Korona har ført til lokalt næringslivsløft
Koronakrisen har vært en stor påkjenning for norsk næringsliv. Men en fersk undersøkelse fra Mastercard viser at krisen også har fått nordmenn til å støtte mer opp om lokale forhandlere.
76 prosent av norske forbrukere sier de har blitt mer tilbøyelige til å handle i sitt nærmiljø etter nedstengingen, viser en fersk undersøkelse fra Mastercard. 78 prosent svarte de har satt mer pris på lokale butikker.
54 prosent svarte at de handler lokalt for å hjelpe lokalsamfunnet komme seg på beina igjen. 66 prosent svarte at de foretrekker å kjøpe av noen de kjenner, og 76 prosent stoler på anbefalingene fra lokale forhandlere. 28 prosent svarte at de har fått et nytt forhold til lokale forhandlere og uavhengige butikker etter nedstengingen.
Mastercard har også undersøkt hvordan pandemien har påvirket folks forhold til naboene sine. 56 prosent svarte at de har blitt mer tilbøyelige til å si hei til naboene enn de var for et år siden. 22 prosent sier at de tar imot bestillinger for naboene sine, og 21 prosent har en ekstranøkkel til sin nærmeste nabo.
Investerer i lokale helter
Mastercard har investert 250 millioner dollar globalt i å hjelpe lokalt næringsliv komme seg gjennom krisen. Betalingsselskapet har også introdusert nye tjenester, inkludert plattformen Business Unusual-plattformen og Mastercard Trade Solution, for å tilby tjenester utenom vanlig bankvirksomhet og å hjelpe små- og mellomstore bedrifter spare tid og penger.
«Små virksomheter er ryggraden i økonomien. Når folk igjen begynner å handle lokalt, gjenoppdager de en skog av flotte, varierte og unike små virksomheter. Vi oppfordrer alle til å handle lokalt og løfte frem lokale helter. Gjenreisingen av økonomien begynner på dørterskelen din,» sier Mark Barnett, Europa-president i Mastercard.
De fem vanligste grunnene til at nordmenn handler lokalt:
- Beleilighet (55 prosent)
- Å hjelpe lokalsamfunnet sprette tilbake (54 prosent)
- Nyvunne forhold til lokale forhandlere og uavhengige butikker (28 prosent)
- Anbefalinger fra noen de stoler på (23 prosent)
- Mer verdi (19 prosent)
Om undersøkelsen
Undersøkelsen er utført av OnePoll for Mastercard blant 13.000 deltakere i 16 europeiske land, inkludert Norge.
Kontakter
For spørsmål, vennligst kontakt:
Annika Kristersson
Kommunikasjonssjef for Norden og Baltikum i Mastercard
+46 703 17 35 45
annika.kristersson@mastercard.com
Om Mastercard
Om Mastercard (NYSE: MA) www.mastercard.com
Mastercard er et globalt teknologiselskap i betalingsbransjen. Vårt oppdrag er å forbinde og gi kraft til en inkluderende, digital økonomi som kommer alle til gode overalt, ved å gjøre transaksjoner trygge, enkle, smarte og tilgjengelige. Ved å bruke sikre data og nettverk, samarbeid og lidenskap, hjelper våre innovasjoner og løsninger individer, finansinstitusjoner, myndigheter og bedrifter med å nå sitt fulle potensial. Med koblinger på tvers av mer enn 210 land og territorier, bygger vi en bærekraftig verden som låser opp uvurderlige muligheter for alle.
Følg pressemeldinger fra Mastercard
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mastercard på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Mastercard
Fra papir til digitalt: 30 år med AvtaleGiro11.6.2025 13:57:43 CEST | Pressemelding
Tre tiår med tillit: AvtaleGiro har blitt en av Norges mest pålitelige måter å betale regninger på. Selv om digitale betalingsvaner endres, fortsetter konsistens, bekvemmelighet og tillit å definere tjenesten.
Norske selskaper vinner prestisjepriser fra Mastercard23.5.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
Bislab er kåret til årets norske selskap i vårutgaven av Mastercard Lighthouse FINTIV, mens det litauiske selskapet Axiology ble den overordnede vinneren. I tillegg vant norske Justify People’s Choice Award og Empower.Eco bærekraftsprisen Impact Potential. Prisene ble tildelt under teknologikonferansen Latitude 59 i Tallin.
Mastercard inngår samarbeid med Morrow Bank for å gi forbrukere tilgang til ID-tyveribeskyttelse3.10.2024 09:00:00 CEST | Pressemelding
Morrow Bank er den første banken som tilbyr Mastercard ID Theft Protection i Norge og Finland. Tjenesten gir forbrukere proaktiv overvåking og håndtering av trusler om identitetstyveri, noe som sparer tid, bekymring og kostnader for kundene.
Receipts vinner prestisjepris fra Mastercard24.5.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Receipts er kåret til beste norske selskap i vårutgaven av Mastercard Lighthouse FINITIV. Danske Avallone er den overordnede vinneren.
Mastercard inngår samarbeid med Live Nation for å tilby eksklusive fordeler og live musikkopplevelser for kortinnehavere over hele verden6.11.2023 09:20:09 CET | Pressemelding
Gjennom priceless.com vil millioner av kortinnehavere i 19 markeder i Europa og Asia få eksklusiv tilgang til forhåndssalg av billetter, premiumplasser og VIP-opplevelser. Partnerskapet vil også støtte Priceless Planet Coalition.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom