Konkurransen om å trafikkere Sørlandsbanen er i gang
Målet med konkurranseutsettingen er at kundene skal få et enda bedre togtilbud. Konkurransen gjennomføres på en slik måte at den togoperatøren som kan gi det samlet sett beste tilbudet vinner retten til å levere definerte togtjenester for å en fastsatt periode. Dette skal bidra til å få flere fornøyde kunder og at staten får mer igjen for pengene som brukes til kjøp av persontogtjenester.
På Sørlandsbanen er det allerede innført en tilnærmet to-timers frekvens på fjerntogene. Denne vil bli videreført. I tillegg vil det bli satt inn en ny sisteavgang på Arendalsbanen, slik at det blir korrespondanse på alle dagtog mellom Sørlandsbanen og Arendalsbanen.
På Jærbanen ligger den nye takstamarbeidsavtalen, som ble inngått mellom Kolumbus og Jernbanedirektoratet tidligere i høst, til grunn. Avtalen skal sikre sømløse reiser mellom tog og buss med fullt takstsamarbeid mellom lokaltogene på Jærbanen og trafikkområdet til Kolumbus. Det vil også bli mulig å bruke periodebillett fra Kolumbus på fjerntogene mot et produkttillegg.
Ved vurderingene av hvilket togselskap som vinner konkurransen, vil det bli lagt størst vekt på hvilken kvalitet togselskapet kan tilby. Blant annet omfatter kvalitetselementet tilbudet til kundene, samarbeidsrelasjoner med regionale samferdselsmyndigheter, optimal drift og godt vedlikehold av togmateriellet, og ikke minst hvilke tiltak selskapet vil gjennomføre for å beholde og tiltrekke seg medarbeidere. Reglene for virksomhetsoverdragelse vil ligge til grunn. Det betyr at de arbeidstakerne som blir berørt, har rett til å beholde jobben.
Trafikken konkurranseutsettes som en såkalt nettokontrakt. Det betyr at togselskapet beholder alle billettinntekter selv og dermed gis insentiver til å tiltrekke seg flest mulig reisende. Blant annet vil togselskapet stå fritt til å tilby rabatter som f.eks. minipris. Prisnivå for øvrig og sosiale rabatter reguleres av Jernbanedirektoratet. Kontrakten vil også inneholde bonus både for vellykket oppstart og for kundetilfredshet. Dette skal sikre at operatørene skal arbeide aktivt med å tilby kundene et best mulig tilbud i hele kontraktsperioden.
Kontakt:
Direktør persontrafikkavtaler Dagfinn Berge, Jernbanedirektoratet
tlf. 952 28 23
Kommunikasjonssjef Svein Horrisland, Jernbanedirektoratet
tlf. 916 55 155
Nøkkelord
Om Jernbanedirektoratet
Jernbanedirektoratet skal utvikle jernbanen i Norge som del av det samlede transportsystemet i dag og i fremtiden.
Følg pressemeldinger fra Jernbanedirektoratet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Jernbanedirektoratet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Jernbanedirektoratet
Værutfordringer ga litt mindre fornøyde togpassasjerer21.3.2024 13:00:00 CET | Pressemelding
Første kundetilfredshetsundersøkelse for 2024 viser en nedgang i tilfredshet blant passasjerene, det kalde været i starten på året ga utfordringer med punktligheten og avvik.
Togpassasjerene er litt mindre fornøyde18.12.2023 15:30:00 CET | Pressemelding
Årets siste kundeundersøkelse, gjennomført av Jernbanedirektoratet, viser at passasjerene er litt mindre fornøyde med togtilbudet. For de reisende er det spesielt punktlighet og avviksinformasjon som trekker ned.
Nasjonal transportplan 2025-36: Vil prioritere punktlighet og ruste jernbanen for fremtiden3.10.2023 15:00:00 CEST | Pressemelding
Jernbanedirektoratet og Bane NOR ønsker å bruke mer penger på vedlikehold og fornyelse av dagens jernbane i neste Nasjonale transportplan, for å styrke punktligheten og gjøre jernbanen rustet mot klimaskapte endringer.
Anbefaler ikke utbygging av Nord-Norgebane27.9.2023 13:00:00 CEST | Pressemelding
Jernbanedirektoratet har gjennomført en konseptvalgutredning for Nord-Norgebanen. Utredningen viser at en fullt utbygget Nord-Norgebane er anslått å koste 280 milliarder kroner, har svært lav samfunnsøkonomisk lønnsomhet og har negative innvirkninger på klima og natur. Direktoratet anbefaler i stedet å arbeide videre med å utvikle Nordlandsbanen og Ofotbanen for å styrke transporttilbudet til og fra Nord-Norge.
Fortsatt fornøyde togpassasjerer22.9.2023 09:15:00 CEST | Pressemelding
En fersk undersøkelse fra Jernbanedirektoratet viser at togpassasjerene som reiste i sommer er fornøyde med togtilbudet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom