Widerøe

Kraftig forverrede rammebetingelser gir en svak april for Widerøe, mens mai starter med utvidet Norwegiansamarbeid

Del
Totalmarkedet for flyreiser er for første gang ned i april sammenlignet med 2022, og antall passasjerer som fløy med Widerøe er ned 13,7 prosent sammenlignet med samme periode i 2022. Kostnadsøkninger som følge av lav kronekurs har gitt økte billettpriser hos Widerøe. Dette har påvirket etterspørselen negativt. Widerøe utvider samarbeidet med Norwegian i mai og det er nå mulig å kjøpe Widerøe i kombinasjon med Norwegian på samtlige destinasjoner, inkludert utland.

Markedet i april ble svakere enn forventet. Nedgangen skyldes flere forhold. Widerøe er på linje med en rekke andre norske bedrifter preget av store kostnadsøkninger som følge av en svak norsk krone. Dette gir seg spesielt utslag i kostnadsøkning på valuta og drivstoff, og kostnadene har her økt med 70 prosent siden 2019. Det har derfor vært behov for å sende noe av kostnadsøkningen videre til kundene og Widerøe har satt prisene noe opp i april. Enhetsinntekten til Widerøe er likevel kun justert på linje med KPI, og langt mindre enn hva kostnadsøkningen skulle tilsi. Resultatet ser vi direkte på etterspørselen etter billetter, og for første gang ser vi at totalmarkedet er mindre enn i 2022. Dette gjelder ikke bare for Widerøe, men for flybilletter generelt, og nedgangen for Widerøe er 13,7 prosent.

Prisøkningen ut mot kunder oppfattes nok som sterkere enn kun KPI justering da Flypassasjeravgiften er tilbake på toppen av prisjusteringen. Til sammen har dette stor negativ påvirkning på etterspørselen. 

Markedsutsiktene fremover anses som usikre. Nødvendige prisjusteringer har direkte påvirkning på etterspørselen, og en fortsatt svak kronekurs vil fortsette å påvirke lønnsomheten i selskapet negativt. 

– April ble svakere enn planlagt og bærer preg av prisøkning med påfølgende svikt i etterspørsel, sier konsernsjef i Widerøe Stein Nilsen. – Bransjen er i en svært vanskelig situasjon der svak kronekurs gir store kostnadsøkninger som vi kun delvis kan sende videre til kundene. Dette kombinert med en stor skatte og avgiftsøkning sammenlignet med 2022, gjør at totalmarkedet for første gang er mindre enn 2022, avslutter Nilsen. 

Vi starter mai med en gledelig nyhet. Widerøe og Norwegian utvider samarbeidet til også å inkludere utlandsdestinasjoner. Det betyr at våre passasjerer nå kan reise på gjennomgående reiser fra Berlevåg til Roma med Widerøe og Norwegian, med én billett, gjennomgående bagasje og med langt kortere mellomlandinger enn tidligere. Det betyr også at passasjerer som ankommer Norge med Norwegian og skal reise videre med Widerøe, nå kan benytte seg av Domestic Transfer på Gardemoen. 

– Vi har i mange år fått tilbakemeldinger fra våre kunder om at de ønsker å fly videre med Norwegian. I dag markerer vi at den muligheten er til stede for alle våre kunder også til Norwegian sine utlandsruter. Kjøper du gjennomgående billett med oss nå, så skal vi sørge for at du kun må sjekke inn en gang, og vi sørger for at bagasjen din kommer helt frem. Det skal være en helt sømløs reise, sier kommersiell direktør i Widerøe Christian Skaug. 

Foreløpig kan kombinasjonsreiser kun bestilles på wideroe.no eller hos reisebyrå.

Utvidet samarbeid med Norwegian samt nordmenns fortsatte prioritering av sommerferien, gjør at Widerøe fremdeles har forventninger om en god reisesommer. 

Kontakter

Bilder

Om Widerøe

Widerøe
Widerøe
Langstranda 6
8003 Bodø

75 51 35 00https://www.wideroe.no/

Widerøe er Norges eldste luftfartskonsern med over 3500 engasjerte medarbeidere. Konsernet består av datterselskapene Widerøe`s Flyveselskap AS, Widerøe Ground Handling AS, Widerøe Technical Services AS, Widerøe Zero AS, Widerøe Property AS og Widerøe Asset AS. Widerøe AS er et datterselskap i Norwegiankonsernet. 

I Distrikts-Norge er Widerøes flyvninger av stor betydning for både næringsliv, helsevesen, utdanning, reiseliv og kultur, og fungerer som distriktenes kollektivtransport. Widerøe Ground Handling håndterer bakketjenester på 41 lufthavner i Norge og Widerøe Technical Services er representert med tekniske baser og tjenester på fem ulike destinasjoner i Norge. 

Følg pressemeldinger fra Widerøe

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Widerøe på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Widerøe

Solid gjennom januarstormer og tidtabeller spikret6.2.2024 08:18:16 CET | Pressemelding

*Widerøe er nå en del av Norwegiankonsernet. Transaksjonen ble gjennomført 12. januar 2024 og Widerøe vil fremover rapportere tall etter samme mal som Norwegian, men separat. Widerøe øker produksjonen med fire prosent i januar sammenlignet med 2023, samtidig som antall passasjerer øker med åtte prosent. Kabinfaktoren er fremdeles svakt stigende og er opp med tre prosentpoeng i januar. Widerøes sikringsgrad på jetfuel (FUEL HEDGE POSITIONS) er 80 prosent for 2024 og 34 prosent for 2025. Resultatet i januar bærer preg av en meget krevende værmåned med mange kanselleringer og forsinkelser. Værkanselleringer gjør at vi taper inntekter og drar på oss mye ekstrakostnader med innkvartering av kunder, alternativ transport og ombooking av kunder til andre flyselskap. Mye dårlig vær påvirker passasjertallene i januar negativt. Widerøe er fornøyd med markedet fremover. Nyttårssalget satte nye rekorder i Widerøe og reiselysten er fremdeles stor. Vi ser også at bookingmønsteret er i endring. Mens v

God desember, sommerruter er klare i booking og markedet ser bra ut for 20244.1.2024 09:54:33 CET | Pressemelding

Desember Desember avslutter året med samme trend som vi har sett i hele høst. Vi ser en svak vekst i antall passasjerer på 2,9 prosent, samtidig som kapasiteten i markedet er redusert. Dette gir en økning i kabinfaktor på 4,1 prosentpoeng for desember. Enhetsinntekten øker som følge av dette. Dette til tross for en svært krevende desember med mye vær og store trafikkutfordringer i forbindelse med avviklingen av juletrafikken. - Vi er fornøyde med den marsjfarten vi har inn i 2024, sier konsernsjef i Widerøe Stein Nilsen. -Selv om totalmarkedet fremdeles er mindre enn det var før pandemien, klarere vi å tilpasse kapasiteten på en veldig god måte slik at både kabinfaktor og enhetsinntekt øker. Det er vi fornøyd med, avslutter han. 2023 2023 ble et år fylt av kontraster. Starten var svak og betydelig svakere enn 2022. Markedet viste en gradvis bedring frem mot sommeren. Sommeren ble sterk og på linje med 2022, mens høsten har levert betydelig bedre enn året før. Widerøe fraktet 3,3 millio

Økt kabinfaktor, stabilt høy enhetsinntekt, rutenyheter og fulle julefly4.12.2023 12:06:47 CET | Pressemelding

Trafikktall November fortsetter trenden fra september og oktober og viser en svak økning i antall passasjerer. Widerøe fortsetter å justere tilbudet inn mot forventet etterspørsel og sesongmessige variasjoner, og har kuttet produksjonen med 3,8 prosent mot fjoråret. Dette gir en økning av kabinfaktor i november på litt over tre prosentpoeng. Enhetsinntekten holder seg stabilt høy sammenlignet med fjoråret. - Widerøe er fornøyd med at november fortsetter trenden med økt kabinfaktor og stabil, høy enhetsinntekt, sier konsernsjef i Widerøe Stein Nilsen. -Dette, kombinert med en god driftsstabilitet når det gjelder både regularitet og punktlighet, gjør at november i sum er en god måned for Widerøe, avslutter han. Markedet Widerøe ser noen endringer i etterspørselen i november. Etterspørselen fra forretningsmarkedet er sterkere enn i fjor i samme periode, mens etterspørselen fra ferie og fritid svekker seg. Widerøes egen reiseundersøkelse med innspill fra 17.000 passasjerer, viste at ferie

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye