Kraftselskaper fremskynder byggeprosjekter

Nettselskaper og kraftprodusenter flere steder i Norge fremskynder bygge- og vedlikeholdsprosjekter for å holde samfunnshjulene i gang og beredskapen oppe.

Tall fra NHOs medlemsundersøkelse viser at 31 prosent av kraftprodusentene og 25 prosent av nettselskapene ser det som aktuelt å fremskynde bygge- eller vedlikeholdsprosjekter for å holde egne ansatte og underleverandører i arbeid.

– Selskapene gjør sitt beste for å holde hjulene i gang hos entreprenører og andre underleverandører, som også er viktige for beredskapen i kraftforsyningen mange steder i landet, sier administrerende direktør Knut Kroepelien i Energi Norge.

Et godt eksempel finner vi hos Norgesnett som har hovedkontor i Fredrikstad. De har selv 49 ansatte, men kjøper årlig tjenester fra underleverandører tilsvarende 105 årsverk.

– Vi etterstreber å få fortgang i alt vi har bestilt, samt få i gang flere prosjekter raskere, slik at vi kan bidra til aktivitet i selskaper og teknologimiljøer som er viktige for oss og samfunnet. Vi er opptatt av at disse selskapene overlever krisen, fordi vi er helt avhengige av dem i fremtiden, sier administrerende direktør Mona Askmann i Norgesnett.

Norgesnett kjører ukentlig digitale møter med entreprenørene for oppfølging av fremdrift. Midt i koronaepidemien jobbes det blant annet med ny sjøkabel mellom Asmaløy og Kirkøy, og kraftforsyning til et nytt datasenter i Enebakk.

Noen av nett- og kraftselskapene har samtidig uttrykt bekymring for materielltilgangen.

– Vi har sett noen eksempler på at for eksempel vogntog med kabler står fast i Italia. Norske myndigheter har heldigvis lettet på innreisereglene for utenlandsk arbeidskraft, slik at nødvendig teknisk personell kan komme til Norge for å fullføre prosjekter, sier Kroepelien.