Kostnadsøkninger på Østfoldbanen: Uavhengige eksperter støtter tiltak fra Bane NOR og Jernbanedirektoratet om bedre planlegging

På grunn av store kostnadsøkninger underveis i planleggingen av nye InterCity-prosjekter på Østfoldbanen ga Samferdselsdepartementet i september 2019 Jernbanedirektoratet i oppdrag å gjennomføre en uavhengig evaluering av planleggingsarbeidet. Anslaget på hvor mye det ville koste å bygge jernbane mellom Haug i Råde kommune og Klavestad i Sarpsborg kommune hadde i løpende kroner økt fra en forventet kostnad på 12 milliarder kroner i 2012 til om lag 40 milliarder kroner i 2019.
Dovre Group AS ble av Jernbanedirektoratet valgt til å utføre evalueringene. Arbeidet har resultert i to rapporter - én om selve kostnadsøkningen, den andre om prosjekteierstyring og endringshåndtering.
For lave kostnadsberegninger i ulike deler av planleggingen Rapporten om kostnadsøkninger viser at så å si hele kostnadsøkningen på 28 milliarder kroner på strekningen Råde-Sarpsborg stammer fra noen få deler av planleggingen.
For det første har det tatt for lang tid å avdekke mengden med utfordrende grunnforhold og kvikkleireforekomster på strekningen. Kompleksiteten av utbyggingen har dermed økt, og dette har medført en kostnadsvekst på 12,4 milliarder kroner.
Det har også vært undervurdert hvor mye det vil koste å bygge stasjoner i byområder. En kostnadsøkning på 5,5 milliarder kroner er i all hovedsak knyttet til bygging og oppgradering av stasjonene i Fredrikstad og Sarpsborg. Fordyrende elementer her er utvidelser av antall spor, kompliserte byggeforhold i bysentrum og flere tilstøtende prosjekter.
For det tredje har kostnadene knyttet til massedeponering vært underestimert med 3,6 milliarder kroner. Dette omfatter geotekniske arbeider for å stabilisere deponiene og anleggsveier i tilknytning til deponiene.
Til sist har kostnadene knyttet til kjøp av grunn og eiendom vært undervurdert. Ifølge Dovre Group skal kostnadsøkningen her være på 2,7 milliarder kroner.
Forbedringstiltak som skal bidra til å ikke gjøre samme feil to ganger
Flere grep skal redusere risikoen for liknende kostnadsoverskridelser i fremtidig planlegging av store prosjekter på jernbanen.
Bane NOR har utarbeidet en ny prosjektmodell og et nytt styringssystem, som gradvis er innført i styringen av planprosjektene fra årsskiftet 2018/2019. Den nye prosjektmodellen krever at kostnadsberegningene skal gjennomgås hyppigere i den tidlige fasen av planleggingen, det vil si i forbindelse med gjennomføring av konseptvalgutredning (KVU) og ekstern kvalitetssikring (KS1). Dette skal gi tidligere oversikt over kostnadsutvikling i kommende planleggingsprosjekter. Dovre Group vurderer at den nye prosjektmodellen understøtter statens prosjektmodell på en god måte.
Systemene for endringshåndtering, kostnadsestimering, usikkerhetsanalyse og rapportering i hoved- og kommunedelplanfase anses å være i tråd med god praksis for prosjektledelse, ifølge Dovre Group. Rapporten om prosjekteierstyring og endringshåndtering viser til at dersom Bane NOR lykkes med å innføre det nye styringssystemet, så vil Bane NOR være bedre rustet til å håndtere fremtidige planprosjekter.
Jernbanedirektoratet har også igangsatt arbeid med å etablere en faggruppe som er spesialisert på kostnadsestimering og som i samråd med tilsvarende miljøer i Bane NOR skal sikre bedre kostnadsestimering i framtidige prosjekter.
- Jeg har en tydelig forventning om god kostnadskontroll i alle prosjekter der staten bevilger penger. Kostnadsøkningene vi har sett på jernbanen de siste årene er svært uheldig. Når kostnadsendringene er så dramatiske som de har vært, endrer det forutsetningene for prosjektet som vi politikere en gang tok stilling til. Det er derfor bra at det har blitt gjort grep i både Jernbanedirektoratet og Bane NOR, slik at kostnadsberegningene heretter blir bedre, sier samferdselsministeren.
Forstudie av trasévalg endrer ikke på kostnadsbilde
Jernbanedirektoratet gjennomførte i 2019 en studie av ulike trasévalg, med et oppdatert kostnadsbildet som lå til grunn for anbefaling av dagens trasé. I denne studien ble det sett på tre ulike alternativer: Dagens trasé - som ligger til grunn for InterCity-utbyggingen og følger linjen Haug-Fredrikstad-Sarpsborg-Halden, trasé fra Haug over Rolvsøy og videre til Halden (lokalt omtalt som "Rett linje") og trasé fra Haug direkte til Sarpsborg og videre til Halden.
Den oppdaterte studien viste at disse tre alternativene stort sett vil ha samme kostnadsbilde.
Videre framdrift
Samferdselsdepartementet ga i juli i år Jernbanedirektoratet i oppdrag å vurdere hensiktsmessige løsninger for strekningen Haug-Fredrikstad-Sarpsborg sammen med Statens vegvesen. Fristen for dette arbeidet er 15. oktober 2020.
Samferdselsdepartementet kommer tilbake til endelige prioriteringer i Nasjonal transportplan 2022-2033, som legges fram våren 2021.
For flere opplysninger – se:
- Dovre Groups to rapporter og oversendelsesbrev fra Jernbanedirektoratet
- Jernbanedirektoratets oppdaterte mulighetsstudie om traséalternativer på Østfoldbanen
- Brev av 3. juli 2020 fra Samferdselsdepartementet til Jernbanedirektoratet om å vurdere helhetlige transportløsninger for strekningen Haug-Fredrikstad-Sarpsborg sammen med Statens vegvesen
Nøkkelord
Kontakter
Pressekontakt08-16 på hverdager
Tel:919 14 777sdinfo@sd.dep.noBilder

Om Samferdselsdepartementet
Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for postvirksomheten, for luftfarts-, vei- og jernbanesektoren og for riksveiferjene.
Følg pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Fortsetter arbeidet mot sosial dumping: Krav om kjøre- og hviletid og fartsskriver for varebiler18.12.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Regjeringen følger opp handlingsplanen mot sosial dumping i transportsektoren og vil innføre nye krav for nasjonal godstransport med varebiler fra 2,5 til 3,5 tonn. Fra 1. juli 2026, foreslår regjeringen at det blir krav om både kjøre- og hviletid og fartsskriver.
Nå kan utvalgte vogntog frakte mer16.12.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
I dag kan lastebiler med slepvogn med seks eller sju aksler kjøre med en totalvekt på 50 tonn. Fra og med 1. februar 2026, økes totalvekten til 56, 55 og 54 tonn avhengig av antall aksler i vogntoget og om det er en elektrisk lastebil, eller om den går på biogass eller fossilt drivstoff.
Siste del av E6 Helgeland opna i dag – samla reisetid redusert med 40 minutt10.12.2025 15:04:52 CET | Pressemelding
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård og kommunal- og distriktsminister Bjørnar Skjæran opna i dag E6-strekninga mellom Svenningelv og Lien i Grane kommune, siste del av E6 Helgeland.
Samferdselsministeren jobber med tiltak for å redusere ulykkene på elsparkesykler2.12.2025 06:12:39 CET | Pressemelding
Antallet skader etter ulykker med elsparkesykkel i Oslo er nesten doblet sammenlignet med i fjor. Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård er bekymret for utviklingen og varsler at han jobber med konkrete tiltak.
Snart får du lov til å kjøre drosje mellom Norge og Finland1.12.2025 08:00:00 CET | Pressemelding
Fra 14. desember er det endelig mulig å kjøre drosje mellom Norge og Finland – uten å bytte drosje på grensen mellom de to landene.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
