Krever kollisjonssikre busser

Flere ulykker med bybusser de siste årene har vist hvor dårlig sikret denne typen kjøretøy er mot kollisjoner, senest på Sørås i Bergen forrige uke. Det finnes sikrere busser på markedet, men nesten ingen kollektivselskap er villige til å betale de ekstra tusenlappene det koster å sikre sjåfør og passasjerer. Nå krever Yrkestrafikkforbundet flere tiltak for å hindre dødsfall og alvorlige skader på sjåfør og passasjerer.

Nestleder i Yrkestrafikkforbundet Trude Valle krever flere tiltak for å hindre dødsfall og alvorlige skader på sjåfør og passasjerer.

Nestleder i Yrkestrafikkforbundet Trude Valle har fått mange henvendelser fra bekymrede sjåfører den siste uken.

- Mange sjåfører er bekymret for egen sikkerhet på jobb og med god grunn. Bybusser har svært få krav til sikkerhet for sjåfør og passasjerer. Dette er en problemstilling som medlemmer og tillitsvalgte har jobbet med i flere år. Det har blitt en dramatisk forverring i sikkerheten de siste årene. Den har blitt ofret til fordel for billigere busser, konstaterer Valle.

Det er tre grunner til at dagens busser er for dårlig sikret. Sikkerhetskravene i EU- og EØS-området er nesten fraværende. Det er blitt utviklet en egen norsk standard for busser, men også der har sikkerhet blitt nedprioritert. Til sist har kollektivselskapene mulighet til å sette krav om sikkerhet i bussene ved nye anbud, men som regel blir lav pris prioritert også der.

- Det eneste unntaket for bybusser er det Ruter som står for i et nytt anbud for Oslo-pakke syd. Det finnes sikrere busser på markedet, men nesten ingen kollektivselskap er villige til å betale de ekstra tusenlappene det koster å sikre sjåfør og passasjerer, fortsetter Valle.

Nå krever Yrkestrafikkforbundet flere tiltak for å tvinge frem sikrere bybusser fremover.

- Vi krever at samferdselsdepartementet begynner å belønne kollektivselskapene som prioriterer sikkerheten til sjåfør og passasjerer. Vi ønsker en bonusordning for sikkerhet i buss, uttaler Valle.

- Vi ønsker også en konkurranse blant kollektivselskapene om hvem som stiller de strengeste sikkerhetskravene ved nye anbud der busser skal kjøpes inn. Ruter har startet med å innføre nye sikkerhetskrav for Oslo-pakke syd, nå må de andre følge opp og vise til hvilken standard de akter å innføre, sier Valle

- Yrkestrafikkforbundet jobber både internasjonalt og nasjonalt for å få bedre sikkerhetsstandarder for buss, men dette er et langt lerret å bleke. Det som kan gjøres i dag er at kollektivselskapene og fylkene bestemmer seg for å ta den ekstra kostnaden det er å kreve bedre sikkerhet for sjåfør og passasjerer når det legges ut nye anbud og nye busser skal kjøpes inn, avslutter Valle.