Kraftig prisreduksjon fra Extra: Rekordpopulære billigvarer blir enda billigere
Coops lavpriskjede Extra har solgt billigvarer i Xtra-serien for over én milliard kroner så langt i år, og regner med ytterligere økning når 160 Xtra-varer kuttes kraftig i pris.

Det er i disse dager 40 år siden Coop, som den første dagligvareaktøren, lanserte en egen produktserie med billigvarer under navnet Blå-hvite varer. Serien skiftet navn til Xtra i 2004 og er blitt svært populær blant kundene. Extra-kjeden markerer nå jubileet ved å senke prisen på 160 varer med mellom 5 og 38 prosent.
- Vi holder vårt løfte om å gjøre det billig å handle hos Extra. Våre kunder, som også er våre medeiere, er opptatt av å gjøre bevisste valg. Det har gjort billigserien Xtra til et populært alternativ, og vi har aldri tidligere solgt mer av disse varene. På landsbasis har varer for over én milliard kroner forsvunnet ut av butikkene. Med priskuttet forventer vi at salget øker ytterligere, sier kjededirektør Christian Hoel i Extra.
Tall fra analyseselskapet Nielsen viser at dagligvarekjedenes egne merkevarer har vært en stor bidragsyter til veksten i dagligvaresalget. Ved utgangen av årets andre kvartal hadde egne merkevarer en andel på 17,7 prosent av totalmarkedet, etter en prosentvis vekst på 16,8 prosent sammenlignet med samme periode i 2019. I alle Coops dagligvarekjeder i Norden finnes Xtra som det billigste alternativet.
- Prisene kan holdes så lave takket være store volum av varer, enkle forpakninger og ved for at eksempelvis grønnsaker kan variere i form og størrelse. Vi stiller svært strenge krav til varene og kompromisser ikke på bærekraftighet og kvalitet. Tvert imot har flere produkter i Xtra-serien vunnet blindtester i konkurranse med kjente merkevarer, sier Hoel.
Eksempler på priskuttet er:
- Xtra Tagliatelle 500 g: -30%
- Xtra Maskinoppvask: -20%
- Xtra Kattesand: -20%
- Xtra Hvitløksbaguetter: -20%
- Xtra Kronelys: -15%
- Xtra Servelat: -15%
- Se vedlagt dokument for fullstendig liste
Kontakter
Harald KristiansenKommunikasjonssjef
Tel:+47 905 99 726harald.kristiansen@coop.noBilder

Dokumenter
Om Coop Norge
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og driver i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker innenfor seks kjedekonsepter: Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked og Matkroken. I tillegg driver Coop ca. 120 byggevarehus i kjedene Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop har også flere faghandelsprofiler i ulike bransjer, for eksempel elektro. Coop eies av kundene gjennom deres medlemskap i deres lokale samvirkelag. Coop har i dag 1,8 millioner medeiere. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge som administrerer og drifter alle fellesoppgaver for lagene.
Følg saker fra Coop Norge
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste saker fra Coop Norge
Tilbakekaller knekkebrød med sesamfrø20.11.2020 17:47:59 CET | Pressemelding
Coop kaller tilbake Änglamark Økologiske Knekkebrød med sesam 230g etter at det er påvist for store doser av etylenoksid i sesamfrø fra India.
Coop og Storebrand inngår partnerskap17.11.2020 08:00:00 CET | Pressemelding
Coop har valgt Storebrand som ny leverandør av forsikringstjenester til sine medeiere. Samarbeidet vil gi Coops 1,85 millioner medeiere svært gode betingelser på forsikringsprodukter.
Coops kunder samlet inn 10 millioner kroner til kreftsaken4.11.2020 07:00:00 CET | Pressemelding
I oktober støttet Coops kunder Rosa sløyfe-aksjonen ved å kjøpe frukt og grønt, utvalgte hygieneprodukter og donasjonsvarer. Resultatet er ny rekord med nesten 10 millioner kroner innsamlet til kampen mot kreft.
Tilbakekaller knekkebrød med sesamfrø23.10.2020 15:54:32 CEST | Pressemelding
Coop trekker tilbake fire varianter av knekkebrød, brød og pølsebrød med sesam etter at det er påvist for store doser av etylenoksid i sesamfrø fra India. Frøene representerer ifølge Mattilsynet ingen akutt helsefare, men kan være skadelig over tid.
Coop lanserer rosa gjenbruksnett for kreftsaken6.10.2020 09:22:44 CEST | Pressemelding
Med en donasjon på 5,2 millioner kroner, var Coop den samarbeidspartneren som ga mest til Rosa sløyfe-aksjonen i 2019. I år kommer det også en rekke nye donasjonsvarer i butikkene, inkludert et limited edition gjenbruksnett, hvor overskuddet går rett til Rosa sløyfe-aksjonen.
Går mot ny utbytterekord i Coop28.9.2020 13:36:28 CEST | Pressemelding
Coops 1,8 millioner medeiere kan vente seg rekordhøyt kjøpeutbytte i 2020. Så langt i år nærmer beløpet opptjent fra utbytte og andre medlemsfordeler seg én milliard kroner - over 15 prosent høyere enn samme periode i fjor.
I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom