Yrkestrafikkforbundet

Krever kollisjonssikre busser

Del
Flere ulykker med bybusser de siste årene har vist hvor dårlig sikret denne typen kjøretøy er mot kollisjoner, senest på Sørås i Bergen forrige uke. Det finnes sikrere busser på markedet, men nesten ingen kollektivselskap er villige til å betale de ekstra tusenlappene det koster å sikre sjåfør og passasjerer. Nå krever Yrkestrafikkforbundet flere tiltak for å hindre dødsfall og alvorlige skader på sjåfør og passasjerer.
Nestleder i Yrkestrafikkforbundet Trude Valle krever flere tiltak for å hindre dødsfall og alvorlige skader på sjåfør og passasjerer.
Nestleder i Yrkestrafikkforbundet Trude Valle krever flere tiltak for å hindre dødsfall og alvorlige skader på sjåfør og passasjerer.

Nestleder i Yrkestrafikkforbundet Trude Valle har fått mange henvendelser fra bekymrede sjåfører den siste uken.

- Mange sjåfører er bekymret for egen sikkerhet på jobb og med god grunn. Bybusser har svært få krav til sikkerhet for sjåfør og passasjerer. Dette er en problemstilling som medlemmer og tillitsvalgte har jobbet med i flere år. Det har blitt en dramatisk forverring i sikkerheten de siste årene. Den har blitt ofret til fordel for billigere busser, konstaterer Valle.

Det er tre grunner til at dagens busser er for dårlig sikret. Sikkerhetskravene i EU- og EØS-området er nesten fraværende. Det er blitt utviklet en egen norsk standard for busser, men også der har sikkerhet blitt nedprioritert. Til sist har kollektivselskapene mulighet til å sette krav om sikkerhet i bussene ved nye anbud, men som regel blir lav pris prioritert også der.

- Det eneste unntaket for bybusser er det Ruter som står for i et nytt anbud for Oslo-pakke syd. Det finnes sikrere busser på markedet, men nesten ingen kollektivselskap er villige til å betale de ekstra tusenlappene det koster å sikre sjåfør og passasjerer, fortsetter Valle.

Nå krever Yrkestrafikkforbundet flere tiltak for å tvinge frem sikrere bybusser fremover.

- Vi krever at samferdselsdepartementet begynner å belønne kollektivselskapene som prioriterer sikkerheten til sjåfør og passasjerer. Vi ønsker en bonusordning for sikkerhet i buss, uttaler Valle.

- Vi ønsker også en konkurranse blant kollektivselskapene om hvem som stiller de strengeste sikkerhetskravene ved nye anbud der busser skal kjøpes inn. Ruter har startet med å innføre nye sikkerhetskrav for Oslo-pakke syd, nå må de andre følge opp og vise til hvilken standard de akter å innføre, sier Valle

- Yrkestrafikkforbundet jobber både internasjonalt og nasjonalt for å få bedre sikkerhetsstandarder for buss, men dette er et langt lerret å bleke. Det som kan gjøres i dag er at kollektivselskapene og fylkene bestemmer seg for å ta den ekstra kostnaden det er å kreve bedre sikkerhet for sjåfør og passasjerer når det legges ut nye anbud og nye busser skal kjøpes inn, avslutter Valle.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Nestleder i Yrkestrafikkforbundet Trude Valle krever flere tiltak for å hindre dødsfall og alvorlige skader på sjåfør og passasjerer.
Nestleder i Yrkestrafikkforbundet Trude Valle krever flere tiltak for å hindre dødsfall og alvorlige skader på sjåfør og passasjerer.
Last ned bilde

Om Yrkestrafikkforbundet

Yrkestrafikkforbundet
Yrkestrafikkforbundet
Lakkegata 19-23
0187 Oslo

40 60 37 00http://www.ytf.no

Yrkestrafikkforbundet (YTF) er den arbeidstakerorganisasjonen som organiserer flest bussjåfører i Norge.

Følg pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Yrkestrafikkforbundet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet

Over halvparten av bussjåførene frykter for livet på jobben12.5.2025 09:46:07 CEST | Pressemelding

Yrkestrafikkforbundet (YTF) har gjennomført en omfattende sikkerhetsundersøkelse blant sine medlemmer innen buss- og godstransport. Undersøkelsen blant 2000 sjåfører bekrefter det YTF lenge har advart mot – sjåførene sitter med dødsangst i fronten av bussen. Resultatene av undersøkelsen, som ble gjennomført i september 2024 med over 2000 respondenter, viser at over halvparten av sjåførene mener at de ikke er tilstrekkelig beskyttet mot kollisjoner.

EUs vedtak om å la 17-åringer kjøre lastebil møter motstand i Norge9.12.2024 08:51:28 CET | Pressemelding

EU-parlamentet har nylig vedtatt å åpne for at ungdom ned til 17 år kan kjøre tunge kjøretøy under oppsyn av en erfaren sjåfør, med mulighet for å kjøre alene fra fylte 18 år. Forslaget, som er ment å avhjelpe sjåførmangel i Europa, møter sterk motstand fra Yrkestrafikkforbundet (YTF). Forbundet frykter at en senking av aldersgrensen vil gå på bekostning av sikkerheten på veiene og advarer norske myndigheter mot å følge EU i dette spørsmålet.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye