Kraft til å se framover

Solide resultater gjennom årets tre første måneder gir Møller Mobility Group trygghet i den videre håndteringen av koronasituasjonen, som viser seg tydelig i april-resultatet.
Konsernsjef for Møller Mobility Group, Petter Hellman.

Møller Mobility Groups rapport for første tertial  viser at 2020 startet med tre meget sterke månedsresultater fra januar til mars, før konsernet ble kraftig påvirket av koronakrisen fra midten av mars. Selv med fortsatt høy omsetning i servicemarkedet førte blant annet stengte fabrikker og redusert nybilsalg til en kraftig svekkelse av resultatet i april.

- Fjoråret var svært solid for Møller Mobility Group, starten på 2020 det samme. Slikt sett var vi i en relativt trygg og privilegert situasjon da koronakrisen rundt midten av mars også traff vår virksomhet direkte, sier Petter Hellman, konsernsjef for Møller Mobility Group.

Samlet sett ble omsetningen for første tertial god og endte på 10,9 milliarder kroner, hvilket er 11 prosent høyere enn tilsvarende periode i fjor. Resultat før skatt ble 414 millioner kroner, 11 millioner kroner bedre enn tilsvarende periode i fjor. Resultatene skyldes i stor grad perioden fra januar frem til midten av mars. Særlig den norske importvirksomheten merket koronasituasjonen, der omsetningen i april ble redusert med 60 prosent i forhold til fjoråret.

Møller Mobility Group har på bakgrunn av et godt fjorår og tre gode måneder ved innledningen av 2020, tilstrekkelig kontroll på situasjonen til å kunne gjenoppta et mer langsiktig perspektiv i strategiarbeidet. Samtidig vurderer man løpende behovet for mer kortsiktige tiltak for å tilpasse seg endringer i markedssituasjonen.

Konsernet har gjennomført flere grep for å møte den akutte situasjonen, og disse grepene har bidratt til å trygge situasjonen for Møller Mobility Group i en usikker periode for hele markedet.

Nå er man i posisjon til å løfte blikket i større grad, og fortsette arbeidet med å forberede seg på de store og mer dyptgående teknologi- og samfunnsendringene som også påvirker bilbransjen.

- Bransjen vår, og vi, står allerede i en stor omstilling. Koronasituasjonen kan påvirke styrken og farten på utviklingen, og har gjort det nødvendig å gjennomføre grep for å trygge situasjonen på kort sikt. Nå er vi klare for å gjenoppta strategiarbeidet med et mer langsiktig perspektiv, samtidig som vi fortsatt merker de daglige utfordringene i et usikkert marked, sier Hellman.

Møller Mobility Group anslår fortsatt at over halvparten av nybilmarkedet i Norge vil bli elektrisk i 2020, men forventer at totalmarkedet blir redusert med 20-30 prosent, til et sted mellom 100.000-120.000 personbiler og 25.000-30.000 varebiler. Markedet i Sverige forventes å gå tilbake omtrent like mye som det norske markedet, og i Baltikum forventes en markedsreduksjon på opptil 40 prosent.

- Endring er noe vi allerede er vant med, og det er noe hele bransjen vår må forberede seg på fremover. Vi har jobbet lenge med å ruste oss for fremtiden. Den jobben er like viktig som før, men er blitt mer prekær med koronasituasjonen, som både forsterker og forserer behovet for endring. 2020 er blitt et uvisshetens år, og vi vet ennå ikke hvilke varige endringer vi vil se når pandemien er over. Men én ting vet vi, Møller Mobility Group har kraft til å se framover, sier Hellman.

Konsernsjef for Møller Mobility Group, Petter Hellman.