Kredinor kobler seg på Inkassoregisteret

Som første selskap kobler Kredinor seg på Inkassoregisteret, noe som gir kundene automatisk oversikt over egne inkassosaker og egen inkassogjeld. Dette er en viktig milepæl for utrullingen av Inkassoregisteret, hvor folk som har saker hos flere inkassoselskap, nå kan hente ut all informasjon ett sted.
To av gründerne bak Inkassoregisteret, Lene Drange og Hallgeir Kvadsheim (til høyre) er svært fornøyde over at Kredinor integrerer seg med Inkassoregisteret. På bildet ser vi gründerne sammen med administrerende direktør i Kredinor, Klaus-Anders Nysteen (til venstre). Foto: Kredinor.

– Det er svært gledelig at Kredinor nå integrerer med oss, som første selskap. De går foran og viser vei og tar samfunnsansvar. Denne API-integrasjonen, hvor også de andre inkassoselskapene vil koble seg på, er banebrytende og vil kunne gi kundene rask oversikt over det de har til inkasso. Fra nå av kan informasjon om inkassosaker og inkassogjeld innhentes på sekunder, ikke dager, sier styreleder i Inkassoregisteret, Hallgeir Kvadsheim.

Kredinor mener at et godt og effektivt inkassoregister er viktig for utviklingen av hele inkassobransjen. Det er et samfunnsansvar å bidra til digitale løsninger som hjelper kundene som har kommet i en vanskelig økonomisk situasjon.

–Vi ønsker å tilby helhetsløsninger som handler om kundenes totale økonomiske situasjon og ikke bare løse den enkelte inkassosak. Når kundene får tilgang til alle sine inkassosaker ett sted har vi et mye bedre utgangspunkt for å hjelpe dem med rådgiving og finne løsninger, sier administrerende direktør i Kredinor, Klaus-Anders Nysteen.

Inkassoregisteret ble åpnet for privatpersoner i juni 2022. Blant initiativtakerne finner vi økonomene og Luksusfellen-ekspertene Hallgeir Kvadsheim og Lene Drange som i en årrekke har hjulpet folk til å komme ut av betalingsproblemer.

– I arbeidet med Luksusfellen merket vi tidlig at det største problemet for folk er å få innhentet en god oversikt over alle inkassosaker. Sakene kan være fordelt på 80 ulike inkassoselskaper – det fins ingen sentral oversikt – slik som gjeldsregisteret er for usikrede lån. Derfor er integrasjonen med Kredinor så viktig, og nå ønsker vi å få på plass resten av inkassoselskapene, sier Kvadsheim.

Kredinor mener inkassoregisteret vil bli en svært viktig hjelp for kundene, allerede denne høsten. Inkassoregisteret skal utvikles sammen med inkassobransjen, det offentlige, NAV – og kundene.

–Som inkassoselskap er vår viktigste oppgave å gjøre det enklere for kundene og ikke legge sten til byrden for dem. Med økende renter, prisstigning og fortsatt høye strømpriser vil privatøkonomien for mange bli utfordret, med flere inkassokrav i tiden som kommer. Vi er derfor svært positive til Inkassoregisteret, sier administrerende direktør i Kredinor, Klaus-Anders Nysteen

Fakta om Inkassoregisteret:

• Tjenesten Inkassoregisteret.com er åpen for privatpersoner.
  • Kunden kan logge inn med BankID, og hente alle inkassosaker – kostnadsfritt.
  • Inkassoregisteret samler ikke på informasjonen, registeret henter inkassosakene og presenterer dem når folk ber om det.
  • Inkassoregisteret kan gi gode råd og objektiv informasjon om gjeldshåndtering.
  • Tjenesten er allerede blitt et viktig verktøy for gjeldsrådgivere i NAV, som hjelper folk i økonomisk krise.
  • Kredinor er første inkassoselskap som kobler seg mot inkassoregisteret. Jo flere inkassoselskap som kobler seg på, desto enklere og raskere blir det for kundene å få en komplett oversikt over sine inkassosaker.

Kredinor er et av Norges største inkassoselskap med løsninger innenfor fakturering, inkasso, porteføljekjøp, kundeservice og betaling. Selskapet har historie tilbake til Christiania Kreditorforening i 1905, og er nå på vei mot en spennende fremtid.Høsten 2022 vil Kredinor og fusjonere med det Sparebanken 1-eide inkassoselskapet Modhi, med hovedkontor i Norge og Norden som hjemmemarked. Det nye selskapet skal hete Kredinor og vil ha om lag 600 ansatte, hvor brorparten jobber i Norge, men med klare vekstambisjoner både i Sverige og Finland. Kredinor AS vil eies av Kredinorstiftelsen og SpareBank 1 Gruppen med like eierandeler. Les mer på www.kredinor.no.