Krav om engelsk språk svekker sikkerheten til sjøs
Ett tilnærmet samlet faglig miljø er av den klare oppfatning at dette er en alvorlig svekkelse av sjøsikkerheten.
En slik endring i sjøtrafikkforskriften vil føre til at engelsk blir det eneste lovlige språket. Norske fartøy vil ikke lenger kunne avtale møte og passeringer på norsk. Dersom ett norsktalende fartøy skal advare et annet om farer i farvannet, må dette skje på engelsk. Kommer et norskspråklig fartøy i havsnød, og norske ressurser kommer til for å hjelpe, må all kommunikasjon foregå på engelsk.
At nasjonalt språk skal fravikes for å ta hensyn utenlandske sjøfolk sin manglende forståelse av skandinavisk språk, er feil vei å gå. Når norske kapteiner skal ta farledsprøve i Tyskland, må de snakke tysk. I Nederland må de kunne dokumentere at de forstår grunnleggende sikkerhetskritisk informasjon som gis på nederlandsk. Slik sørger man for at alle forstår.
Det oppstår flere ganger daglig møtesituasjoner utenfor Virkeområdet til Sjøtrafikksentralene (VTS-områder) som må avklares mellom skipene, dette skjer på norsk, sekundert engelsk. Slik har det vært og det har fungert godt, og slik bør det fortsatt være. Det bør være felles språk for hele kysten, ikke særkrav for enkelte områder (VTS) som utgjør en liten del av kysten.
I dagens sjøtrafikkforskrift er det krav om norsk/skandinavisk eller engelsk språk, og sjøtrafikksentralen kommuniserer med fartøy på det språket de ønsker. Losen avgjør i samarbeid med brobesetningen, om kommunikasjonen på sambandet skal foregå på norsk eller engelsk. Sjøtrafikksentralen kringkaster ikke meldinger til fartøy i virkeområdet, men kontakter hvert enkelt fartøy, på det språket fartøyet ønsker. Slik sikrer vi at alle fartøy får og forstår informasjonen.
I teorien kan det virke best om alle snakker det samme språket, men det stemmer ikke med virkeligheten. Vi er alltid mest presise på morsmålet, fordi vi har et større ordforråd og en bedre språkfølelse på vårt eget språk.
Under en krise så vil en falle tilbake til sitt morsmål dvs. at bruk av engelsk vil komplisere situasjonen/kommunikasjonen.
Vi har også gjort våre egne undersøkelser om hvor stor del av kommunikasjonen som skjer på norsk/skandinavisk, våre tall viser seg at i enkelte sjøtrafikkområder skjer over 85 prosent på norsk/skandinavisk.
Vi har heller ikke noen informasjon om ulykker i virkeområdene med bakgrunn i bruk av norsk/skandinavisk språk. Dersom Kystverket innfører nytt språkkrav, er vi redd det bare er et tidsspørsmål før vi får vår første ulykke.
Losene(NL), trafikklederne (NTL og Parat) og de seilende (representert av NSOF, Norges Fiskarlag og Fiskebåt advarer på det sterkeste mot å innføre krav om bare engelsk språk i virkeområdet til sjøtrafikksentralene (VTS) og på norskekysten. Vi mener Kystverkets forslag til nytt språkkrav vil svekke sjøsikkerheten betraktelig.
Kontaktpersoner
Johannes Sivertsen, Norsk Losforbund Mobil 958 19 035
Torgeir Torkjelsson, NTL Kystverket Mobil 482 35 332
Thor Messel, Parat Kystverket Mobil 932 03 466
Joakim Martinsen, Norges Fiskarlag Mobil 913 36 034
Tor Are Vaskinn, Fiskebåt Mobil 906 40 978
Morten Kveim, Norsk Sjøoffisersforbund Mobil 951 90 819
Om Parat
Følg pressemeldinger fra Parat
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Parat på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Parat
Enighet: Streiken i private omsorgstjenester avsluttes22.11.2024 20:02:16 CET | Pressemelding
Det er oppnådd enighet i den frivillige meklingen mellom Parat, Delta og NHO. Det betyr at streiken avsluttes og ansatte går tilbake på jobb. Forhandlingsleder for Parat, Kjell Morten Aune, sier det er oppnådd enighet om lønn og videre opptrapping av lønn.
Frivillig mekling for streikende i private omsorgstjenester22.11.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Fredag morgen møter Parat, Delta og NHO til frivillig mekling etter å ha streiket i 20 dager. Partene har selv tatt initiativ til et nytt møte, der de med hjelp fra Riksmekleren skal forsøke å komme til enighet for å kunne avslutte den pågående streiken.
Enighet i forhandlingene for kabinansatte i SAS Link22.11.2024 07:56:46 CET | Pressemelding
Parats forhandlingsleder, Thore Selstad Halvorsen, sier det er oppnådd enighet i forhandlingene om ny tariffavtale for kabinansatte i SAS Link. Det er Parat og NHO Luftfart som forhandler.
Enighet for pilotene i Bristow Norway20.11.2024 18:09:23 CET | Pressemelding
Bristow-pilotene stemte ja til et løsningsforslag i konflikten med arbeidsgiver i en uravstemning som ble avsluttet onsdag. Det betyr at flygningene fra basene i Bergen, Florø og Sola går som normalt fra torsdag.
Forhandlinger for kabinansatte i SAS Link er utsatt18.11.2024 20:04:35 CET | Pressemelding
Partene trenger mer tid og forhandlingene om ny tariffavtale for kabinansatte i SAS Link er utsatt. Det er Parat og NHO Luftfart som forhandler. Parat kabinforbund er det største forbundet for kabinansatte i Norden og representerer ansatte i SAS, Norwegian, Widerøe og Sunclass.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom