MasterCard

Korona har ført til lokalt næringslivsløft

Del

Nordmenn handler mer lokalt etter nedstengingen, og de har blitt bedre naboer, viser en undersøkelse fra Mastercard.

Koronakrisen har vært en stor påkjenning for norsk næringsliv. Men en fersk undersøkelse fra Mastercard viser at krisen også har fått nordmenn til å støtte mer opp om lokale forhandlere.

76 prosent av norske forbrukere sier de har blitt mer tilbøyelige til å handle i sitt nærmiljø etter nedstengingen, viser en fersk undersøkelse fra Mastercard. 78 prosent svarte de har satt mer pris på lokale butikker.

54 prosent svarte at de handler lokalt for å hjelpe lokalsamfunnet komme seg på beina igjen. 66 prosent svarte at de foretrekker å kjøpe av noen de kjenner, og 76 prosent stoler på anbefalingene fra lokale forhandlere. 28 prosent svarte at de har fått et nytt forhold til lokale forhandlere og uavhengige butikker etter nedstengingen.

Mastercard har også undersøkt hvordan pandemien har påvirket folks forhold til naboene sine. 56 prosent svarte at de har blitt mer tilbøyelige til å si hei til naboene enn de var for et år siden. 22 prosent sier at de tar imot bestillinger for naboene sine, og 21 prosent har en ekstranøkkel til sin nærmeste nabo.

Investerer i lokale helter

Mastercard har investert 250 millioner dollar globalt i å hjelpe lokalt næringsliv komme seg gjennom krisen. Betalingsselskapet har også introdusert nye tjenester, inkludert plattformen Business Unusual-plattformen og Mastercard Trade Solution, for å tilby tjenester utenom vanlig bankvirksomhet og å hjelpe små- og mellomstore bedrifter spare tid og penger.

«Små virksomheter er ryggraden i økonomien. Når folk igjen begynner å handle lokalt, gjenoppdager de en skog av flotte, varierte og unike små virksomheter. Vi oppfordrer alle til å handle lokalt og løfte frem lokale helter. Gjenreisingen av økonomien begynner på dørterskelen din,» sier Mark Barnett, Europa-president i Mastercard.

De fem vanligste grunnene til at nordmenn handler lokalt:

  1. Beleilighet (55 prosent)
  2. Å hjelpe lokalsamfunnet sprette tilbake (54 prosent)
  3. Nyvunne forhold til lokale forhandlere og uavhengige butikker (28 prosent)
  4. Anbefalinger fra noen de stoler på (23 prosent)
  5. Mer verdi (19 prosent)

Om undersøkelsen

Undersøkelsen er utført av OnePoll for Mastercard blant 13.000 deltakere i 16 europeiske land, inkludert Norge.

Kontakter

For spørsmål, vennligst kontakt:

Annika Kristersson
Kommunikasjonssjef for Norden og Baltikum i Mastercard
+46 703 17 35 45
annika.kristersson@mastercard.com

Om MasterCard

MasterCard
Regus Posthuset Biskop Gunnerus' gate 14A
0185 Oslo

http://www.mastercard.com

Om Mastercard
Mastercard (NYSE: MA), www.mastercard.com, er en teknologivirksomhet i den globale betalingsindustrien. Vi opererer verdens raskeste betalingsnettverk, forbinder forbrukere, finansinstitusjoner, forretningspersoner, stater og virksomheter i mer enn 210 land og territorier. Produkter og løsninger fra Mastercard gjør handelsaktiviteter – slik som dagligvare- og annen handel, reise, bedriftsdrift og økonomiadministrasjon – enklere, sikrere og mer effektivt for alle. Følg oss på Twitter @MastercardUKBiz, bli med på diskusjonen på Beyond the Transaction Blog og abonner på nyhetsoppdateringer fra oss på Engagement Bureau.

Følg pressemeldinger fra MasterCard

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra MasterCard på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra MasterCard

Mastercard avdekker ny karbonkalkulator for banker i tråd med at forbrukeres miljøengasjement vokser12.4.2021 15:27:55 CEST | Pressemelding

• Ny studie i 14 europeiske land viser at pandemien får milliarder* av forbrukerne til å vurdere å handle mer bærekraftig • 83 prosent sier de er villige til å iverksette personlige tiltak for å motvirke miljø- og bærekraftsutfordringer i 2021 • En ny Mastercard-funksjon gjør det mulig for kortutstedere å gi forbrukere data og innsikt om deres karbonavtrykk, for å hjelpe dem gjøre mer informerte forbrukervalg, samt for å tilby muligheter for å bidra til å bevare skoger 12. APRIL 2021 | Oslo – En ny undersøkelse blant forbrukere om bærekraft, bestilt av Mastercard, viser en markant økning i forbrukeres miljøengasjement som følge av covid-19. 48 prosent av europeerne som ble spurt, svarte at å redusere karbonavtrykket sitt er viktigere nå enn før pandemien. 52 prosent har blitt mer bevisste på hvordan deres handlinger påvirker miljøet, med generasjon Z og milleniumsgenerasjon (58 %) i front. Dette signaliserer en trend med mer øko-bevisst forbruk blant folk som ønsker å gjøre sine kjøp o

Mastercard fullfører overtakelsen av Nets’ konto-til-konto betalingstjenester5.3.2021 12:04:40 CET | Pressemelding

Purchase, NY - Oslo, 5. mars 2021 - I dag kunngjorde Mastercard (NYSE: MA) at selskapet overtar majoriteten av Corporate Services-forretningsområdet til det ledende europeiske betalingsteknologi-selskapet Nets. Det skjer etter å ha oppfylt betingelsene Europakommisjonen fastsatte i august 2020, og innebærer en tilvekst på 300 Mastercard-ansatte i Norge og Danmark. Avtalen tilfører et bredere spekter av konto-til-konto-tjenester, inkludert tjenesteområdene for clearing, sanntidsbetaling, elektroniske fakturaer og digital regningsbetaling.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom