Kredinor rigger seg for økning i strømhenvendelser
–Vi venter en større økning av henvendelser i februar og mars, for det er da etterdønningene fra de høye strømregningene vil komme som inkassosaker. Nå bruker vi tiden til å rigge oss som best vi kan for å hjelpe folk som ikke kan betale regningene og ta imot henvendelsene vi vet vil komme. Akkurat i disse dager er det energiselskapene som kjenner sterkest på trykket fra kundene, sier Ole Marius Thorstensen, fungerende administrerende direktør i Kredinor.
Fra strømregningene sendes ut til de overføres inkasso kan det gå rundt 45 dager. Før en sak sendes til inkasso vil man motta et inkassovarsel med 14 dagers betalingsfrist.
Kredinor merker likevel en økende trafikk av henvendelser. Størst er trafikken til vanlige telefonlinjer og chat, men henvendelser til den nye rådgivingstelefonen Kredinor Strømtelefon er også økende.
– Fellesnevneren for henvendelsene er at folk ikke klarer å betale strømregningene de har fått, samtidig er også kapasiteten til å betale andre regninger i faresonen. De ønsker veiledning om hva som skal prioriteres og diskutere utsettelser eller delbetaling, sier Thorstensen.
Kredinor følger opp ubetalte krav til om lag halvparten av det norske strømmarkedet. Thorstensen understreker at det er flere faktorer som spiller inn før høye strømregninger forplanter seg videre og blir inkassosak.
– En faktor er øvrige utgifter og regninger folk har. En annen er konsekvensene av myndighetenes tiltak. I tillegg vet vi at mange energiselskap strekker seg langt for å imøtekomme kunder som har det vanskelig. Likevel kan ikke de strekke seg for langt, fordi det går ut over egen likviditet og lønnsomhet, samtidig som utsettelser medfører at man skyver regningene for mye foran seg, sier Thorstensen.
Rigger seg for å forebygge inkassokrise
Kredinor Strømtelefon åpnet for tre uker siden, og er ment å bidra til forebygging av inkassokrise for norske strømkunder i vinter. Løsningen er i ferd med å bli kjent. Gjennom strømtelefonen får folk som sliter med å betale høye regninger privatøkonomiske råd og veiledning. Her treffer kunden et spesialistteam og får hjelp til å sortere i privatøkonomien og gjenvinne kontrollen.
– Kredinor Strømtelefon skal både være løsningsorientert her og nå, men også bidra til å forebygge de økonomiske problemene som nå er i ferd med å tårne seg opp, og støtte dem som har ekstra utfordringer, sier Thorstensen.
Spesialistteamet er satt opp for å kunne gi strømkunder som sliter med økonomien mer konkret hjelp, til å få kontroll med sin økonomi og sine utestående krav.
– Det virker som om vi har truffet spikeren på hodet, både med tidspunktet og tilbudet. Strømtelefonen er nesten for bra til å være sann, dette er god inkasso sa en av kundene her om dagen når vedkommende hadde fått hjelp fra oss, sier Thorstensen.
Nøkkelord
Kontakter
Ole Marius ThorstensenAdministrerende direktørKredinor SA
Fung. administrerende direktør frem til 1. mars 2022. Foto: Bård Gudim
Bilder
Lenker
Om Kredinor
Kredinor SA er Norges største inkassoselskap målt i antall saker og nest størst i omsetning. Selskapet har før de strukturelle endringene om lag 430 ansatte fordelt på hovedkontoret i Oslo og 8 avdelingskontor rundt om i Norge. I 2020 mottok Kredinor 2 mill saker til oppfølging, noe som utgjør en markedsandel på rundt 20,6 prosent i det norske markedet. Kredinor er et samvirke hvor eierne er medlemmer og kunder med felles interesse i å benytte Kredinor som profesjonell part innenfor betalingsoppfølging og inkasso. I tillegg til inkassovirksomheten leverer Kredinor løsninger innenfor fakturering, purringer, reskontroadministrasjon, kundeservice, juridisk rådgiving, analyse og betaling. Mer informasjon på kredinor.no.
Følg pressemeldinger fra Kredinor
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kredinor på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Kredinor
Resultat for fjerde kvartal 202314.2.2024 07:15:00 CET | Pressemelding
(Oslo, 14. februar 2024) Kredinor AS publiserte i dag selskapets kvartalsrapport for fjerde kvartal og årsresultatet for 2023. Kvartalet var svakt for Kredinor, hovedsakelig på grunn av høye kostnader. Samtidig forbedret collection performance seg til 102,8 % i Q4, opp fra 90 % i Q3 2023 og 101 % i Q4 2022.
Vi er nær et økonomisk bunnpunkt for husholdningene7.2.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Et nytt økonomisk helse-barometer viser at nordmenns økonomiske hverdag er utfordrende, og at vi fortsatt må stålsette oss for tøffere tider. Kredinor-barometeret, som ble lansert i dag, viser historisk lave nivåer.
Det blir litt verre før det blir bedre31.1.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Norske husholdninger klarer seg relativt bra gjennom de tøffe økonomiske tidene. Det siste året har antallet inkassosaker for privatpersoner økt med 5 %, men er fortsatt godt under nivåene fra før pandemien traff oss. Rapporten Kredinor Innsikt som ble publisert i dag, viser at bedrifter sliter mer enn privatpersoner.
Forverring av nordmenns økonomiske situasjon8.1.2024 07:13:36 CET | Pressemelding
Nordmenns bekymringer for privatøkonomien har økt betydelig gjennom høsten og vinteren. I en fersk Norstat-undersøkelse gjennomført for Kredinor svarer 1 av 5 at privatøkonomien går ut over arbeidshverdagen. Hele 28 prosent svarer at de ikke klarer en uforutsett regning på 10.000 kroner.
Lederskifte i Kredinor6.12.2023 08:18:02 CET | Pressemelding
Rolf Eek-Johansen og Lisa S. Legallais-Hansen skal midlertidig lede Kredinor, Norges største inkassoselskap.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom