Kraftig økning i legebesøk for kjæledyr i påsken

I påsken var det mange kjæledyr som trengte hjelp. Mage, tarm og øyeproblemer var problemene dyrene slet mest med.
Mange hunder har trengt veterinærhjelp med magevondt i påsken. Foto: FirstVet.

- Påsken har vært veldig travel. Vi har hatt 30 prosent flere henvendelser sammenlignet med uken før feriedagene. Dette er ikke så rart fordi folk har hatt en isolert påske med stengte dyreklinikker over hele landet. Vi ser også en markant økning i henvendelser i år sammenlignet med fjorårets påske, sier veterinær Trude Mostue fra FirstVet.

Sjokolade kan være giftig
Hun sier at de har fått inn 20 prosent flere henvendelser enn vanlig der dyrene har problemer med mage, tarm og øynene.

- Kanskje har mange katter og hunder fått i seg feil mat eller snoket i påskeeggene? Husk at sjokolade i store mengder faktisk er giftig for en hund, sier Øystein Øren, produktsjef med ansvar for kjæledyr i Frende Forsikring.

- Mange har nok også vært ute på lange turer i skarpt lys og fått problemer med øynene av det, sier Øren.

Veterinær Mostue bekrefter at sjokolade er veldig giftig hvis den er mørk, og kan forårsake alvorlige sykdommer om kjæledyret får i seg for mye sett opp mot vekten sin.

- Ikke ta lett på det hvis hunden har spist sjokolade, ta kontakt med veterinær og søk råd, sier hun.

- Sjokoladespising er en vanlig henvendelse i alle høytider, men i år har det vært en av de vanligste forgiftningene vi har sett. I tillegg til spising av kakedeiger og menneskemat som kyllingbein, sier Trude Mostue.

Reisende dyreapotek

Problemer med mage, tarm eller øyne er typiske lidelser katter og hunder opplever på ferie.

- Nettopp derfor anbefaler jeg alltid dyreeiere om å ha et lite katte- eller hundeapotek med seg der de er. Enten det er hjemme, på hytta eller på reise andre steder. Da kan du hjelpe kjæledyret ditt med mange av de klassiske skadene, sier veterinæren.

FirstVet driver med veterinærkonsultasjoner for dyr og dyreeiere på video og leverer tjenesten sin til de fleste store forsikringsselskapene i Norge.

- Vi ser at mange benytter seg av dyrlege på video for tiden. Det er nok ekstra aktuelt på hytta også, når du er langt fra dyrlegekontoret, sier Øystein Øren i Frende.

Typiske dyresykdommer/symptomer på ferie

• Halting etter skader på tur eller likende
  • Sår
  • Rennende øyne etter lang dag i snøen eller øyeskader etter løping i busk og kratt
  • Slapphet med ukjent opphav
  • Diare og oppkast etter overspising, feil mat eller noe kjæledyret har funnet ute

Mange hunder har trengt veterinærhjelp med magevondt i påsken. Foto: FirstVet.