Korona, børsfall, skatt og fremtid

Ønsker du å eie dine aksjer eller aksjefond gjennom ditt eget aksjeselskap (holding- eller investeringsselskap)? Da bør du kanskje ta grep nå: Personer som har latent tap eller lav latent gevinst på aksjer, bør vurdere å stifte holdingselskap eller lignende, i år. Da kan du nemlig gjøre det på den enkleste og billigste måten. Og attpåtil få fradrag på skatten.

Tidens uro har kanskje fått deg til å tenke mer på private forhold: Hvordan vil du eie dine verdier fremover? Og hva ønsker du for dine barn?

Dersom du vil endre eierskap og samtidig lider «papirtap», vil det nå kunne lønne seg å flytte aksjer og aksjefond til eget aksjeselskap.

Som privat eier betaler du hele 31,68% skatt, både på aksjegevinster og aksjeutbytter. Gjennom et selskap kan du derimot selge aksjer og andeler i andre selskaper og fond, skattefritt. (Det gjelder noen unntak, og det gis ikke fradrag for tap). Og utbytte som betales til ditt selskap beskattes bare med under 1% (max. 0,66% med dagens sats). Av denne grunn ønsker mange personer heller å eie sine aksjer og aksjefondsandeler gjennom et aksjeselskap.
 betale gevinseierstruktur. Du kan til og med spare skatt, ved at du får fradrag for realisert tap. Har du latent tap på personlige investeringer som du uansett vil flytte til eget selskap (eventuelt aksjesparekonto), så bør du derfor vurdere å overføre dem i år. (Eventuelt i porsjoner, da det kan være vanskelig å treffe bunnen). Det samme gjelder dersom du for tiden har minimal gevinst, og du forventer at verdiene vil stige igjen.

Tenk også fremover: Å samle alle investeringer i ett selskap gjør det enkelt å overføre verdiene gradvis til neste generasjon. Du kan beholde kontrollen i større grad. Eventuelt gjennom en betrodd person, dersom du selv blir ute av stand til å ta avgjørelser. Og med eget aksjeselskap er det lett å fordele din del av selskapet på arvingene - når tiden er inne.

Tax & Legal Advokatfirma DA er et uavhengig advokatfirma med spesialkompetanse innen skatte- og avgiftsrett, eiendom og life science.

Vi bistår næringsdrivende, offentlige virksomheter, privatpersoner og ulike rådgivningsmiljøer blant annet i forbindelse med bokettersyn, etterberegninger, klagesaker og tvister med skatte-, avgifts- og tollmyndighetene. Vi bistår også med skatte- og avgiftsplanlegging i forbindelse med oppstart av ny virksomhet, oppstart av nye prosjekter, restruktureringer samt generell rådgivning knyttet til klientenes løpende virksomhet.

Vi holder til rett utenfor Oslo, men bistår personer og bedrifter over hele landet.