Speqta

Kortbetaling - en soleklar vinner ved netthandel

Selv om tall fra Gjeldsregisteret viser at den samlede forbruksgjelden er på vei ned i Norge så viser Nets e-handelrapport at kortbetaling fremdeles er den mest populære betalingsmetoden ved netthandel på tvers av alle aldersgrupper.

Netthandelen blomstrer under koronapandemien

Stadig flere nordmenn handler på nettet. Netthandel er både effektivt og smart med tanke på den pandemien vi er midt oppe i. Flere bransjer har måtte påskynde utviklingen av sin netthandel når smitterestriksjoner holder kundene borte fra fysiske butikker.

Vi handler stadig flere varer og nye varegrupper på nettet og netthandelen forventes å vokse mye i årene som kommer. Strømmetjenester som musikk og film har også fått en stor oppgang det siste året, og vi handler disse tjenestene på nettet.

Kredittkort på tvers av aldersgrupper

Nordmenn anser kortbetaling som enklere og tryggere å bruke på nettet. I en e-handelsrapport fra Nets  svarer hele 85 prosent at de har brukt kort når de har handlet på nettet den siste måneden.

Selv om tall fra gjeldsregisteret viser at den samlede forbruksgjelden er på vei ned i Norge så viser Nets undersøkelse at kortbetaling fremdeles er den mest populære betalingsmetodene ved netthandel på tvers av alle aldersgrupper.

Ifølge undersøkelser fra Nets er det vesentlig flere mellom 60 - 79 år som bruker kredittkort eller kontokort når de handler på nettet. Blant de yngre netthandlerne er det 29% som har kredittkort som sitt foretrukne betalingsvalg.

Enklere betaling med kredittkort

Når nordmenn blir spurt om hvorfor de velger å betale med kredittkort ved netthandel så er de vanligste svarene at det er sikkert og at det er en enkel betalingsmetode. Hos mange nettbutikker kan du lagre kortopplysningene, så du slippe å ta fram kortet og skrive inn den samme informasjonen på nytt når du skal handle neste gang. Dessuten er det mange som fremhever opptjening av bonus og cashback knyttet til kortet som en ekstra fordel.

Trygg netthandel med kredittkort

Forbrukerrådet anser kredittkort som den tryggeste betalingsmåten ved netthandel. Når du betaler med et kredittkort har du flere rettigheter om nettbutikken går konkurs eller om du havner i tvist angående retur eller reklamasjon. Foruten den ekstra sikkerhet er det ifølge forbrukerrådet fordeler som gratis låneperiode på opptil 45 dager før renten begynner å tikke.

"Det er mange fordeler med å betale med kredittkort, så lenge du betaler alt utestående ved første forfall

Forbrukerrådet

Økt e-handel i utenlandske nettbutikker

Stadig flere nordmenn handler fra utenlandske nettbutikker og antallet tvister med disse forventes øke i omfang. Bruk alltid kredittkort om du handler fra nettbutikker du ikke kjenner til. Når du bruker kredittkort kan du få refundert penger fra banken din ved tvister som omhandler angrerett og om du mottar feil vare eller kopivarer.

Viktig å betale tilbake i tide

Det du alltid må tenke på når det kommer til kredittkort er at om du ikke har mulighet til å betale tilbake før forfall så kan det fort bli et dyrt lån. De fleste kredittkort har idag en effektiv rente på mellom 20% opptil hele 30%. Du kan lese mer om fordeler og ulemper med kredittkort her.

Om Speqta

Speqta
Regeringsgatan 29 - 5th floor
111 53 Stockholm, Sverige

Speqta Affilijet driver sammenligningstjenester innen områdene forbrukslån, kredittkort, rabattkoder, strøm og refinansiering.

Vårt mål er å gjøre det lettere for forbrukerne å ta smarte økonomiske valg samt å forenkle besluttningsprosessen. Speqta Affilijet samarbeider med flere store mediehus i Norge, Sverige og Finland.