Koronautbrudd har ikke stoppet arbeidet på denne kaien

Egentlig skulle det banebrytende hydrofergesambandet åpnet i mars, på riksvegferjestrekningen Hjelmeland – Nesvik på riksveg 13 i Rogaland.
De to fossilferjene som nå går på sambandet, skal erstattes av ei elektrisk og ei hydrogen/hybrid-ferje – den første i sitt slag i hele verden.
Pandemien gjør at ferjene ikke er klare ennå, men den ene nye dobbelkaien på anlegget er allerede tatt i bruk. Det skjedde tirsdag 16. februar
Det grønne skiftet
Den nye elektriske ferja, Nesvik, skal etter planen være ferdig i april. Hybridferja Hydra som skal gå på hydrogen i kombinasjon med batteri, blir trolig klar til høsten – i september/oktober.
Hydrogenferje er sentralt i Statens vegvesens mål om å kutte klimagassutslipp, en viktig del av det grønne skiftet i Statens vegvesen, og en milepæl i den maritime bransjen.
Det er Norled som drifter ferjestrekningen, som er ett av landets 16 riksvegferjesamband.
Alta-firmaet HAK er hovedentreprenør på byggingen av de nye kaiene på Hjelmeland og Nesvik. Med arbeidsstyrke fra Polen har firmaet underveis blitt rammet av karantener og reisebegrensninger i forbindelse med koronapandemien.
To koronautbrudd
Det har vært også vært to smitteutbrudd på anlegget, med totalt 12 smittede (11 i ett og samme utbrudd i oktober, og én helt i starten av januar). Likevel har det aldri vært stopp i arbeidet.
– Takket være godt samarbeid med entreprenør og kommuneoverlege har vi slått utbruddene ned og forhindret smitte til lokalsamfunnet. Dette har skjedd gjennom et strengt smittevernsregime, som har omfattet alt fra inndeling av arbeidsrigg, kjøkkenbruk, kohorter, eget karantenehotell, og minimal kontakt med lokalbefolkning. Kort sagt er det blitt gjort alt som gjøres kan for å hindre smittespredning. At vi har lyktes med dette, har bidratt til at forsinkelsene på prosjektet i bunn og grunn ikke har blitt så store, til tross for en koronapandemi som har påvirket oss alle, sier prosjektleder Livar Thomassen i Statens vegvesen.
Det blir bygget doble kaier på hver side av fjorden, hvorav én på hver side har ladetårn.
– Da dette er verdens første hydrogensamband, har det vært viktig for oss å ha backup-løsninger i tilfelle teknologien svikter. Av denne grunn bestemte vi tidlig å bygge doble ferjekaier på begge sider av fjorden, legger Thomassen til.
Det har vært et stort anleggsarbeid som startet i september 2019. På Nesvik er det sprengt ut om lag 24 000 kubikkmeter fjell for å gi plass til oppstillingsfelter. Massene ble deretter fraktet på lekter over til Hjelmeland, hvor de de er brukt som fyllmasse til det nye kaiområdet der.
Brukte undervannsdrone
På Nesvik-siden har Statens vegvesen støtt på særlige utfordringer under vann. Fjellet er svært bratt, noe som gjorde det ekstra krevende å få satt ned kaipelene helt ned til 50 meters dyp.
– I dette arbeidet brukte vi undervannsdrone for å se terrenget med egne øyne. Utfordrende fjell gjorde at dét var nødvendig, for å supplere det geologiske kartet hvor koordinatene for pelene ble plottet inn, sier Thomassen.
På Nesvik er det også bygget ny hurtigbåtkai og servicebygg.
Kontakter
Livar ThomassenProsjektlederStatens vegvesen Drift og vedlikehold
Tel:92885533Tel:95978812livar.thomassen@vegvesen.noBilder



Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Signerte kontrakt for ombygging av E39 Veibustkrysset17.10.2025 12:59:04 CEST | Pressemelding
Divisjonsdirektør Kjell Inge Davik signerte fredag kontrakt med entreprenøren Busengdal AS om ombygging av E39 Veibustkrysset. Kontraktssummen er på ca 78 millionar kroner (eks.mva), og arbeidet vil starte opp så fort som mogleg.
Dette er reglene for kjetting og vinterdekk på tunge kjøretøy17.10.2025 10:24:27 CEST | Pressemelding
Vinteren er på vei flere steder i landet og det er derfor viktig å kjøre riktig skodd fremover.
Stenger E134 vest for Kongsberg for å montere bru17.10.2025 10:20:22 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen er i gang med å bygge nye Kobbervoll bru. Fra fredag 31. oktober kl. 20 til mandag 3. november kl. 06 blir E134 stengt for å montere ny bru.
Riksveg 4 Støyperilokket i Gjøvik får bedre belysning16.10.2025 11:34:56 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen skal skifte ut innkjøringslyset til Styøperilokket. Arbeidet skal gjøres om kvelden og natta i perioden mandag 20. til fredag 24. oktober.
Når skal du skifte til vinterdekk?16.10.2025 09:29:53 CEST | Pressemelding
Vinteren er i anmarsj, og tiden er inne for å skifte dekk. Ikke vent til første snøfall – da kan det være for sent.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom