Kortspill for å snakke om likestilling i hjemmet

IKEA har alltid fokusert på å skape en bedre hverdag hjemme, og en bedre hverdag er også en likeverdig hverdag. Vi mener likestilling i hjemmet er avgjørende for å skape likestilling i samfunnet.

Det er fortsatt kvinner som tar på seg den største delen av husarbeidet – og gjør opptil tre ganger mer ubetalt omsorgs- og husarbeid enn menn, viser tall fra OECD*. Derfor vil IKEA bruke den  internasjonale kvinnedagen i år til å lansere et digitalt kortspill for å hjelpe par med å ha en ærlig og morsom samtale om fordeling av ansvar hjemme.

Hensikten er ikke å vinne, men å starte en samtale.

For å lansere spillet og inspirere så mange mennesker som mulig, samarbeider IKEA med den svenske sangeren og feministen, Zara Larsson. På 8. mars inviterer hun til en gratis virtuell konsert som vil bli streamet.

“Som en kvinnelig kunstner opplever jeg ulikhet hver dag. Som samfunn har vi fremdeles en vei å gå for å sikre at kvinner har de samme mulighetene til å lykkes, som menn. Og det må starte i våre egne hjem, i våre egne liv og forhold. Derfor følte jeg at IKEA var den perfekte partneren på 8. mars, fordi de prøver å bidra til å gjøre verden mer likestilt”, sier Zara Larsson.

Kortspillet FiftyFifty kommer på et tidspunkt, med sosial isolering, stengte butikker og fritidsaktiviteter, som gir økt belastning for mange familier. Nylig forskning** på virkningene av COVID-19 indikerer at mengden ekstra husarbeid under pandemien legges i større grad på kvinner.

-Skjevfordeling av husarbeid kan gi uoverensstemmelser i hjemmet, selv i gode tider. Om man legger til hjemmekontor og hjemmeundervisning blir det ikke enklere. Vi vet at denne ekstra belastningen ofte faller på kvinnene. Vi har derfor laget kortspillet FiftyFifty som skal bidra til å starte samtalen om husarbeid i hjemmet. Jeg tror vi kommer langt ved å bare snakke om det, sier Clare Rodgers CEO i IKEA Norge.

Peter List, Global Head of Equality, Diversity & Inclusion hos IKEA Retail, sa at den ulike ansvarsfordelingen i hjemmet holder kvinner tilbake personlig og profesjonelt:

«Vi har alltid visst at manglende likestilling i hjemmet har direkte konsekvenser for kvinners økonomiske stilling og undergraver deres potensial. Virkningen av COVID-19-pandemien har forsterket eksisterende ulikheter mellom kjønnene, og det har aldri vært viktigere å styrke kvinner i hjemmene deres. En tredjedel av kvinnene i de viktigste markedene der IKEA driver varehandel, sier at karrieren holdes tilbake fordi de gjør mer i hjemmet enn menn. Vi skylder dem å rette opp ubalansen, og like mye for alle kundene våre som forventer at vi bidrar til å gjøre en forskjell utenfor IKEAs vegger. Mer likestilling i hjemmet betyr mer likestilling i samfunnet».

Slik jobber Ingka Group med likestilling i IKEA:

• Ingka Group har nådd full likestilling i lederstillinger.
  • Innen 2022 ønsker vi full likestilling i alle styrer, varehus og alt derimellom.
  • Vi har forpliktet oss til likelønn på tvers av Ingka Group innen utgangen av 2021.
  • I 2018 signerte alle 18 Ingka Group-landene i EU sine nasjonale mangfoldscharter, og forpliktet seg til å fremme mangfold og like muligheter på arbeidsplassen og i samfunnet.
  • I løpet av 2016 og 2017 ledet Ingka Group det første FN-panelet om kvinners økonomiske utvikling og rettigheter, for å bidra til å frigjøre kvinners potensial til å delta fullt ut i økonomien og oppnå økonomisk uavhengighet.

FiftyFifty ligger på IKEA Instagram Stories. Du kan se Zara Larssons konsert via Facebook: @LiveNationSwe kl 19.00 8. mars.

*Organisasjon for økonomisk samarbeid og utvikling, Measuring Women 's Economic Empowerment Gender Policy Paper, www.oecd.org/dev/development-gender/MEASURING-WOMENS-ECONOMIC-EMPOWERMENT-Gender-Policy-Paper-No-16.pdf

**Kvinners budsjettgruppe, wbg.org.uk

«Før pandemien gjorde kvinner 60 % mer ulønnet arbeid i hjemmet, inkludert omsorgsarbeid. I løpet av den første nedstengingen økte dette ulønnede arbeidet litt for menn, men enormt for kvinner.»

IKEA Art Event-kolleksjonen 2021 utforsker den beste måten å kombinere kunst og funksjon på16.3.2021 18:00:00 CET | Pressemelding

Kan en funksjonell og hverdagslig ting være kunst? IKEA lanserer IKEA Art Event-kolleksjonen 2021 med sikte på å utforske krysningspunktet mellom kunst og funksjon. For denne kolleksjonen på 10 arbeider som kun vil være i salg i en begrenset periode, har IKEA samarbeidet med noen av nåtidens mest aktuelle kunstnerne; Daniel Arsham, Gelchop, Humans siden 1982, Sabine Marcelis og Stefan Marx. Kolleksjonen vil være tilgjengelig i IKEA-varehus verden over og på nettet fra april 2021.