Korona: Færre flyktninger i arbeidslivet, men flere tar utdanning
Våren 2020 delte regjeringen ut en egen krisepakke for å gi et styrket opplæringstilbud for flyktninger og andre nyankomne innvandrere under pandemien. Det ble også innført en midlertidig lov med tilpasninger i introduksjonsloven.
Forskere ved By- og regionforskningsinstituttet NIBR, OsloMet har evaluert innføringen av denne ‘integreringspakken’ og midlertidig lov.
Rapporten viser at de som har avsluttet introduksjonsprogram under koronapandemien nå i større grad går videre til ulike utdanningsløp, og at færre går over i arbeid enn tidligere.
Gitt situasjonen på arbeidsmarkedet under pandemien var dette en ventet utvikling. Arbeidsrelaterte tiltak for flyktninger, som praksis og utplassering, har det også vært færre av under pandemien.
– Det vi finner er en klar nedgang i arbeidsrettede tiltak i introduksjonsprogrammene, mens norskopplæringen og andre utdanningstiltak har holdt seg stabilt. Det sier forsker og prosjektleder Vilde Hernes ved NIBR, OsloMet.
– Det er likevel mange som bekymrer seg for kvaliteten i ulike typer undervisning, spesielt for deltakere med lavt utdanningsnivå og lave digitale ferdigheter, fortsetter hun.
Flere hovedfunn fra rapporten
- Færre går over til arbeid, flere tar utdanning
- Kommunene mener de ekstra midlene til integreringsarbeidet har vært svært viktig
- Informasjonen og veiledningen fra statlige aktører opplevdes som mangelfull
- Det har vært krevende for kommuner og fylkeskommuner å innføre nye tiltak under koronapandemien
- Mange nyankomne innvandrere har ikke fått den ekstra norskopplæringen som de har krav på ifølge loven
- Dårlig utbytte av norskopplæring og eventuelt mistede muligheter til å gjennomføre norskprøven kan ha store konsekvenser for den enkelte
- Flyktninger med høy utdanning møter hindre for å ta i bruk sin kompetanse i Norge
Integreringspakke I og midlertidig lov
Som en del av regjeringens krisepakker i forbindelse med koronapandemien, ble det våren 2020 satt av midler til en egen integreringspakke på 456 mill. kroner for å gi et styrket opplæringstilbud for flyktninger og andre nyankomne innvandrere under pandemien (heretter referert til som integreringspakke I).
Det ble også innført en midlertidig lov om tilpasninger i introduksjonsloven for å avhjelpe konsekvenser av utbrudd av covid-19 (heretter refertert til som ‘midlertidig lov’).
Formålet med forskningsoppdraget har vært å evaluere om integreringspakken I og midlertidig lov ble implementert etter intensjonen, og hvordan det har påvirket relevante aktørers integreringsarbeid under pandemien, samt eventuelle utfordringer i implementeringen.
Kontakter
Forsker og prosjektleder Vilde Hernes, NIBR, OsloMet. Tlf: 400 71 072, Vilde.Hernes@oslomet.no
Bilder
Om OsloMet
By- og regionforskningsinstituttet NIBR er et samfunnsvitenskapelig forskningsinstitutt med fokus på byer, steder, politisk styring og samfunnsutvikling, innen og på tvers av sektorer. Instituttet har prosjekter både nasjonalt og internasjonalt.
Følg pressemeldinger fra OsloMet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra OsloMet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra OsloMet
Frokostseminar: Kan vi inkludere flere?26.9.2024 09:56:18 CEST | Presseinvitasjon
Hva lærte pandemien oss om muligheter og barrierer for inkludering av mennesker med helseutfordringer på arbeidsmarkedet – og hvor går veien videre? Kom på Litteraturhuset onsdag 9. oktober!
Nå kan du bruke Trall, heile Noregs songbok-app, på samisk, nynorsk og engelsk24.9.2024 09:32:55 CEST | Pressemelding
Songbok-appen Trall er nå tilgjengeleg på samisk, for dei som vil bruke samisk i kvardagen og formidle samisk kultur.
Ny videreutdanning i sirkulær bygningsforvaltning28.8.2024 07:42:49 CEST | Pressemelding
En ny, gratis videreutdanning gir innføring i livsløpsplanlegging av bærekraftig nybygging, ombygging og oppgradering.
Unge fra familier med dårlig råd lærer lite om privatøkonomi hjemme14.8.2024 06:00:00 CEST | Pressemelding
Heller ikke på skolen opplever denne gruppen ungdommer at de lærer nok om økonomi. Det kan koste dem dyrt senere i livet.
Mange unge kan for lite om privatøkonomi – hva er konsekvensene?9.8.2024 12:57:08 CEST | Presseinvitasjon
To av tre ungdommer sitter igjen med en opplevelse av de ikke har fått undervisning i privatøkonomi på skolen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom