Koronautbrudd har ikke stoppet arbeidet på denne kaien
Egentlig skulle det banebrytende hydrofergesambandet åpnet i mars, på riksvegferjestrekningen Hjelmeland – Nesvik på riksveg 13 i Rogaland.
De to fossilferjene som nå går på sambandet, skal erstattes av ei elektrisk og ei hydrogen/hybrid-ferje – den første i sitt slag i hele verden.
Pandemien gjør at ferjene ikke er klare ennå, men den ene nye dobbelkaien på anlegget er allerede tatt i bruk. Det skjedde tirsdag 16. februar
Det grønne skiftet
Den nye elektriske ferja, Nesvik, skal etter planen være ferdig i april. Hybridferja Hydra som skal gå på hydrogen i kombinasjon med batteri, blir trolig klar til høsten – i september/oktober.
Hydrogenferje er sentralt i Statens vegvesens mål om å kutte klimagassutslipp, en viktig del av det grønne skiftet i Statens vegvesen, og en milepæl i den maritime bransjen.
Det er Norled som drifter ferjestrekningen, som er ett av landets 16 riksvegferjesamband.
Alta-firmaet HAK er hovedentreprenør på byggingen av de nye kaiene på Hjelmeland og Nesvik. Med arbeidsstyrke fra Polen har firmaet underveis blitt rammet av karantener og reisebegrensninger i forbindelse med koronapandemien.
To koronautbrudd
Det har vært også vært to smitteutbrudd på anlegget, med totalt 12 smittede (11 i ett og samme utbrudd i oktober, og én helt i starten av januar). Likevel har det aldri vært stopp i arbeidet.
– Takket være godt samarbeid med entreprenør og kommuneoverlege har vi slått utbruddene ned og forhindret smitte til lokalsamfunnet. Dette har skjedd gjennom et strengt smittevernsregime, som har omfattet alt fra inndeling av arbeidsrigg, kjøkkenbruk, kohorter, eget karantenehotell, og minimal kontakt med lokalbefolkning. Kort sagt er det blitt gjort alt som gjøres kan for å hindre smittespredning. At vi har lyktes med dette, har bidratt til at forsinkelsene på prosjektet i bunn og grunn ikke har blitt så store, til tross for en koronapandemi som har påvirket oss alle, sier prosjektleder Livar Thomassen i Statens vegvesen.
Det blir bygget doble kaier på hver side av fjorden, hvorav én på hver side har ladetårn.
– Da dette er verdens første hydrogensamband, har det vært viktig for oss å ha backup-løsninger i tilfelle teknologien svikter. Av denne grunn bestemte vi tidlig å bygge doble ferjekaier på begge sider av fjorden, legger Thomassen til.
Det har vært et stort anleggsarbeid som startet i september 2019. På Nesvik er det sprengt ut om lag 24 000 kubikkmeter fjell for å gi plass til oppstillingsfelter. Massene ble deretter fraktet på lekter over til Hjelmeland, hvor de de er brukt som fyllmasse til det nye kaiområdet der.
Brukte undervannsdrone
På Nesvik-siden har Statens vegvesen støtt på særlige utfordringer under vann. Fjellet er svært bratt, noe som gjorde det ekstra krevende å få satt ned kaipelene helt ned til 50 meters dyp.
– I dette arbeidet brukte vi undervannsdrone for å se terrenget med egne øyne. Utfordrende fjell gjorde at dét var nødvendig, for å supplere det geologiske kartet hvor koordinatene for pelene ble plottet inn, sier Thomassen.
På Nesvik er det også bygget ny hurtigbåtkai og servicebygg.
Kontakter
Livar ThomassenProsjektlederStatens vegvesen Drift og vedlikehold
Tel:92885533Tel:95978812livar.thomassen@vegvesen.noBilder
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Stenger sørgående løp i Glaskartunnelen neste helg22.4.2024 14:34:34 CEST | Pressemelding
Sørgående løp på E39 (mot Bergen) bli stengt helgen 3.- 6. mai, i forbindelse med oppgradering av Glaskartunnelen. Vegen skal graves opp, og Vegvesenet oppfordrer folk i nærområdet til å unngå kjøring og heller bruke kollektiv eller sykkel denne helgen.
I rute med erosjonssikring av E16 forbi Ådalselva nord for Follum i Hønefoss19.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
E16 går her nær elva på et parti der terrenget er utsatt for utgliding og skred ved flom. Ved gunstige værforhold kan det bli tidligere gjenåpning.
Nå starter årets asfaltsesong16.4.2024 12:28:47 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen starter snart asfaltering av om lag 700 km riksveger over hele landet. Totalt 550.000 tonn asfalt skal legges i løpet av årets asfaltsesong.
Ny asfalt på E18 Sjølyst15.4.2024 12:23:04 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen skal asfaltere E18 gjennom Sjølystlokket og Bygdøylokket. Arbeidene gjøres på natt for å redusere ulempene for trafikken.
Skal skifte rekkverk på E6 Minnesund bru12.4.2024 18:19:02 CEST | Pressemelding
Da det er registrert skader på rekkverket til E6 Minnesund bru blir det satt opp tung sperring over brua, hastigheten settes ned til 80 km/t og rekkverket vil bli skiftet ut i løpet av våren.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom