Korona gir mer fleksible av- og ombookingsregler for utenlandsreiser

Uroen for koronaviruset og effekten som dette har på nye reisebestillinger til utlandet gjør at mange reiseaktører nå tilbyr mer generøse av- eller ombookingsregler. De reisende kan kjenne seg trygge når de bestiller reisen sin, og har muligheten til å endre senere. I de fleste tilfeller gjelder de nye reglene for nye bestillinger, men med enkelte unntak.

- Spredningen av koronaviruset innebærer akkurat nå en usikkerhet, noe som gjør at flere enn tidligere avventer med å bestille sin vår- eller sommerreise. Med disse nye, fleksible og generøse om- eller avbookingsmuligheter så kan man bestille sommerreisen uten å uroe seg for at pengene er tapt ved en eventuell avbestilling, sier Ellen Wolff Andresen, Markeds- og Administrasjonssjef i Ticket.

Samtidig med at koronaviruset i løpet av den siste måneden har spredt seg utenfor episenteret i Kina, så har etterspørselen etter utenlandsreise sunket. Derimot har etterspørselen etter av- og ombookingsbare billetter økt. Stadig flere velger å bestille fleksible billetter, eller legger til spesielle av- og ombookingsbare produkter.

- Vi har sett en tydelig økning på vårt produkt TicketGaranti som gir muligheten til å av- eller ombooke reisen uansett grunn opp til tre timer innen avreise. Dette gir en viktig trygghet, sier Ellen Wolff Andresen.

Av- og ombookingsregler for nye reisebestillinger

Avbookingsbar billett innebærer retten til å innstille reisen og få pengene tilbake. Ombookingsbar billett innebærer retten til å endre dato for reisen.

Følgende flyselskap tar ingen ombookingsavgift, du betaler kun Tickets administrasjonsgebyr (ved ombooking til en dyrere flybillett betaler den reisende mellomlegget):

• Air France/KLM: nye bestillinger t o m 31 mars, for avreiser t o m 31 mai.

• British Airways: nye bestillinger t o m 16 mars, for samtlige avreiser.

• SAS: nye bestillinger t o m 19 mars, for avreiser t o m 31 august.

• Singapore Airlines: nye bestillinger t o m 31 mars, for samtlige avreiser.

• Thai Airways: nye bestillinger t o m 31 mars, for avreiser t o m 30 september.

• Turkish Airlines: nye bestillinger t o m 24 mars, for avreiser t o m 31 desember.

• Qatar Airways: nye bestillinger t o m 27 juni, for avreiser t o m 30 juni.

• Condor: nye bestillinger t o m 20 mars, for avreiser t o m 30 april 2021

• LOT: nye bestillinger t o m 31 mars, for avreiser t o m 31. desember

Følgende av-/ombookingsregler gjelder for charterselskapene (ved ombooking til en dyrere reise betaler den reisende mellomlegget):

• Apollo: For nye bestillinger på alle charterreiser med avreise 11.4.-31.10.20, fri ombooking av reisen (dato, reisemål, hotell) inntil 14 dager før avreise. Reisen må gjennomføres innen 31.10.20. Allerede bestilte reiser kan endres inntil 30 dager før avreise mot et gebyr på kr 500,- per person.

• Detur: For nye bestillinger t o m 31 mars, fri ombooking frem til 14 dager før avreise.

• TUI: For nye bestillinger inntil videre, fri ombooking frem til 14 dager før avreise på alle charterreiser med avreise 1. april – 31. mars 2021. Reisen må gjennomføres senest 31.3.21.

• Ving: For nye bestillinger inntil videre, reiseforsikring og avbestillings- og endringsforsikring inkludert på alle reiser med avreise frem til og med 31. oktober 2020.

Cruiserederier

• Royal Caribbean: Eksisterende og nye reiser kan ombookes uten gebyr inntil 48 timer før avreise. Gjelder for avreiser frem til 31.7.2020. Forutsetter at ny reise bestilles i løpet av 2020 eller 2021.

• Norwegian Cruise Line: Nye og eksisterende reiser med seilinger i perioden 10.2. – 30.9.20 kan ombookes uten gebyr inntil 48 timer før avreise. Forutsetter at nytt cruise bestilles innen 1 år med avreise før 31.12.22.

• MSC Cruises:Eksisterende og nye reiser kan ombookes uten gebyr inntil 48 timer før avreise (Cruise Only) og 96 timer (fly&cruise). Gjelder for avreiser frem til 30.6.2020. Forutsetter at nytt cruise innen 12 måneder til samme destinasjon. Spesiell vilkår gjelder.