Kredinors årsresultat for 2022

(Oslo, 19. mai 2023) Kredinor har offentliggjort sitt årsresultat for 2022. Selskapet hadde en omsetning på 1173 millioner kroner, og et resultat på minus 73,6 millioner kroner. I 2022 utarbeidet Kredinor en ny strategi som er ventet å løfte resultatet i årene som kommer.
Klaus-Anders Nysteen, administrerende direktør i Kredinor.

- Det siste året har bestått av den største endringsreisen i selskapets 150 års historie, noe som også påvirker resultatene. Samtidig har vi tatt betydelige grep og står bedre rustet til å møte fremtidens utfordringer, sier Klaus-Anders Nysteen, administrerende direktør i Kredinor, Norges største inkassoselskap målt i antall saker.

En av de største endringene var selskapets reorganisering fra et samvirkeforetak til et aksjeselskap. I tillegg fusjonerte Kredinor med Modhi, et inkassoselskap som tidligere var heleid av SpareBank 1 Gruppen. Nye Kredinor eies 50/50 av Kredinor-stiftelsen og SpareBank 1 Gruppen.

Omsetningen for det sammenslåtte selskapet endte på 1173 millioner kroner med et resultat før skatt på minus 73,6 millioner kroner. Selv om det ikke er sammenlignbare tall for 2021, har omsetningen falt det siste året.

En detaljert gjennomgang av årsresultatet kan leses her, i Kredinors årsrapport for 2022.

- Resultatet vårt er påvirket av regulatoriske endringer som førte til lavere avgifter og lavere volumer fra tredjepartsinkassokunder. Vi måtte også gjøre en nedskriving i fjerde kvartal i forbindelse med lavere innbetalinger enn forventet på porteføljeinvesteringene, sier Nysteen.

I løpet av året har Kredinor gjennomført en omfattende omorganisering av virksomheten og planlegger å stenge alle gjenværende avdelingskontorer i Norge. I tillegg har selskapet lansert en ny merkevarestrategi med ny logo og visuell profil, og hovedkontoret er også flyttet og samlokalisert til Skøyen.

- Vi har tatt noen vanskelige, men viktige valg gjennom fjoråret og står nå sterkere rustet til å møte konkurransen fremover. Vi vil også styrke vårt arbeid med bærekraft, og sammen med oppdragsgiverne vil vi finne konstruktive løsninger for å hjelpe kundene til å betale regningene raskere og til en lavere pris, sier Nysteen.

Klaus-Anders Nysteen, administrerende direktør i Kredinor.

Kredinor AS er Norges største inkassoselskap i antall saker og en ledende aktør innenfor kjøp og forvaltning av gjeldsporteføljer. Selskapet er etablert i Norge, Sverige, Finland og Danmark med en samlet omsetning på nærmere 1,6 milliarder kroner og 600 ansatte. Kredinor AS eies av Sparebank 1 og Kredinorstiftelsen. Kredinor har sin historie helt tilbake til 1876, og er nylig fusjonert med Modhi-konsernet. Etter fusjonen vil selskapet ha en bred tjenesteportefølje med bransjeledende løsninger innenfor fakturering, betaling og inkasso til energibransjen, bank og finans, handel, offentlig sektor, telecom og parkering. Ved å hjelpe kundene med moderne digitale selvbetjeningsløsninger og god kundeoppfølging, hjelper vi også næringslivet og offentlige virksomheter slik at de får betaling raskere. Det er bra for alle – for kundene, næringslivet og samfunnet. Kredinor.no