Kontrollerer bilen din på et mikrosekund
- Skiltskannere gjør at vi kan kontrollere flere biler med mindre ressurser, sier Kjetil Wigdel som er leder for Utekontroll i Statens vegvesen.
Mannskaper fra Statens vegvesen står daglig langs vegene våre for å luke ut biler med feil eller mangler. Mange biler blir kontrollert uten at du som kjører merker noen ting.
- Skiltskannerne våre gjør det mulig å kontrollere biler i løpet av et mikrosekund. Vi får selvsagt ikke gjennomført en fullstendig kontroll av bilen på så kort tid. Det vi sjekker er blant annet om den er EU-godkjent, forsikret, ikke har utestående mangellapper og ikke er meldt stjålet, sier Wigdel.
- Effektivt og besparende
Skiltskannerne er kamera utstyrt med en teknologi som kalles Automatic Number Plate Recognition (ANPR). De leser registreringsnumrene på alle kjøretøy som passerer automatisk. Hvis en bil har en begjæring av noe slag, lyser det rødt hos kontrollørene og kjøretøyet blir vinket inn for kontroll.
- Dette gjør at de som har alt i orden får kjøre videre uten heft, mens vi kan konsentrere oss om de som har feil eller mangler. Det er effektivt for oss og besparende for alle de som følger regelverket, sier Wigdel.
ANPR-teknologi ble første gang testet ut i Norge i 2008. Siden da har systemet blitt kontinuerlig utviklet. I dag har Statens vegvesen 25 fastmonterte skiltskannere på strekninger med stor trafikk og rundt 50 mobile skannere som kan settes opp hvor som helst langs vegen.
- Mer trafikksikkerhet for pengene
- Målet vårt er å luke ut flest mulig av de bilene som ikke bør være på vegen. De som har alt i orden skal i hovedsak få passere. Det er ingen tvil om at ANPR har gjort oss mer treffsikre i så måte. Vi bruker denne teknologien både når vi kontrollerer lette og tunge kjøretøy, sier Wigdel.
Han understreker at selv om ANPR er et effektivt og besparende verktøy, vil det ikke erstatte alle kontroller langs veg.
- Vi vil fortsatt gjennomføre stikkprøvekontroller og vinke inn de som har åpenbare mangler, som for eksempel feil på lys. Men vi vil fortsette med å utvikle ANPR og andre teknologiske hjelpemidler, slik at vi kan få enda mer trafikksikkerhet for pengene i årene som kommer, avslutter Wigdel.
Kontakter
Pressevakt Trafikant og kjøretøy(Besvares mellom kl. 08 - 15.30)
* Føreropplæring
* Førerkort
* Kjøretøy
* Utekontroll
* Trafikkstasjoner
* Tilsyn med trafikkskoler, verksteder og parkeringstilbydere
Bilder
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg saker fra Statens vegvesen
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste saker fra Statens vegvesen
E6-bru i Rana blir envegskjørt en måned26.2.2021 10:00:00 CET | Pressemelding
På grunn av nødvendig vedlikehold blir Selfors bru på E6 i Rana envegskjørt fra 2.mars til 2. april.
Vegarbeid på E39 ved Knarvik senter i to år26.2.2021 09:13:59 CET | Pressemelding
I uke 9 starter Statens vegvesen bygging av oval rundkjøring på E39 ved Knarvik senter nord for Bergen.
Beredskapsøvelser i Oslofjordtunnelen i mars25.2.2021 15:23:53 CET | Pressemelding
Oslofjordtunnelen på E134 stenger fire netter i mars i forbindelse med beredskapsøvelser. Nødetatene skal bli bedre rustet til å håndtere hendelser i tunnelen.
COWI AS leverte det beste tilbodet for E39 Stord-Os (Hordfast)25.2.2021 12:05:51 CET | Pressemelding
COWI AS er innstilt som vinner av anbodskonkurransen om utarbeiding av reguleringsplan for strekninga E39 Ådland-Svegatjørn.
Mer veg for pengene? Det handler om å gjøre gode valg25.2.2021 11:40:42 CET | Kronikk
Vegvesenets mål om å bygge mer veg for pengene innebærer å velge. Valgene vi tar kommer mange til gode, men ikke nødvendigvis alle.
Hålogalandsbrua på E6 nord for Narvik påført mindre skader etter stormen Frank24.2.2021 14:10:45 CET | Pressemelding
Flere av vibrasjonsdemperne på Hålogalandsbrua på E6 nord for Narvik ble helt eller delvis ødelagt av uværet Frank. Skadene har ingen betydning for styrken og bæreevnen til brua og det har ikke vært fare for at løse deler skulle treffe trafikantene. Men Statens vegvesen ser alvorlig på at enkelte deler inne ved bruas fundamenter falt i sjøen mens uværet stod på.
Sparer 12,5 millioner med å «bygge» vegen to ganger24.2.2021 13:24:32 CET | Pressemelding
Først bygde Statens vegvesen en digital 3D-modell av ny E39 Leirvika-Rendalen. Nå bruker entreprenøren 3D modellen i anleggsarbeidet med den 4,8 kilometer lange strekningen. Det har gjort jobben mer effektiv, og rimeligere.
I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom