Korona og krig bremser elbilsalget i 2022

Ni av ti privatkunder velger elbil når de kjøper ny bil. Likevel kan årets elbilsalg ende opp med å bli lavere enn i fjor.

Det ble solgt 9 243 nye elbiler i august, en nedgang på over 2 500 elbiler fra samme måned i fjor. Det viser tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV). Flesteparten av elbilene som ble solgt i august ble kjøpt av privatkunder.

- Det er privatmarkedet som driver elbilsalget nå. Ni av ti privatkunder velger elbil når de kjøper ny bil, sier Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i NAF.

Tallene fra OFV viser at kun 55 prosent av bilsalget til næringslivet var elbiler. Resten var ladbare hybrider, bensinbiler og dieselbiler. Om man ser privatkunder og næringsliv samlet var tre av fire nye biler en elbil i august.

Salget har stupt siden april

Det er tydelig at krig og ettervirkninger etter korona-pandemien fortsatt preger bilproduksjonen. I april i år skjedde det et taktskifte i det norske elbilsalget.

- Fra april til august i år har antall solgte elbiler vært lavere enn i 2021. Om dette fortsetter kommer årets elbilsalg til å ende opp med å bli lavere enn i fjor, til tross for at stadig større andel privatkunder velger elbil, sier Braadland.

Basert på salget så langt i år anslår NAF at det kommer rundt 100 000 nye elbiler på norske veier i 2022. Det vil i så fall være en nedgang fra 2021 på drøyt 10 000 elbiler.

- Ser man på det samlede bilsalget under ett så langt i år er det ned 20 prosent. Nedgangen på bare 10 prosent i solgte elbiler forklares med at en noe større andel velger elbil enn i 2021, sier han.

Behov for ladestrategi

Regjeringen har lovet en ladestrategi i løpet av 2022, blant annet etter påtrykk fra NAF. NAF mener at den høye andelen bilister som velger elbil understreker behovet for en ladeplan.

- 100 000 nye elbilister er fortsatt veldig mange nye elbilister. Derfor må regjeringen sikre at forbrukerne får en ladeplan som gjør det enklere å betale for lading, at det må skiltes bedre til ladestasjonene, og at antallet ladestasjoner følger utviklingen i elbilparken, sier han.

Det blir nesten ikke solgt hydrogenbiler i år. I august ble det kun registrert to nye hydrogenbiler.