Korona og testament: Hva gjør vi med vitner?

Testament har fått ny aktualitet i disse virustider. Men et testament må etter dagens regler signeres i to vitners nærvær. Vitnene må være til stede og signere samtidig. I dagens situasjon er dette et praktisk problem.

Mange velger å opprette gavebrev, som ikke krever vitner for å være gyldig. Med et gavebrev har du størst frihet, både økonomisk og juridisk.

Men noe må du jo beholde så lenge du er oppegående. For eksempel pensjon og egen bolig. Det (lille) som er igjen når du dør bør du regulere i et testament. For eksempel for å pålegge særeie, og for å forebygge konflikter. Et testament må blant annet signeres i to vitners nærvær. Vitnene må være til stede og signere samtidig. Med smittevern er dette idag et praktisk problem. Særlig for de som kanskje aller mest ønsker å få testamentet på plass.

Stortinget har vedtatt en ny arvelov. Den bestemmer at det kan gis regler om at testamenter kan opprettes digitalt. Videre tillater ny arvelov at vitnene signerer her for seg. Den nye loven åpner dessuten for nødtestament uten vitner, ved alvorlig sykdom eller annet nødstilfelle. Men den nye arveloven trer ikke i kraft før 1.1.21. Og regjeringens fullmakter etter koronaloven omfatter ikke lov om arv.

Men fortvil ikke: Etter dagens regler er det også i nødstilfelle mulig å opprette et gyldig testament uten vitner, i en akutt situasjon.

Husk: Begge lovene krever at arvelater er forhindret fra å følge formkravene, i tre måneder etter opprettelsen.

Vi vet ikke hvor lenge koronasituasjonen vil vare. For å unngå unødig tvil og splid er det uansett grunn til å være så grundig som du kan. Vi anbefaler derfor å opprette testament på vanlig måte snarest mulig, når denne krisen er over.

Tax & Legal Advokatfirma DA er et uavhengig advokatfirma med spesialkompetanse innen skatte- og avgiftsrett, eiendom og life science. Vi bistår næringsdrivende, offentlige virksomheter, privatpersoner og ulike rådgivningsmiljøer blant annet i forbindelse med bokettersyn, etterberegninger, klagesaker og tvister med skatte-, avgifts- og tollmyndighetene. Vi bistår også med skatte- og avgiftsplanlegging i forbindelse med oppstart av ny virksomhet, oppstart av nye prosjekter, arveplanlegging, restruktureringer samt generell rådgivning knyttet til klientenes løpende virksomhet.