Kredinor i VG - Kalde vintre gir inkassoøkning

VG-artikkelen kan du lese, her.
Litt mer om bakgrunnen for inkassoøkningen etter kuldeperioder
Kuldeperioden i 2010/2011 var en av de kaldeste vintrene i nyere tid. Den gang var strømprisen langt høyere enn nå. Vi tror likevel kuldeperioden vil gi en betydelig økning i antall inkassosaker. Hovedårsaken vil være økningen i strømforbruket. Det vil slå direkte ut på folks betalingsevne – og inn på vår inkassostatistikk. Spesielt i grupper som har svak betalingsevne fra før av.
- Med kald vinter får vi høyere fakturakrav, noe som gir betalingsproblemer utover hva som er normalt, sier Tor Berntsen, administrerende direktør i inkassoselskapet Kredinor.
Kredinor registrerte i fjor over 543.300 strømregninger som gikk til inkasso fra rundt 188.000 personer. Kredinor er markedsleder som leverandør av inkassotjenester til energibransjen i Norge, og behandler 70 prosent av inkassomarkedet mot energibransjen. Vinteren 2010/ 2011 var den 17 kaldeste vinteren noen gang registrert i Norge, og økningen i antall inkassosaker var på hele 15 prosent.
Skyldnerkartet over inkassosaker - rammer de som allerede har problemer
Analyseavdelingen i Kredinor har utarbeidet et skyldnerkart som viser andelen dårlige betalere innenfor et fylke. Vår definisjon på dårlige betalere er: Personer som har én eller flere inkassosaker hos Kredinor. Høyest andel personer med inkassosaker finner vi i Finnmark, Østfold, Nordland, Aust-Agder og deler av Akershus. - Vår erfaring tilsier at faren for nytt mislighold er størst i områder der det allerede er en høy andel skyldnere, sier Magnus Solstad, analysesjef Kredinor. – Med flere arbeidsledige kan man forvente en økning i antall inkassosaker i hele landet, men geografiske områder dominert av lavinntektsgrupper vil være særlig utsatt.
Strømkonto gir forutsigbarhet
- De siste årene har energibransjen hatt fokus på fakturamodeller som skal hjelpe forbrukere til å unngå de store regningene som følge av kuldeperioder, sier Håkon Olaussen, bransjeansvarlig energi hos Kredinor. - Månedsfakturering, samt produkter som Kundekonto, jevner ut strømregningene gjennom hele året. Disse tiltakene har vært viktige for å unngå at privatpersoner får store uforutsette regninger, og gjennom det får betydelige betalingsproblemer, sier Håkon Olaussen.
«Føre var» prinsippet
Når strømregningene fra denne kuldeperioden kommer i mars og april vil Kredinor få svar om antagelsene stemmer. - Ved å tydeliggjøre risikoen allerede nå kan vi kanskje bidra til å forberede folk på høyere strømregning - og at de holder litt igjen på annet forbruk, sier Ingjerd Thurmer, markedssjef i Kredinor. Faktureringen skjer etterskuddsvis for de aller fleste kraftselskaper, og deretter går det inntil 14 dager før fakturaen forfaller. Etter forfall har strømkundene to uker på seg til å betale, før saken varsles som inkassosak og oversendes til innkreving. - Det er først da vi klarer å se omfanget av økningen i antall inkassosaker fra denne kuldeperioden, avslutter Thurmer.
Nøkkelord
Kontakter
Ingjerd ThurmerMarkedssjef
Tel:+47 416 40 797ingjerd.thurmer@kredinor.noTor BerntsenAdministrerende direktør
Tel:+47 905 34 636tor@kredinor.noBilder


Lenker
Om Kredinor
Følg pressemeldinger fra Kredinor
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kredinor på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Kredinor
Fremgangen fortsetter for norske husholdninger, men de svakeste opplever økte problemer19.11.2025 09:24:04 CET | Pressemelding
Kredinorbarometeret, som kombinerer makroøkonomiske variabler og inkassodata fra Kredinor, viser en tydelig bedring for norske husholdninger. Samtidig ser vi at de svakeste opplever økte problemer.
-Vil forebygge arbeidslivskriminalitet og svart økonomi Kredinor inngår samarbeid med Fair Play Bygg Oslo og omegn6.11.2025 16:00:17 CET | Pressemelding
Kredinor har som første norske inkassoselskap inngått et formalisert samarbeid med Fair Play Bygg Oslo og omegn. Samarbeidet markerer et viktig steg i Kredinors arbeid med bærekraft og samfunnsansvar, og skal bidra til kunnskap om hvordan arbeidslivskriminalitet og svart økonomi kan forbygges.
Kredinor AS: Resultat tredje kvartal 202520.10.2025 12:00:08 CEST | Pressemelding
Kredinor leverer solid resultat i tredje kvartal – styrket lønnsomhet og effektiv drift.
Status for norsk privatøkonomi: Gradvis bedring, men mange er fremdeles bekymret12.8.2025 12:03:25 CEST | Pressemelding
Den økonomiske situasjonen blir gradvis bedre for de fleste, men kostnadsøkninger og høye renter fortsetter å legge press på nordmenns privatøkonomi. En fersk Nordstat-undersøkelse gjennomført for Kredinor viser at 24 prosent sier de ikke klarer en uforutsett regning på 10 000 kroner. Dette er en forbedring fra 1 av 3 nordmenn i 2024.
Kredinor AS: Resultat andre kvartal 20255.8.2025 11:40:41 CEST | Pressemelding
(Oslo 05.08 2025) Kredinor presenterte i dag sine resultater for andre kvartal. Kredinor oppnådde et resultat før skatt på 98 mill. kroner i 2. kvartal. Det er en betydelig økning fra 2 mill. kroner i samme kvartal i fjor. Total inntekt Q2 MNOK 463,1/YTD MNOK 855,0 EBITDA Q2 MNOK 211,3/YTD MNOK 373,0 EBT Q2 MNOK 98,3/YTD MNOK 184,1 Book value of the portfolio MNOK 5 852 Kredinors totale inntekter økte med 14 prosent. Dette er hovedsakelig drevet av økt innfordring som også gir god effekt på Kredinors inntekter fra egeneide portefølje. I 1. halvår ble resultatet før skatt 184 (-68) mill. kroner. Både driftskostnader og netto finanskostnader er betydelig ned sammenlignet med samme periode i fjor. -Vi er glade for å kunne presentere sterke resultater for andre kvartal, og fortsetter den positive trenden vi så i første kvartal. Vår satsing på kjernevirksomheten med forsterket strategidisiplin og god kostnadskontroll gir resultater som vi skal bygge videre på utover høsten Etter en periode
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
