Kredinor lanserer digitale inkassokurs

Kredinor ønsker å gjøre inkasso enklere og bidra til høyere inkassofaglig kompetanse i norsk næringsliv og offentlig sektor, og lanserer nå en digital læringsplattform med e-læringskurs innenfor inkasso for våre oppdragsgivere og kunder.
Det er viktig for oss å bidra til høy kompetanse innenfor inkassofaget. Dette vil gi bedre kvalitet på kundeoppfølgingen samtidig som vi sikrer sunne økonomiske forhold i samfunnet, sier Ingjerd Grenne Thurmer, markedssjef i Kredinor. Foto: Jo Michael /Kredinor

De digitale inkassokursene inngår i det nyutviklede nettstedet Kredinor kompetanseweb.

– Endringer skjer raskt i samfunnet, og vår nye kompetanseweb skal være et sted for ferskvare, kursvirksomhet og oppfriskning av inkassofaglig kunnskap, sier Ingjerd Grenne Thurmer, markedssjef i Kredinor.

Fysiske og digitale møteplasser

Kredinor er i dag Norges største inkassoselskap målt i antall saker, og har i en årrekke arrangert attraktive kurs og seminarer med solid inkassofaglig innhold og høy deltagelse. De fysiske kursene og seminarene er satt på vent inntil videre på grunn av koronapandemien.

– Med 115 års historie i bagasjen vet vi at det er viktig å følge med i tiden og kunne snu seg raskt. Gjennom vår nyutviklede kompetanseweb styrker vi tilbudet gjennom å tilgjengeliggjøre opplæring i digitale kanaler. I fremtiden vil Kredinor kompetanseweb leve side om side med våre fysiske møteplasser, understreker Ingjerd Grenne Thurmer.

Kredinor kompetanseweb – inkasso i fire akser

Inkassofaglig kompetanse er et svært viktig satsingsområde i Kredinor. Kredinor har som ambisjon å ha mest og best kompetanse av alle i inkassobransjen blant egne ansatte, kunder og samarbeidspartnere. Med Kredinor kompetanseweb er denne kunnskapen nå lett tilgjengelig, fordelt på følgende hovedområder:

1. Kreditt og inkasso i samfunnet
  2. Inkassoprosessen – før og etter rettslig oppfølging
  3. Inkassotall – utviklingen i antall inkassosaker og inkassogjeld
  4. Hjelpeverktøy for oppdragsgivere

Høy kompetanse gir gode kundeopplevelser

Inkasso er et eget fagområde som er gjennomregulert fra myndighetenes side. Inkassoloven er tydelig på at den som skylder penger skal følges opp på en forutsigbar og ordentlig måte, i tråd med god inkassoskikk. I tillegg skal rammebetingelsene ivareta hensynet til norsk næringsliv og deres behov for å få betalt i de tilfellene kunden får betalingsproblemer, eller er sen med betalingen av andre grunner.

– Det er viktig for oss å bidra til høy kompetanse innenfor inkassofaget. For det første blir kvaliteten på kundeoppfølgingen bedre, og for det andre sikrer vi sunne økonomiske forhold i samfunnet, avslutter Ingjerd Grenne Thurmer, i Kredinor.

Kredinor lanserer nå digitale inkassokurs gjennom en egen kompetanseweb for kunder og partnere. Foto: Shutterstock / Kredinor

Kredinor er Norges største inkassoselskap målt i antall saker. Av de 10,1 millioner sakene som ble sendt til inkassoselskapene i 2019, mottok Kredinor nær 2,3 millioner. Dette tilsvarer en markedsandel for Kredinor på 22,5 prosent av totalt antall saker i 2019. Av de 10,1 millioner sakene var 6,3 millioner rene inkassosaker, hvorav 1,5 millioner ble behandlet av Kredinor. Kredinor har rundt 500 ansatte på hovedkontoret i Oslo og 9 avdelingskontor i Norge. Selskapet har nordisk virksomhet gjennom Kredinor AB i Sverige og Kredinor A/S i Danmark.