Koronasmitte i Viking – en spiller har testet positivt

Viking Fotball ble onsdag ettermiddag gjort kjent med at Veton Berisha har testet positivt for Covid-19.

Han har ikke opplevd noen symptomer i forkant av testingen, men er blitt testet grunnet nærkontakt med smittet person gjort kjent tirsdag kveld.

Spilleren har fortsatt ingen symptomer og er satt i isolasjon fra og med i dag. Grunnet hans deltakelse i trening mandag og tirsdag, må nå hele spillergruppen i Viking Fotball i karantene.

- Her er det en person som har testet positivt. Vedkommende er en av flere i en familie, og det er foreløpig ingenting som tyder på at dette har opprinnelse fra fotballen. Vi har startet smittesporing, undersøker dette videre og setter alle som har hatt kontakt med vedkommende i karantene og tester bredt, sier smittevernoverlege i Stavanger Kommune, Runar Johannessen,

Daglig leder i Viking Fotball, Eirik Bjørnø, sier klubben er i dialog med NFF om veien videre.

- Vi har informert spillere og øvrige ansatte nå i kveld. Nå jobber vi sammen med de nødvendige instanser for å legge en plan for de neste dagene. Først og fremst håper vi Veton kommer igjennom dette på en god måte, så skal vi finne gode løsninger de neste ukene, sier Bjørnø.

Veton Berisha selv er ved godt mot.

- Jeg føler meg helt fin og uten symptomer, men synes det selvsagt er veldig kjedelig at hele laget må i karantene på grunn av min positive test. Det kjipeste er ikke at jeg selv må i isolasjon, men at laget må i karantene og dermed forskyve sin neste kamp til et senere tidspunkt, sier han.

Dette innebærer at Vikings kamper mot Odd 18. oktober og Haugesund 25. oktober vil måtte utsettes. NFF vil komme tilbake til når kampene skal spilles.

- Dette er beklagelig, men ikke direkte uventet. Etter at bestemmelsene rundt nærkontakter ble endret i sommer, har det øket risikoen for at smitte vil kunne påvirke våre turneringer. NFF har derfor søkt myndighetene om å erstatte obligatorisk 10 dagers karantene med utvidet testing av spillere slik det gjøres i andre ligaer i Europa. Søknaden er nå til behandling i Helsedirektoratet. Samtidig er dette en påminnelse til oss alle om viktigheten av å nøye følge fotballens protokoller og myndighetenes råd om smittevern. Det understrekes at der ikke foreligger noen mistanke om brudd på protokollene i denne saken, sier leder av konkurranseavdelingen i NFF, Nils Fisketjønn.