Kraftig prisreduksjon fra Extra: Rekordpopulære billigvarer blir enda billigere

Det er i disse dager 40 år siden Coop, som den første dagligvareaktøren, lanserte en egen produktserie med billigvarer under navnet Blå-hvite varer. Serien skiftet navn til Xtra i 2004 og er blitt svært populær blant kundene. Extra-kjeden markerer nå jubileet ved å senke prisen på 160 varer med mellom 5 og 38 prosent.
- Vi holder vårt løfte om å gjøre det billig å handle hos Extra. Våre kunder, som også er våre medeiere, er opptatt av å gjøre bevisste valg. Det har gjort billigserien Xtra til et populært alternativ, og vi har aldri tidligere solgt mer av disse varene. På landsbasis har varer for over én milliard kroner forsvunnet ut av butikkene. Med priskuttet forventer vi at salget øker ytterligere, sier kjededirektør Christian Hoel i Extra.
Tall fra analyseselskapet Nielsen viser at dagligvarekjedenes egne merkevarer har vært en stor bidragsyter til veksten i dagligvaresalget. Ved utgangen av årets andre kvartal hadde egne merkevarer en andel på 17,7 prosent av totalmarkedet, etter en prosentvis vekst på 16,8 prosent sammenlignet med samme periode i 2019. I alle Coops dagligvarekjeder i Norden finnes Xtra som det billigste alternativet.
- Prisene kan holdes så lave takket være store volum av varer, enkle forpakninger og ved for at eksempelvis grønnsaker kan variere i form og størrelse. Vi stiller svært strenge krav til varene og kompromisser ikke på bærekraftighet og kvalitet. Tvert imot har flere produkter i Xtra-serien vunnet blindtester i konkurranse med kjente merkevarer, sier Hoel.
Eksempler på priskuttet er:
- Xtra Tagliatelle 500 g: -30%
- Xtra Maskinoppvask: -20%
- Xtra Kattesand: -20%
- Xtra Hvitløksbaguetter: -20%
- Xtra Kronelys: -15%
- Xtra Servelat: -15%
- Se vedlagt dokument for fullstendig liste
Kontakter
Harald KristiansenKommunikasjonssjef
Tel:+47 905 99 726harald.kristiansen@coop.noBilder

Dokumenter
Om Coop Norge
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,5 millioner medlemmer og familiemedlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Tidenes laveste plastposesalg i Coop!1.7.2025 13:53:27 CEST | Pressemelding
Coops kunder og medlemmer har aldri kjøpt færre plastposer enn i juni i år. Forbruket er mer enn halvert på tre år. Det betyr at tiltakene virker og at EUs mål om maksimalt 40 poser pr. år pr. innbygger kommer stadig nærmere.
Coop Norge og Zeta Display inngår avtale om Retail Media-løsning19.6.2025 12:00:00 CEST | Pressemelding
Coop Norge og ZetaDisplay Norway AS kunngjør i dag et nytt og strategisk samarbeid for leveranse av en fremtidsrettet Retail Media-løsning i butikk. Avtalen markerer en viktig milepæl for begge selskaper, har som mål å styrke kundeopplevelsen og tilby annonsører en moderne, datadrevet kommunikasjonsplattform i dagligvarehandelen.
Salgsboom på jordbær denne våren – nå kommer de norske bærene17.6.2025 09:59:10 CEST | Pressemelding
Nordmenn har spist rekordmye jordbær denne våren. I løpet av mai og så langt i juni har Coops dagligvarekjeder solgt over tre millioner jordbærkurver, en økning på over 400 000 kurver fra samme tid i fjor. Dette har nesten utelukkende vært importerte bær, men når butikkene nå fylles med norske jordbær forventes rekordsalg.
Tilbakekaller Coop Prinsessestang i Midt-Norge3.6.2025 12:13:48 CEST | Pressemelding
Coop kaller tilbake «Coop Prinsessestang 350g» i Midt-Norge etter at produktet er levert med feil etikett. Bakverket inneholder mandler og hasselnøtter, men dette fremkommer ikke på etiketten.
Ny avtale skal sikre flere barn plass i idretten: Norges idrettsforbund blir ny partner i Coop-dugnaden30.5.2025 09:59:06 CEST | Pressemelding
Norges idrettsforbund og Coop Norge har inngått et viktig samarbeid med mål om å bidra til at flere barn får muligheten til å delta i idrett uavhengig av familiens økonomi.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom