Konkursøkning på 17,6 prosent

Nå er det igjen flere bedrifter som blir slått konkurs. Økningen i rene konkurser i mai var på 17,6 prosent. Dette har medført at 936 personer har mistet jobben den siste måneden, en økning på hele 81 prosent sammenlignet med mai i fjor. Dette viser konkursstatstikken til data og analyseselskapet Dun & Bradstreet.
Bransjen Transport og lagring har en økning i konkurser og tvangsavviklinger på 26,1 prosent. Dette kan skyldes uforutsigbarhet i vareleveransene og svært høye drivstoffpriser, i følge Dun & Bradstreet.

Hittil i år ligger antallet konkurser og tvangsavviklinger samlet 5,3 prosent over fjoråret. Selv om konkursene økte i mai, gikk antallet bedrifter som ble tvangsavviklet av myndighetene ned med hele 44 prosent. – Det har vært store svingninger i antallet tvangsavviklinger fra måned til måned i tiden etter pandemien, på grunn av utvidet tidsfrist for innlevering av regnskap, så disse tallene bør man se litt over tid for å vurdere om det er en trend, sier analytiker Brit Elise Melhus i Dun & Bradstreet. Hittil i år ligger antallet tvangsavviklinger 5,5 prosent over samme periode i fjor, mens konkurser ligger 5,2 prosent høyere.

Utsatte avgifter og høye drivstoffpriser

– Vi har forventet en økning i konkurser denne våren som følge av at milliardbeløp i utsatte skatter og avgifter fra pandemien nå har forfalt til betaling, forklarer Melhus. Selv om norsk næringsliv i det store og det hele fortsatt går godt, er det visse bransjer som har fått større belastninger. Spesielt ser vi dette innenfor Transport hvor bransjen både opplever uforutsigbarhet i vareleveransene og svært høye drivstoffpriser. Bransjen Transport og lagring har en økning i konkurser og tvangsavviklinger på 26,1 prosent. Også den relaterte bransjen Engros og agentur opplever også at flere går over ende, med 31,3 prosent. – Bedrifter som har fått et kjempehopp i energi- og drivstoffpriser er i faresonen nå. Mer overaskende er økningen innen Tjenesteyting på 24,1 prosent i mai. Med et stramt arbeidsmarked vil det som regel være større behov for innkjøp av tjenester, men regjeringens innstramminger på muligheten for innleie av arbeidskraft kan være en forklaring på at enkelte sliter, sier Melhus.

Størst økning i Trøndelag

Trøndelag har den største økningen i antallet konkurser og tvangsavviklinger med 42,9 prosent den siste måneden, sammenlignet med mai i fjor. Men også Vestland med 21,1, Nordland med 14,3, og Vestfold og Telemark med 12 prosent, opplever flere konkurser og tvangsavviklinger. Storfylkene Oslo og Viken har en flat kurve, mens både Innlandet og Troms og Finnmark har størst nedgang med omkring 30 prosent.

Konkurser og tvangsavviklinger per bransje, mai 2022 mot mai 2021

Sum

Måned

Svalbard + Utland

Dun & Bradstreet er en ledende global leverandør av forretningsdata og analyse som gjør det mulig for bedrifter i hele verden å forbedre forretningsresultatene. Dun & Bradstreets Data Cloud, driver løsninger og leverer innsikt som gir kunder mulighet til å akselerere inntektene, redusere kostnadene, redusere risikoen og transformere virksomheten. Siden 1841 har selskaper i alle størrelser hatt tillit til at Dun & Bradstreet hjelper dem med å håndtere risiko og avdekke muligheter.