Konkurransen blant lavpriskjedene begrenset prisveksten i desember

Coops lavpriskjede Extra sin kraftige vekst har ført til skjerpet konkurranse i dagligvaremarkedet. I desember falt matvareprisene for niende måned på rad, ifølge ferske tall fra Statistisk Sentralbyrå.

– Extra-kjedens vekst skjerper priskonkurransen i markedet, og de ferske tallene fra SSB bekrefter viktigheten av jobben vi gjør hver eneste dag for å holde dagligvareprisene lave, sier Håvard Jensen, kjededirektør i Extra.

SSB melder nå at matvareprisene falt med 0,9 fra november til desember og bidro til å dempe prisveksten i Norge. Forklaringen er tilbudsaktivitetene i dagligvarebransjen før jul. Dermed føyer desember seg inn i rekken av måneder i 2021 med prisfall, som har ført til at prisene på matvarer og alkoholfrie drikkevarer var 1,9 prosent lavere i desember 2021 sammenlignet med desember 2020. Vi må tilbake til februar 2021, da matvareprisene steg med 0,1 prosent, for å finne en måned der dagligvareprisene steg i SSBs månedlige konsumprisrapportering.

– Særlig i en tid med frykt for økt prisvekst og inflasjon i samfunnet, er det viktig at priskonkurransen i dagligvaremarkedet holdt prisveksten igjen. Vi har tydelige tegn til at konkurrensen er blitt tøffere i takt med Extra-kjedens vekst, sier Jensen.

De offisielle markedstallene fra Nielsen viste at Extra hadde høyest vekst av dagligvarekjedene i Norge i 2020, med en økning på 0,9 prosentpoeng til 15,6 prosent markedsandel. Extra-kjedens interne tall viser en vekst i 2021 som gir godt over 16 prosent markedsandel, noe som trolig gjør kjeden til vekstvinner i dagligvaremarkedet.

– Extra har i flere år vært vekstvinner i dagligvarebransjen. Vinneroppskriften er enkel: Vi kombinerer lave priser med et bredt utvalg. I tillegg har vi fantastiske ansatte som gjør at kundene kommer tilbake. Dette gjør at omsetningen øker i våre butikker, til tross for at prisene har falt det siste året, sier han.

Det er for tidlig å si noe om hvordan prisene på matvarer vil utvikle seg videre. Flere leverandører har varslet kraftige prishopp på sine varer.

– Vi følger nøye med i markedet og sørger for at vi er minst like billige som våre konkurrenter. Det gjør at kundene, som også er våre medeiere, kan være sikre på at den rimeligste handelen får de i en av Extras 535 butikker, sier Jensen.

Norges Friidrettsforbund og Extra forlenger samarbeidsavtalen med fire nye år9.8.2022 15:30:00 CEST | Pressemelding

Extra har vært generalsponsor for Norges Friidrettsforbund siden 2018, og begge parter er svært fornøyd med at dette samarbeidet nå forlenges med fire nye år. Som generalsponsor går samarbeidet langt utover logoprofilering og tilgang på noen av Norges mest populære idrettsutøvere. For Extra og Coop vil nemlig være en aktiv samarbeidspartner for alle deler av norsk friidrett. Avtalen vil bety mye for breddeidretten, og partene vil fortsette arbeidet med å inspirere barn og unge til en sunn og aktiv livsstil samt arbeide for like muligheter uansett kjønn, religion, etnisitet og bakgrunn. - Det er veldig hyggelig at Extra og NFIF forlenger generalsponsoravtalen. Extra ser verdien av både bredden og toppen, og det er viktig for å bygge norsk friidrett videre. Vi har hatt et veldig godt samarbeid så langt, og jeg ser fram til fortsettelsen sier Karsten Warholm. - Samarbeidet har vært svært positivt så langt, og vi ser frem til flere gode år fremover. For Coop, som er eid av kundene våre, er