Konsumgruppens gründer trapper ned
- Tiden har kommet for å trappe ned, etter mange år med beinhardt arbeid, forklarer 62-åringen Arild S. Larsen. Siden 2014 har ASKO Norge vært medeier med 49% av selskapet, men under forutsetning av at Konkurransetilsynet godkjenner selger Larsen sin eierandel til ASKO senere i år.
I avtalen av 2014 var denne endringen lagt inn som en opsjon, og det er denne opsjonen som Larsen nå ønsker å benytte seg av.
Den 1. september overlater Arild S. Larsen roret til den nye daglige lederen Stig Hagen, som kommer fra Umoe Restaurant Group, mens han selv fortsetter i rollen som styreleder. Men den nye eieren ASKO Norge understreker at medlemmene i innkjøpssamarbeidet og det store antallet leverandører som forsyner Konsumgruppens medlemmer med mat, drikke og utstyr til serveringsmarkedet, ikke vil merke noe til endringene.
- Målet er at Konsumgruppen Norge fortsatt skal tilby medlemmene svært god service og konkurransedyktige innkjøpspriser, forteller administrerende direktør i ASKO, Tore Bekken. Han understreker at Konsumgruppen også i fremtiden skal være et selvstendig selskap med et bredt sammensatt styre. Konsumgruppen vil drives videre som et selvstendig selskap og kunde av ASKO i konkurranse med andre innkjøpskjeder.
Endringene på eiersiden er planlagt gjennomført innen 31. desember i år.
Konkurransetilsynet er informert og gjennomføring avventer Konkurransetilsynets godkjennelse.
Kontakter
Tore Bekken, adm. Dir ASKO, mobil: 481 56 774, mail: tore.bekken@asko.no
Arild S. Larsen, daglig leder Konsumgruppen, mobil: 414 38 981, mail: arild.larsen@konsumgruppen.no
Bilder
Om NorgesGruppen
Om Konsumgruppen
Konsumgruppen Norge AS er en innkjøpskjede for frittstående aktører i det norske storhusholdningsmarkedet. Kjeden ble etablert i 2000 og har om lag 5300 medlemmer. Medlemmene omfatter kantiner, restauranter, pizzeriaer, kafeer og barer. Konsumgruppen forhandler frem avtaler med leverandørene/grossistene på vegne av sine medlemmer, og er følgelig et innkjøpssamarbeid, med i alt 15 fast ansatte.
Om ASKO Norge
ASKO er NorgesGruppens engrosvirksomhet og omfatter 13 regionale ASKO-selskap, 9 Storcash-butikker for proffmarkedet, sentrallagre og samlastingsterminal på Vestby i Akershus. ASKO NORGE AS er morselskapet til de regionale ASKO-selskapene, og samtidig det regionale ASKO-selskapet i Oslo og Akershus. ASKO-selskapene er lokalisert fra Lillesand i sør til Tromsø i nord. Med 600 lastebiler på veien hver dag er ASKO en av Norges største transportbedrifter.
Følg pressemeldinger fra NorgesGruppen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NorgesGruppen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NorgesGruppen
Handle på egen hånd: 100 butikker i Kjøpmannshuset er nå delvis fjernbetjent3.7.2025 15:52:21 CEST | Pressemelding
Kjøpmannshuset, som består av SPAR, Joker og Nærbutikken har nådd en viktig milepæl i arbeidet med å sikre levende lokalsamfunn og tilgjengelige dagligvarebutikker i hele landet. Nå er 100 av Kjøpmannshusets butikker delvis fjernbetjente og kunder kan handle melk og brød når det passer dem, på egen hånd.
Lavere kostnader vil gi lavere pris for forbrukeren23.5.2025 14:27:25 CEST | Pressemelding
Konsernsjef Runar Hollevik i NorgesGruppen har i dag hatt et møte med statsminister Jonas Gahr Støre og næringsminister Cecilie Myrseth om konkurransesituasjonen i dagligvarebransjen. I møtet forklarte NorgesGruppen hvordan de økte kostnadene i hele verdikjeden har bidratt til de økte prisene og hvordan selskapet jobber for å holde prisene nede.
NorgesGruppen gir prisgaranti ved redusert matmoms19.5.2025 10:17:38 CEST | Pressemelding
15. mai la regjeringen frem sitt forslag til alternativt statsbudsjett for 2025. Nå skal dette behandles i Stortinget. I denne debatten er det nå kommet forslag om å redusere matmomsen. Nå kommer NorgesGruppen med prisgaranti.
KIWI kutter prisene på alt alkoholfritt øl – igjen22.4.2025 15:59:06 CEST | Pressemelding
Sist KIWI kuttet prisene på alkoholfritt øl, økte salget med 135 prosent. Nå gjentas suksessen, og kjeden kutter prisene med minst 30 prosent på alt alkoholfritt øl. Priskuttet varer ut festmåneden mai.
Priskrig på frukt og grønt gir salgsboom10.4.2025 14:48:23 CEST | Pressemelding
Etter tre uker med dobbel bonus og kraftige priskutt hos KIWI, har kundene kjøpt 20 prosent mer frukt og grønt. – En seier for folkehelsa, sier KIWI-sjef Vegard Kjuus.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom