Korona har ført til lokalt næringslivsløft
Koronakrisen har vært en stor påkjenning for norsk næringsliv. Men en fersk undersøkelse fra Mastercard viser at krisen også har fått nordmenn til å støtte mer opp om lokale forhandlere.
76 prosent av norske forbrukere sier de har blitt mer tilbøyelige til å handle i sitt nærmiljø etter nedstengingen, viser en fersk undersøkelse fra Mastercard. 78 prosent svarte de har satt mer pris på lokale butikker.
54 prosent svarte at de handler lokalt for å hjelpe lokalsamfunnet komme seg på beina igjen. 66 prosent svarte at de foretrekker å kjøpe av noen de kjenner, og 76 prosent stoler på anbefalingene fra lokale forhandlere. 28 prosent svarte at de har fått et nytt forhold til lokale forhandlere og uavhengige butikker etter nedstengingen.
Mastercard har også undersøkt hvordan pandemien har påvirket folks forhold til naboene sine. 56 prosent svarte at de har blitt mer tilbøyelige til å si hei til naboene enn de var for et år siden. 22 prosent sier at de tar imot bestillinger for naboene sine, og 21 prosent har en ekstranøkkel til sin nærmeste nabo.
Investerer i lokale helter
Mastercard har investert 250 millioner dollar globalt i å hjelpe lokalt næringsliv komme seg gjennom krisen. Betalingsselskapet har også introdusert nye tjenester, inkludert plattformen Business Unusual-plattformen og Mastercard Trade Solution, for å tilby tjenester utenom vanlig bankvirksomhet og å hjelpe små- og mellomstore bedrifter spare tid og penger.
«Små virksomheter er ryggraden i økonomien. Når folk igjen begynner å handle lokalt, gjenoppdager de en skog av flotte, varierte og unike små virksomheter. Vi oppfordrer alle til å handle lokalt og løfte frem lokale helter. Gjenreisingen av økonomien begynner på dørterskelen din,» sier Mark Barnett, Europa-president i Mastercard.
De fem vanligste grunnene til at nordmenn handler lokalt:
- Beleilighet (55 prosent)
- Å hjelpe lokalsamfunnet sprette tilbake (54 prosent)
- Nyvunne forhold til lokale forhandlere og uavhengige butikker (28 prosent)
- Anbefalinger fra noen de stoler på (23 prosent)
- Mer verdi (19 prosent)
Om undersøkelsen
Undersøkelsen er utført av OnePoll for Mastercard blant 13.000 deltakere i 16 europeiske land, inkludert Norge.
Kontakter
For spørsmål, vennligst kontakt:
Annika Kristersson
Kommunikasjonssjef for Norden og Baltikum i Mastercard
+46 703 17 35 45
annika.kristersson@mastercard.com
Om Mastercard
Om Mastercard (NYSE: MA) www.mastercard.com
Mastercard er et globalt teknologiselskap i betalingsbransjen. Vårt oppdrag er å forbinde og gi kraft til en inkluderende, digital økonomi som kommer alle til gode overalt, ved å gjøre transaksjoner trygge, enkle, smarte og tilgjengelige. Ved å bruke sikre data og nettverk, samarbeid og lidenskap, hjelper våre innovasjoner og løsninger individer, finansinstitusjoner, myndigheter og bedrifter med å nå sitt fulle potensial. Med koblinger på tvers av mer enn 210 land og territorier, bygger vi en bærekraftig verden som låser opp uvurderlige muligheter for alle.
Følg pressemeldinger fra Mastercard
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mastercard på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Mastercard
Mastercard inngår samarbeid med Live Nation for å tilby eksklusive fordeler og live musikkopplevelser for kortinnehavere over hele verden6.11.2023 09:20:09 CET | Pressemelding
Gjennom priceless.com vil millioner av kortinnehavere i 19 markeder i Europa og Asia få eksklusiv tilgang til forhåndssalg av billetter, premiumplasser og VIP-opplevelser. Partnerskapet vil også støtte Priceless Planet Coalition.
Bits forlenger avtale med Mastercard om å levere eFaktura og AvtaleGiro30.10.2023 09:30:00 CET | Pressemelding
Bits – bankenes og finansnæringens felles infrastrukturselskap - fornyer avtalen med Mastercard om å levere eFaktura og AvtaleGiro fra 1. januar 2024. Mastercard skal drifte og videreutvikle tjenestene, og sammen skal partene holde Norge i front på digital regningsbetaling.
7Analytics fra Bergen deltar i Mastercards bærekraftsprogram7.9.2023 08:56:19 CEST | Pressemelding
7Analytics bygger en dataplattform for å klimasikre fremtidens bygg. Nå får oppstartsselskapet drahjelp fra Mastercard.
Moss-baserte Fygi Technologies vant prestisjetung teknologipris i Mastercard Lighthouse partnerskapsprogram26.5.2023 09:22:56 CEST | Pressemelding
Oslo, 26 mai, 2023 – Fygi Technologies, som vil revolusjonere hvordan vi betaler med mobilen i butikken, vant den norske utgaven av Mastercards oppstartsprogram Lighthouse FINITIV våren 2023. Selskapet vant i konkurranse med fem andre norske fintech-selskaper.
Mastercard setter opp farten på arbeidet med bærekraftige kort13.4.2023 09:00:00 CEST | Pressemelding
Mastercard styrker sitt engasjement for bærekraftige kort ved å eliminere PVC-plast fra nyproduserte kort i sitt nettverk innen 2028. Det er en del av Mastercards forpliktelse til en mer bærekraftig bransje og hverdag for forbrukerne.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom