Kraftig prisreduksjon fra Extra: Rekordpopulære billigvarer blir enda billigere

Coops lavpriskjede Extra har solgt billigvarer i Xtra-serien for over én milliard kroner så langt i år, og regner med ytterligere økning når 160 Xtra-varer kuttes kraftig i pris.
Kjededirektør i Extra, Christian Hoel, kutter prisene på 160 Xtra-varer. Foto: Coop.

Det er i disse dager 40 år siden Coop, som den første dagligvareaktøren, lanserte en egen produktserie med billigvarer under navnet Blå-hvite varer. Serien skiftet navn til Xtra i 2004 og er blitt svært populær blant kundene. Extra-kjeden markerer nå jubileet ved å senke prisen på 160 varer med mellom 5 og 38 prosent.

- Vi holder vårt løfte om å gjøre det billig å handle hos Extra. Våre kunder, som også er våre medeiere, er opptatt av å gjøre bevisste valg. Det har gjort billigserien Xtra til et populært alternativ, og vi har aldri tidligere solgt mer av disse varene. På landsbasis har varer for over én milliard kroner forsvunnet ut av butikkene. Med priskuttet forventer vi at salget øker ytterligere, sier kjededirektør Christian Hoel i Extra.

Tall fra analyseselskapet Nielsen viser at dagligvarekjedenes egne merkevarer har vært en stor bidragsyter til veksten i dagligvaresalget. Ved utgangen av årets andre kvartal hadde egne merkevarer en andel på 17,7 prosent av totalmarkedet, etter en prosentvis vekst på 16,8 prosent sammenlignet med samme periode i 2019. I alle Coops dagligvarekjeder i Norden finnes Xtra som det billigste alternativet.

- Prisene kan holdes så lave takket være store volum av varer, enkle forpakninger og ved for at eksempelvis grønnsaker kan variere i form og størrelse. Vi stiller svært strenge krav til varene og kompromisser ikke på bærekraftighet og kvalitet. Tvert imot har flere produkter i Xtra-serien vunnet blindtester i konkurranse med kjente merkevarer, sier Hoel.

Eksempler på priskuttet er:

• Xtra Tagliatelle 500 g: -30%
  • Xtra Maskinoppvask: -20%
  • Xtra Kattesand: -20%
  • Xtra Hvitløksbaguetter: -20%
  • Xtra Kronelys: -15%
  • Xtra Servelat: -15%
  • Se vedlagt dokument for fullstendig liste

Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,1 millioner medlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.