Kredinor rigger seg for økning i strømhenvendelser

–Vi venter en større økning av henvendelser i februar og mars, for det er da etterdønningene fra de høye strømregningene vil komme som inkassosaker. Nå bruker vi tiden til å rigge oss som best vi kan for å hjelpe folk som ikke kan betale regningene og ta imot henvendelsene vi vet vil komme. Akkurat i disse dager er det energiselskapene som kjenner sterkest på trykket fra kundene, sier Ole Marius Thorstensen, fungerende administrerende direktør i Kredinor.
Fra strømregningene sendes ut til de overføres inkasso kan det gå rundt 45 dager. Før en sak sendes til inkasso vil man motta et inkassovarsel med 14 dagers betalingsfrist.
Kredinor merker likevel en økende trafikk av henvendelser. Størst er trafikken til vanlige telefonlinjer og chat, men henvendelser til den nye rådgivingstelefonen Kredinor Strømtelefon er også økende.
– Fellesnevneren for henvendelsene er at folk ikke klarer å betale strømregningene de har fått, samtidig er også kapasiteten til å betale andre regninger i faresonen. De ønsker veiledning om hva som skal prioriteres og diskutere utsettelser eller delbetaling, sier Thorstensen.
Kredinor følger opp ubetalte krav til om lag halvparten av det norske strømmarkedet. Thorstensen understreker at det er flere faktorer som spiller inn før høye strømregninger forplanter seg videre og blir inkassosak.
– En faktor er øvrige utgifter og regninger folk har. En annen er konsekvensene av myndighetenes tiltak. I tillegg vet vi at mange energiselskap strekker seg langt for å imøtekomme kunder som har det vanskelig. Likevel kan ikke de strekke seg for langt, fordi det går ut over egen likviditet og lønnsomhet, samtidig som utsettelser medfører at man skyver regningene for mye foran seg, sier Thorstensen.
Rigger seg for å forebygge inkassokrise
Kredinor Strømtelefon åpnet for tre uker siden, og er ment å bidra til forebygging av inkassokrise for norske strømkunder i vinter. Løsningen er i ferd med å bli kjent. Gjennom strømtelefonen får folk som sliter med å betale høye regninger privatøkonomiske råd og veiledning. Her treffer kunden et spesialistteam og får hjelp til å sortere i privatøkonomien og gjenvinne kontrollen.
– Kredinor Strømtelefon skal både være løsningsorientert her og nå, men også bidra til å forebygge de økonomiske problemene som nå er i ferd med å tårne seg opp, og støtte dem som har ekstra utfordringer, sier Thorstensen.
Spesialistteamet er satt opp for å kunne gi strømkunder som sliter med økonomien mer konkret hjelp, til å få kontroll med sin økonomi og sine utestående krav.
– Det virker som om vi har truffet spikeren på hodet, både med tidspunktet og tilbudet. Strømtelefonen er nesten for bra til å være sann, dette er god inkasso sa en av kundene her om dagen når vedkommende hadde fått hjelp fra oss, sier Thorstensen.
Nøkkelord
Kontakter
Ole Marius ThorstensenAdministrerende direktørKredinor SA
Fung. administrerende direktør frem til 1. mars 2022. Foto: Bård Gudim
Bilder

Lenker
Om Kredinor
Kredinor SA er Norges største inkassoselskap målt i antall saker og nest størst i omsetning. Selskapet har før de strukturelle endringene om lag 430 ansatte fordelt på hovedkontoret i Oslo og 8 avdelingskontor rundt om i Norge. I 2020 mottok Kredinor 2 mill saker til oppfølging, noe som utgjør en markedsandel på rundt 20,6 prosent i det norske markedet. Kredinor er et samvirke hvor eierne er medlemmer og kunder med felles interesse i å benytte Kredinor som profesjonell part innenfor betalingsoppfølging og inkasso. I tillegg til inkassovirksomheten leverer Kredinor løsninger innenfor fakturering, purringer, reskontroadministrasjon, kundeservice, juridisk rådgiving, analyse og betaling. Mer informasjon på kredinor.no.
Følg pressemeldinger fra Kredinor
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kredinor på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Kredinor
Inkassoøkningen fortsetter for norske bedrifter26.5.2025 11:23:47 CEST | Pressemelding
Inkassotallene fra Kredinor viser at ny inkassogjeld har økt med hele 20 prosent for norske bedrifter, og at antall saker totalt har økt med 1 prosent i første kvartal – sammenlignet med samme periode i fjor. For privatpersoner er det derimot tegn til stabilisering.
Kredinor AS: Resultat første kvartal 202529.4.2025 09:24:39 CEST | Pressemelding
Kredinor har levert i tråd med forventningene og viser positiv utvikling i første kvartal, til tross for et krevende marked preget av usikre makroøkonomiske forhold og utfordrende rammebetingelser.
Snuoperasjonen for norsk økonomi er godt i gang10.2.2025 10:46:04 CET | Pressemelding
Kredinorbarometeret, som kombinerer makroøkonomiske variabler og inkassodata fra Kredinor, viser en tydelig bedring for norske husholdninger. Fremgangen forventes å fortsette i år.
Kredinor AS: Resultat for fjerde kvartal 20243.2.2025 10:10:00 CET | Pressemelding
(Oslo, 3. februar 2025) Den positive utviklingen i Kredinor AS fra andre og tredje kvartal, fortsatte i fjerde kvartal 2024. Totale inntekter korrigert for revaluering var høyere enn i fjerde kvartal 2023 og trenden med økende CMS-inntekter fortsatte, med en økning på 16% sammenlignet med fjerde kvartal året før.
Norske bedrifter: Flere inkassosaker enn før pandemien10.12.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Antallet inkassosaker mot norske bedrifter er nå flere enn før pandemien. Sammenlignet med samme periode i fjor er økningen i antall saker 6 % og siden slutten av 2019 har antallet inkassosaker samlet gått opp med 5 %, etter en kraftig nedgang under pandemien.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom