Statens vegvesen

Koronastenging ga telefonstorm

Del

25 prosent flere telefonhenvendelser til Statens vegvesen.

Frode Børstad, Statens vegvesen
Frode Børstad, Statens vegvesen

Ny teknologi og selvbetjeningsløsninger har redusert antall henvendelser til Statens vegvesens trafikant- og kjøretøytjenester de siste årene.

- Da pandemien stoppet mye av aktiviteten i vår, falt antallet henvendelser ytterligere. Men da vi åpnet igjen i slutten av april fikk vi langt flere telefonhenvendelser enn vi klarte å besvare. Den travleste dagen hadde vi nesten 6000 henvendelser på telefon, sier Frode Børstad i Statens vegvesen.

3500 samtaler om dagen

- Fra slutten av april har vi hatt et snitt på over 3500 telefonhenvendelser hver dag. Det er en økning på hele 25 prosent sammenlignet med 2019. Det har gjort at vi ikke har kunnet yte den servicen vi ønsker og brukerne forventer, sier Børstad.

Mange av henvendelsene er fra kunder som skal bestille time til teoriprøve. Statens vegvesen har av smittevernhensyn innført timebestilling til alle førerkort- og kjøretøytjenestene, for å unngå store ansamlinger av kunder på trafikkstasjonene. Timebestilling gjør at Statens vegvesen også får utnyttet ressursene effektivt der det er størst behov.

Tatt grep

- Vi har innført et eget tastevalg på telefonen for de som trenger hjelp til å bestille time. Vi tilbyr også å ringe tilbake til dem som havner i telefonkø. Erfaringen viser at mange av de vi ringer tilbake til ikke svarer, fordi de har funnet ut av det de lurte på selv. Derfor har vi lagt inn en funksjon hvor brukerne må bekrefte fortsatt behov for at vi ringer tilbake, like før det er deres tur, sier Børstad.

Bruk selvbetjeningsløsningene

Statens vegvesen har en rekke selvbetjeningsløsninger, både innenfor førerkort- og kjøretøytjenestene. Se alle tjenestene her.

- Vi har flere tjenester på nett enn mange er klar over. Et annet godt tips er å logge deg inn på Din side på vegvesen.no. Her kan du selv finne informasjon om ditt førerkort og dine kjøretøy, og status på eventuelle søknader du har i våre systemer, sier Børstad.

Bruk nettsidene våre

Nettsidene vegvesen.no inneholder mye nyttig informasjon. I tillegg har Statens vegvesen en elektronisk chattetjeneste som svarer på det meste innen førerkort og kjøretøyregistrering.

Kontakter

Pressevakt Trafikant og kjøretøy(Besvares mellom kl. 08 - 15.30)

* Føreropplæring
* Førerkort
* Kjøretøy
* Utekontroll
* Trafikkstasjoner
* Tilsyn med trafikkskoler, verksteder og parkeringstilbydere

Tel:940 10 401pressetk@vegvesen.no

Bilder

Frode Børstad, Statens vegvesen
Frode Børstad, Statens vegvesen
Last ned bilde

Om Statens vegvesen

Statens vegvesen
Statens vegvesen
Postboks 1010 Nordre Ål
2605 Lillehammer

22 07 30 00http://www.vegvesen.no

Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.

Følg saker fra Statens vegvesen

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Statens vegvesen

Statens vegvesen anmoder trafikkskolene om kun å bestille oppkjøring til kandidater som har gjennomført all obligatorisk opplæring15.1.2021 10:24:27 CETPressemelding

For å sikre en mest mulig hensiktsmessig tildeling og forutsigbarhet i videre bestilling, anmoder Statens vegvesen nå trafikkskolene om å bestille førerprøver utelukkende til kandidater som har gjennomført all obligatorisk opplæring. Dette gjelder for førerkort klasse B. Tiltaket innføres i samråd med bransjeorganisasjonene for trafikkopplæringen i Norge. -Vi mener dette vil gi en mer rettferdig fordeling av førerprøver, sier avdelingsdirektør Henning Harsem i Statens vegvesen.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom