Konkursøkning på 40 prosent!

I den første måneden av det nye året øker konkurser og tvangsavviklinger voldsomt. Til sammen har 357 virksomheter gått overende i januar, en økning på hele 40 prosent sammenlignet med januar i fjor. Dette viser konkursstatistikken til data- og analyseselskapet Dun & Bradstreet.
Året starter med en kraftig økning i konkursene. Både innen Bygg og Anlegg og Industri er det flere konkurser. I følge konkursstatistikken til Dun & Bradstreet.

Gjennom 2021 var det en solid nedgang i antallet konkurser på 9,8 prosent. Men nå øker både rene konkurser og tvangsavviklinger voldsomt. Økningen i rene konkurser har vært på 20,9 prosent, mens bedrifter som er tvangsavviklet av myndighetene har økt med hele 183,3 prosent. Dette gir en samlet økning på 40 prosent sett i forhold til januar i fjor.

–Det er noe tidlig på året for å slå fast at perioden med lave konkurstall er over, sier analytiker Brit Elise Melhus i Dun & Bradstreet, som forklarer: Økningen kommer fra svært lave nivåer for konkursene i 2021, men samtidig er det ikke unaturlig at bedrifter som har slitt lenge gjennom pandemien til slutt ikke klarer mer. I tillegg til koronarestriksjoner sliter mange også med stort sykefravær og skyhøye strømpriser. Utover våren vil også mer enn seks milliarder kroner som bedriftene skylder for utsatte skatter og avgifter forfalle til betaling. Derfor regner vi med en økning i konkursene fremover, sier Melhus.

Økning på 50 prosent i Bygg og Anlegg

Den store bransjen Bygg og Anlegg har en økning i konkurser og tvangsavviklinger på hele 50 prosent i januar sammenlignet med samme måned i fjor, og er den bransjen med flest konkurser. Innen Industri registreres en dobling av antallet konkurser, men med lave tall fra 9 i januar 2021 til 18 i år. Engros-bransjen har en økning på 53,3 prosent, mens Transport og Lagring har en økning på 43,8 prosent. Den hardt prøvde Hotell- og Restaurantbransjen, har en økning på 14,3 prosent for konkurser- og tvangsavviklinger samlet, men en nedgang i rene konkurser på 11,1 prosent. Den eneste bransjen med samlet nedgang i konkursene er Eiendom, hvor 14,3 prosent færre gikk overende i januar i år mot samme måned i fjor.

Kun Rogaland med færre konkurser

Rogaland har 25 prosent færre konkurser og tvangsavviklinger enn på samme tid i fjor, ellers registreres det økning i alle fylker. Størst økning har Nordland som bare hadde én konkurs i fjor og 15 hittil i år, mens Møre- og Romsdal har en økning på 133,3 prosent, og Oslo på 75,8 prosent.

Fylkesoversikt. Konkurser og tvangsavviklinger per januar 2022, sammenligning med samme periode 2021.

Konkurser

20,9%

183,3%

40,0%

Bransjeoversikt. Konkurser og tvangsavviklinger per januar 2022, sammenligning med samme periode 2021.

Konkurser

20,9%

183,3%

40,0%

–Det er noe tidlig på året for å slå fast at perioden med lave konkurstall er over, sier analytiker Brit Elise Melhus i Dun & Bradstreet.

Dun & Bradstreet er en ledende global leverandør av forretningsdata og analyse som gjør det mulig for bedrifter i hele verden å forbedre forretningsresultatene. Dun & Bradstreets Data Cloud, driver løsninger og leverer innsikt som gir kunder mulighet til å akselerere inntektene, redusere kostnadene, redusere risikoen og transformere virksomheten. Siden 1841 har selskaper i alle størrelser hatt tillit til at Dun & Bradstreet hjelper dem med å håndtere risiko og avdekke muligheter.