Konkurransen blant lavpriskjedene holder prisveksten lav
– Vår kraftige vekst skjerper priskonkurransen i markedet, og disse tallene bekrefter den viktige jobben vi gjør hver eneste dag for å holde dagligvareprisene lave, sier Håvard Jensen, kjededirektør i Extra.
SSB melder nå at matvareprisene falt med én prosent i oktober og bidro til å dempe prisveksten i Norge. Dermed føyer oktober seg inn i rekken av måneder med prisfall, som har ført til at prisene på matvarer og alkoholfrie drikkevarer er fire prosent lavere i oktober 2021 sammenlignet med oktober 2020. Vi må tilbake til februar 2021, da matvareprisene steg med 0,1 prosent, for å finne en måned der dagligvareprisene steg i SSBs månedlige konsumprisrapportering.
- Det er en generell uro for økt prisvekst og inflasjon i samfunnet. Dagligvarer utgjør en vesentlig andel av utgiftene for vanlige folk og derfor er det viktig at vi som lavpriskjede kontinuerlig bidrar til en skjerpet priskonkurranse. Vi ser tydelige tegn til at denne hardner til i takt med at Extra-kjeden vokser, sier Jensen.
De offisielle markedstallene fra Nielsen viste at Extra hadde høyest vekst av dagligvarekjedene i Norge i 2020, med en økning på 0,9 prosentpoeng til 15,6 prosent markedsandel. Så langt i år viser Extra-kjedens interne tall en organisk vekst på 1,9 prosent, noe som trolig er bedre enn hva konkurrentene kan notere seg.
- Extra har i flere år vært vekstvinner i dagligvarebransjen. Vinneroppskriften er enkel: Vi kombinerer lave priser med et bredt utvalg. I tillegg har vi fantastiske ansatte som gjør at kundene kommer tilbake. Dette gjør at omsetningen øker i våre butikker, til tross for at prisene har falt det siste året, sier han.
Lavpriskjeden går nå inn i den viktige julehandelen. Det er for tidlig å si noe om hvordan prisene på matvarer vil utvikle seg videre. Flere leverandører har varslet kraftige prishopp på sine varer.
- Vi følger nøye med i markedet og sørger for at vi er minst like billige som våre konkurrenter. Det gjør at kundene, som også er våre medeiere, kan være sikre på at den rimeligste julehandelen får de i en av Extras over 530 butikker, sier Jensen.
Kontakter
Harald KristiansenKommunikasjonssjef i Coop Norge
Tel:+47 905 99 726harald.kristiansen@coop.noBilder
Om Coop Norge
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,1 millioner medlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Coops kommentar til Konkurransetilsynets tilleggsvarsel10.4.2024 08:49:47 CEST | Pressemelding
Coop Norge stiller seg fortsatt fullstendig uforstående til Konkurransetilsynets påstander om brudd på konkurransereglene og det foreløpige tilleggsvarselet om et gebyr på 1,3 milliarder kroner.
Obs har det beste omdømmet i dagligvarebransjen22.3.2024 12:53:50 CET | Pressemelding
Denne uken ble Traction Norge 2024 offentliggjort og blant 50 norske merkevarer havnet Obs på en imponerende 5. plass. Det plasserer Obs øverst på listen over de nominerte merkevarene innenfor dagligvarehandelen.
Coop Norge konsern økte omsetningen til 61 mrd. kroner, men opplever pressede marginer22.3.2024 10:44:08 CET | Pressemelding
Forbedringer i driften og økte finansinntekter bidro til at Coop Norge økte marginen i 2023, til tross for kostnadsvekst, tøff konkurranse og en negativ utvikling i eiendomsmarkedet. Resultat før skatt endte på 316 millioner kroner for Coop Norge i 2023.
Änglamark og Coop topper bærekraftskåring5.3.2024 14:12:03 CET | Pressemelding
Norske forbrukere rangerer både Coop og deres produktserie Änglamark som bransjevinnere i Sustainable Brand Index 2024. Änglamark blir rangert som den nest mest bærekraftige merkevaren av alle som er med i undersøkelsen.
Coop vil gjøre det lettere for kunden å velge sunt brød27.2.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Basert på tilbakemeldinger fra kundene innfører Coop egen grovhetsmerking for å tydeliggjøre innholdet i brødene sine.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom