Konkurransen blant lavpriskjedene begrenset prisveksten i desember
– Extra-kjedens vekst skjerper priskonkurransen i markedet, og de ferske tallene fra SSB bekrefter viktigheten av jobben vi gjør hver eneste dag for å holde dagligvareprisene lave, sier Håvard Jensen, kjededirektør i Extra.
SSB melder nå at matvareprisene falt med 0,9 fra november til desember og bidro til å dempe prisveksten i Norge. Forklaringen er tilbudsaktivitetene i dagligvarebransjen før jul. Dermed føyer desember seg inn i rekken av måneder i 2021 med prisfall, som har ført til at prisene på matvarer og alkoholfrie drikkevarer var 1,9 prosent lavere i desember 2021 sammenlignet med desember 2020. Vi må tilbake til februar 2021, da matvareprisene steg med 0,1 prosent, for å finne en måned der dagligvareprisene steg i SSBs månedlige konsumprisrapportering.
– Særlig i en tid med frykt for økt prisvekst og inflasjon i samfunnet, er det viktig at priskonkurransen i dagligvaremarkedet holdt prisveksten igjen. Vi har tydelige tegn til at konkurrensen er blitt tøffere i takt med Extra-kjedens vekst, sier Jensen.
De offisielle markedstallene fra Nielsen viste at Extra hadde høyest vekst av dagligvarekjedene i Norge i 2020, med en økning på 0,9 prosentpoeng til 15,6 prosent markedsandel. Extra-kjedens interne tall viser en vekst i 2021 som gir godt over 16 prosent markedsandel, noe som trolig gjør kjeden til vekstvinner i dagligvaremarkedet.
– Extra har i flere år vært vekstvinner i dagligvarebransjen. Vinneroppskriften er enkel: Vi kombinerer lave priser med et bredt utvalg. I tillegg har vi fantastiske ansatte som gjør at kundene kommer tilbake. Dette gjør at omsetningen øker i våre butikker, til tross for at prisene har falt det siste året, sier han.
Det er for tidlig å si noe om hvordan prisene på matvarer vil utvikle seg videre. Flere leverandører har varslet kraftige prishopp på sine varer.
– Vi følger nøye med i markedet og sørger for at vi er minst like billige som våre konkurrenter. Det gjør at kundene, som også er våre medeiere, kan være sikre på at den rimeligste handelen får de i en av Extras 535 butikker, sier Jensen.
Kontakter
Harald KristiansenKommunikasjonssjef i Coop Norge
Tel:+47 905 99 726harald.kristiansen@coop.noOm Coop Norge
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,1 millioner medlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Coops kommentar til Konkurransetilsynets tilleggsvarsel10.4.2024 08:49:47 CEST | Pressemelding
Coop Norge stiller seg fortsatt fullstendig uforstående til Konkurransetilsynets påstander om brudd på konkurransereglene og det foreløpige tilleggsvarselet om et gebyr på 1,3 milliarder kroner.
Obs har det beste omdømmet i dagligvarebransjen22.3.2024 12:53:50 CET | Pressemelding
Denne uken ble Traction Norge 2024 offentliggjort og blant 50 norske merkevarer havnet Obs på en imponerende 5. plass. Det plasserer Obs øverst på listen over de nominerte merkevarene innenfor dagligvarehandelen.
Coop Norge konsern økte omsetningen til 61 mrd. kroner, men opplever pressede marginer22.3.2024 10:44:08 CET | Pressemelding
Forbedringer i driften og økte finansinntekter bidro til at Coop Norge økte marginen i 2023, til tross for kostnadsvekst, tøff konkurranse og en negativ utvikling i eiendomsmarkedet. Resultat før skatt endte på 316 millioner kroner for Coop Norge i 2023.
Änglamark og Coop topper bærekraftskåring5.3.2024 14:12:03 CET | Pressemelding
Norske forbrukere rangerer både Coop og deres produktserie Änglamark som bransjevinnere i Sustainable Brand Index 2024. Änglamark blir rangert som den nest mest bærekraftige merkevaren av alle som er med i undersøkelsen.
Coop vil gjøre det lettere for kunden å velge sunt brød27.2.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Basert på tilbakemeldinger fra kundene innfører Coop egen grovhetsmerking for å tydeliggjøre innholdet i brødene sine.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom