Koronaflytting kan gi skattesmell

Rekordmange melder flytting til hyttene sine, melder skatteetaten. Tax & Legal vil advare mot å melde flytting uten videre. Formuende risikerer å betale mer formuesskatt, og flytting kan utløse skatt på gevinst ved boligsalg.

Frister det å flytte hit? (Sesongriktige bilder er oppskrytt)

Grunnen til flytteviljen er koronaforbudet som nettopp ble innført. Mange i karantene eller permisjon ønsker å bruke hyttene sine, men hyttekommunene har begrenset ambulanse- og sykehuskapasitet. «Koronaforskriften» forbyr deg nå å overnatte på hytte i en annen kommune enn der du er folkeregistrert. (Hvis du ikke er i karantene og har et familiemedlem/bofelle el.l. i isolat hjemme). Hytteforbudet gjelder foreløpig til og med 13.4.20, i praksis til over påske.

Bolig er skattepliktig formue. Skatteverdien av bolig fastsettes ved å gange areal med kvadratmetersats. Kvadratmetersatsen settes til en prosentandel av kvadratmeterpris. Denne andelen er bare 25% for bolig som du bor i (primærbolig), og hele 90% for bolig som du ikke bor i (sekundærbolig). Din bolig beskattes altså vesentlig hardere, dersom du flytter til hytta. Og hytta  beskattes lavt fra før (maksimalt 30% av markedsverdi). Derfor bør du tenke deg om før du flytter. For 2020 beskattes du uansett i den kommunen du var bosatt i den 1.1.20. Flytter du nå, så påvirker det ikke formuesskatten før tidligst for 2021.

Men husk at flytting også kan medføre gevinstskatt på salg av boligeiendom. Du kan slippe å betale gevinstskatt på salg av bolig som du har eiet i ett år, og bebodd i minst ett av de to siste årene. Flytter du til hytta så risikerer du dermed å betale skatt av et ellers skattefritt salg.

Angrer du nå på at du har meldt koronaflytting? Da kan du trøste deg med at skatteetaten ikke godtar hva som helst: Rene papirflyttinger vil bli avvist. Du anses bosatt i den kommunen hvor du har ditt virkelige hjem. Bor du plutselig på hytta kun pga korona eller annet, så vil flyttemeldingen sannsynligvis ikke bli godkjent.

Vurderer du faktisk å flytte? Da må du huske at det ikke nødvendigvis er lov å bruke hytta som helårsbolig. Videre må du sjekke konsesjonsregler og andre reguleringer som gjelder for din hyttekommune.

Frister det å flytte hit? (Sesongriktige bilder er oppskrytt)

Tax & Legal Advokatfirma DA er et uavhengig advokatfirma med spesialkompetanse innen skatte- og avgiftsrett, eiendom og life science. Vi bistår næringsdrivende, offentlige virksomheter, privatpersoner og ulike rådgivningsmiljøer blant annet i forbindelse med bokettersyn, etterberegninger, klagesaker og tvister med skatte-, avgifts- og tollmyndighetene. Vi bistår også med skatte- og avgiftsplanlegging i forbindelse med oppstart av ny virksomhet, oppstart av nye prosjekter, restruktureringer samt generell rådgivning knyttet til klientenes løpende virksomhet.