Koronaviruset fører til sterk økning i nettbruk

Datatrafikken i Altibox' nasjonale fibernett lå torsdag på opp mot 30% over normalen for en torsdag på dagtid og 15-20% over normalen på kveldstid.

- Likevel er trafikken fortsatt langt under andre topper vi har sett til nå i år. Kundene har så langt ikke grunn til å være bekymret, sier teknologidirektør Atle Soma i Altibox.

Altibox leverer TV- og internett-tjenester til over 600 000 husholdninger i Norge og mottar for tiden mange henvendelser fra kunder som lurer på om det kan bli problemer med kapasiteten på nettet som følge av at langt flere nå arbeider på hjemmekontor, gjerne samtidig med at skoleelever skal få fjernundervisning.

I en slik situasjon som vi nå befinner oss, er samfunnet ekstra avhengig av elektroniske kommunikasjonstjenester, noe så vel operatører som Altibox som myndigheter er bevisst på.

Altibox rapporterer løpende til myndighetene og har tiltaksplaner klar hvis det skulle oppstå situasjoner som krever det. Så langt er det ingen indikasjoner på at situasjonen knyttet til koronaviruspandemien skal gi spesielle utfordringer for driftsstabiliteten.

- Foreløpig er nettet vårt i en normal driftssituasjon med trafikkmønster godt innenfor kapasiteten, men vi følger selvsagt ekstra nøye med for å sikre stabile tjenester for kundene, sier administrerende direktør Tor Morten Osmundsen i Altibox.

Altibox forventer fortsatt å se en del trafikkvekst på dagtid, men trafikktoppene ligger så langt godt under det vi ser eksempelvis under store sportsarrangementer.

Ekstra mye trafikk og flere brukere kan imidlertid gi dårlig WiFi-opplevelse i hjem som ikke har tilfredsstillende dekning eller utdaterte sendere. Da er det heldigvis sånn at vareleveringer fortsatt går og eksempelvis kan produkter som Google WiFi hjelpe de aller fleste kunder med slike utfordringer.

Andreas Veggeland, Senior kommunikasjonsrådgiver, 982 96 708
Atle Soma, Teknologidirektør, 934 88 499

Altibox er et datterselskap i Lyse-konsernet og har levert internett-, tv- og telefonitjenester over fiber siden 2002. Altibox har i dag over 200 ansatte og har hovedkontor i Stavanger. Nærmere 40 norske og danske lokale og regionale fiberselskaper leverer tjenester fra merkevaren Altibox. Altibox-partnerskapet har til sammen over 650 000 aktive kunder hvorav om lag 40 000 er tilhørende i Danmark. Altibox er Norges største leverandør av fiberbredbånd og har ifølge EPSI de mest fornøyde bredbåndskundene i Norge for tiende år på rad. Altibox er også bransjevinner i Norsk Kundebarometer innenfor både TV- og bredbåndsleverandører.

Gjennom forretningsområdet Altibox Carrier driftes internasjonal kommunikasjonsvirksomhet mot operatør- og bedriftsmarkedet. Virksomheten innebærer investeringer i undersjøiske fiberkabler til utlandet; mellom Larvik og Hirtshals og mellom Stavanger og Newcastle.