Koronaviruset fører til sterk økning i nettbruk

Datatrafikken i Altibox' nasjonale fibernett lå torsdag på opp mot 30% over normalen for en torsdag på dagtid og 15-20% over normalen på kveldstid.

- Likevel er trafikken fortsatt langt under andre topper vi har sett til nå i år. Kundene har så langt ikke grunn til å være bekymret, sier teknologidirektør Atle Soma i Altibox.

Altibox leverer TV- og internett-tjenester til over 600 000 husholdninger i Norge og mottar for tiden mange henvendelser fra kunder som lurer på om det kan bli problemer med kapasiteten på nettet som følge av at langt flere nå arbeider på hjemmekontor, gjerne samtidig med at skoleelever skal få fjernundervisning.

I en slik situasjon som vi nå befinner oss, er samfunnet ekstra avhengig av elektroniske kommunikasjonstjenester, noe så vel operatører som Altibox som myndigheter er bevisst på.

Altibox rapporterer løpende til myndighetene og har tiltaksplaner klar hvis det skulle oppstå situasjoner som krever det. Så langt er det ingen indikasjoner på at situasjonen knyttet til koronaviruspandemien skal gi spesielle utfordringer for driftsstabiliteten.

- Foreløpig er nettet vårt i en normal driftssituasjon med trafikkmønster godt innenfor kapasiteten, men vi følger selvsagt ekstra nøye med for å sikre stabile tjenester for kundene, sier administrerende direktør Tor Morten Osmundsen i Altibox.

Altibox forventer fortsatt å se en del trafikkvekst på dagtid, men trafikktoppene ligger så langt godt under det vi ser eksempelvis under store sportsarrangementer.

Ekstra mye trafikk og flere brukere kan imidlertid gi dårlig WiFi-opplevelse i hjem som ikke har tilfredsstillende dekning eller utdaterte sendere. Da er det heldigvis sånn at vareleveringer fortsatt går og eksempelvis kan produkter som Google WiFi hjelpe de aller fleste kunder med slike utfordringer.

Andreas Veggeland, Senior kommunikasjonsrådgiver, 982 96 708
Atle Soma, Teknologidirektør, 934 88 499

Altibox har levert internett-, tv- og telefonitjenester over fiber siden 2002. Gjennom samarbeid med regionale og lokale fiberleverandører har Altibox-partnerskapet til sammen over 740.000 aktive kunder hvorav om lag 50 000 er tilhørende i Danmark. Det betyr at over halvannen million mennesker bruker tjenester fra oss. Altibox er Norges største leverandør av fiberbredbånd.

Mange av de lokale Altibox-leverandørene er kraftselskaper. Deres lokalkunnskap og lokale tilstedeværelse har vært helt avgjørende for oss. De har flere tiårs erfaring med å bygge bunnsolid infrastruktur, og vet hvordan de skal ta vare på kundene – år etter år. Elleve år på rad har Altibox-partnerskapet hatt de mest fornøyde og lojale kundene på bredbånd, ifølge den uavhengige EPSI-undersøkelsen. Altibox er også bransjevinner i Norsk Kundebarometer innenfor både TV- og bredbåndsleverandører.

Gjennom forretningsområdet Altibox Carrier leveres internasjonale kommunikasjonstjenester til datasentervirksomheter og operatørmarkedet. Altibox Carrier er i ferd med å etablere en helhetlig europeisk nettverksstruktur som knytter Norge sammen med de sentrale datatrafikknytepunktene på kontinentet. Virksomheten innebærer investeringer i undersjøiske fiberkabler til utlandet; mellom Larvik og Hirtshals og mellom Stavanger og Newcastle.

Følg pressemeldinger fra Altibox

Siste pressemeldinger fra Altibox