PA Consulting Group

Krav om bedre wifi-nett svekker flysikkerheten

PA Consulting Group har kartlagt IT-sikkerheten på europeiske flyplasser. Funnene er urovekkende. Flypassasjerenes krav om hele tiden å kunne surfe på nett på flyplassene utgjør en reell risiko for terror og cyberangrep, ifølge PA Consulting Group.

-Rapporten viser at utviklingen med elektroniske boarding-gates og datadrevne pass- og immigrasjonskontroller skjer i stort tempo, mens flyplassene ikke er helt modne for all teknologien. Dermed utsettes flyplassene for risiko og ukjente trusler, sier partner i PA Consulting Group, Jan Tellefsen

Rapporten er gjennomført med bakgrunn i undersøkelser ved fire internasjonale flyplasser, og er av sikkerhetsårsaker anonymisert. En "hyper-connected model", hvor passasjerer på flyplassene får wifi-nett tilgang og hvor det er utbredt digital samhandling med flyselskapene og butikkene på flyplassen, gir en større angrepsflate som de cyberkriminelle kan utnytte.

Det var 1.000 cyberangrep hver måned på luftfartssystemet i 2016, ifølge «Det europeiske flysikkerhetsbyrået (EASA)».

PA Consulting Groups rapport: ”Overcome the Silent Threat” kan lastes ned her:

Partner i PA Consulting
Jan Tellefsen
Mob.: 415 64 680

Om PA Consulting Group

PA Consulting Group

Følg pressemeldinger fra PA Consulting Group

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra PA Consulting Group på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra PA Consulting Group