IMDi

Koronapandemien og informasjon til innvandrere: Veiledere for kommuner

Koronapandemien rammer befolkningen skjevt og smittenivået blant innvandrere er langt høyere enn i befolkningen ellers. Dette krever at flere kommuner tilpasser informasjon og tjenester til utsatte grupper med innvandrerbakgrunn.

Illustrasjonsfoto, tolkning på kontor. Fotograf: Signe Luksengård

Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi) har laget to veiledere om formidling av viktig informasjon til innvandrerbefolkningen:

Bruk av ressurspersoner med innvandrerbakgrunn i informasjonsarbeidet under koronapandemien (imdi.no)

Bruk av tolk i informasjonsarbeidet under koronapandemien (imdi.no)

Veilederne retter seg mot ledere og ansatte i kommuner og kommer med konkrete råd om planlegging og gjennomføring av tiltak. Veilederne er en del av de foreslåtte strakstiltakene for å redusere smitten blant innvandrerbefolkningen, som ble lagt fram før jul i fjor. De skal bidra til at kommunene når ut med informasjon og tiltak, gjennom samarbeid med frivillige organisasjoner og ressurspersoner og gjennom riktig bruk av tolk.

– Å etablere samarbeid med lokale ressurspersoner med tilhørighet og tillit i aktuelle grupper og miljøer, og ha rutiner for bruk av kvalifisert tolk, er et viktig ledd i kommunens generelle krise- og beredskapsarbeid, sier Libe Rieber-Mohn, direktør i IMDi.

Les mer på imdi.no.

Illustrasjonsfoto, tolkning på kontor. Fotograf: Signe Luksengård

Om IMDi

IMDi
Tollbugata 20

24 16 88 00http://www.imdi.no

Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi) skal gjennomføre regjeringens integreringspolitikk. IMDi er underlagt Kunnskapsdepartementet.

Følg saker fra IMDi

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra IMDi på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra IMDi