Krever klimainnsats på fylkesveiene
Mesta er landets største bedrift innen drift og vedlikehold av veinettet. Nå slår bedriften klimaalarm, for økt regn og mer ekstremvær gir mer stein- og jordras og vasker vekk veiene.
Ta vare på veiene
- Det trengs en ekstraordinær klimainnsats i årene framover skal vi ta vare på de veiene vi har, sier Bergmann Røren. Hun er glad for regjeringens budsjettsignaler som nettopp sier at vi «skal ta vare på de veiene vi har», men viser til at det krever budsjettposter langt utover det som ligger i det foreslåtte statsbudsjettet.
Spredt næringsliv og bosetting gjør Norge helt avhengig av en godt fungerende infrastruktur.
- Vi må opprettholde sikre veier og god framkommelighet over hele landet, sier Røren. Mesta har levert notat til både transport- og kommunikasjonskomiteen og til kommunal- og forvaltningskomiteen for å løfte signalene inn til Stortinget.
Skade på bruer og manglende asfalt
Bergmann Røren viser til at statsbudsjettet omtaler skader på bruer, manglende asfaltdekke og økt behov for drenering som totalt gir et økt behov for innsats i årene som kommer, men uten at det følger med nok midler som kan gjøre noe med dette.
Fylkeskommunene har selv et ansvar for drift og vedlikehold av fylkesveiene, og har fått ansvar for flere veier i de senere årene. Og statsbudsjettet har både en tilskuddsordning for fylkesveinettet og et tilskudd til kommuner som er rammet av naturskader.
- Fylkene må gjøres i stand til å heve standarden og opprettholde eksisterende veinett og til det trengs økte budsjetter, argumenterer Røren.
Forbi punkt for tidlig innsats
Det er et velkjent problem at vedlikeholdsetterslepet på veiene er enormt, og at tidlig innsats kan redusere framtidige skader på vei og infrastruktur.
- Når etterslepet nå akselererer grunnet klimaendringene er vi snart forbi mulighetene for tidlig innsats på veiene. Og det innebærer dessverre også en økt fare for flere personskader, sier Røren.
Vedlikehold framfor nybygg
Mesta støtter argumentasjonen om at det å bygge nye veier har enorme kostnader for klima og natur, at det å vedlikeholde allerede bygde veier er god samfunnsøkonomi og det beste vi kan gjøre for å redusere klimabelastningen.
- Budsjettet må ta klimaansvar, redusere klimarisiko gjennom å øke postene til vedlikehold av veiene, konkluderer Bergmann Røren.
Nøkkelord
Kontakter
Hulda TronstadKommunikasjonslederMesta
Tel:99 26 18 16hulda.tronstad@mesta.noBilder
Om Mesta
Mesta bygger, vedlikeholder og utvikler norsk infrastruktur på oppdrag fra offentlige og private kunder. Vi er Norges ledende aktør innen drift og vedlikehold av vei og veielektro, med et viktig samfunnsoppdrag: Vi får folk fram. Selskapet omsetter for over 5 milliarder kroner årlig.
Følg pressemeldinger fra Mesta
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mesta på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Mesta
Tunge biogassbiler i arbeid for Mesta17.4.2024 09:05:55 CEST | Pressemelding
Mesta har satt inn fire nye, tunge biler på biogass på kontrakt gjennom vinteren. Erfaringene er gode - og delte.
Elektrisk hjullaster på Mestas saltlager11.4.2024 09:10:00 CEST | Pressemelding
En grønn og elektrisk hjullaster skyver stille på de enorme salthaugene i Mestas store salttelt på Tjuvholmen i Oslo.
Christina er Norges første lærling i veidriftsfaget22.3.2024 08:45:00 CET | Pressemelding
Christina Verpe Seland er Mestas og Norges første med fagbrev i veidrift og veivedlikeholdsfaget. Nå er hun veimester i Telemark.
En million meter rekkverk13.3.2024 09:10:00 CET | Pressemelding
Mesta har i løpet av de siste årene satt opp en million meter rekkverk langs norske veier. Rekkverk langs veien redder liv.
Gjenbruk av betong sparte en millon18.1.2024 10:03:30 CET | Pressemelding
Betong fra gamle hus i Bodø ble fyllmasse. Det førte til betydelig mindre transport, penger spart og reduserte CO2-utslipp.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom