Konkurransen blant lavpriskjedene begrenset prisveksten i desember
– Extra-kjedens vekst skjerper priskonkurransen i markedet, og de ferske tallene fra SSB bekrefter viktigheten av jobben vi gjør hver eneste dag for å holde dagligvareprisene lave, sier Håvard Jensen, kjededirektør i Extra.
SSB melder nå at matvareprisene falt med 0,9 fra november til desember og bidro til å dempe prisveksten i Norge. Forklaringen er tilbudsaktivitetene i dagligvarebransjen før jul. Dermed føyer desember seg inn i rekken av måneder i 2021 med prisfall, som har ført til at prisene på matvarer og alkoholfrie drikkevarer var 1,9 prosent lavere i desember 2021 sammenlignet med desember 2020. Vi må tilbake til februar 2021, da matvareprisene steg med 0,1 prosent, for å finne en måned der dagligvareprisene steg i SSBs månedlige konsumprisrapportering.
– Særlig i en tid med frykt for økt prisvekst og inflasjon i samfunnet, er det viktig at priskonkurransen i dagligvaremarkedet holdt prisveksten igjen. Vi har tydelige tegn til at konkurrensen er blitt tøffere i takt med Extra-kjedens vekst, sier Jensen.
De offisielle markedstallene fra Nielsen viste at Extra hadde høyest vekst av dagligvarekjedene i Norge i 2020, med en økning på 0,9 prosentpoeng til 15,6 prosent markedsandel. Extra-kjedens interne tall viser en vekst i 2021 som gir godt over 16 prosent markedsandel, noe som trolig gjør kjeden til vekstvinner i dagligvaremarkedet.
– Extra har i flere år vært vekstvinner i dagligvarebransjen. Vinneroppskriften er enkel: Vi kombinerer lave priser med et bredt utvalg. I tillegg har vi fantastiske ansatte som gjør at kundene kommer tilbake. Dette gjør at omsetningen øker i våre butikker, til tross for at prisene har falt det siste året, sier han.
Det er for tidlig å si noe om hvordan prisene på matvarer vil utvikle seg videre. Flere leverandører har varslet kraftige prishopp på sine varer.
– Vi følger nøye med i markedet og sørger for at vi er minst like billige som våre konkurrenter. Det gjør at kundene, som også er våre medeiere, kan være sikre på at den rimeligste handelen får de i en av Extras 535 butikker, sier Jensen.
Kontakter
Harald KristiansenKommunikasjonssjef i Coop Norge
Tel:+47 905 99 726harald.kristiansen@coop.noOm Coop Norge
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,5 millioner medlemmer og familiemedlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Tilbakekaller Tzatziki24.10.2025 19:25:00 CEST | Pressemelding
Coop Norge kaller tilbake Coop Tzatziki 200 g etter at det er påvist spor av egg i produktet. Produktet er ikke merket med at det kan inneholde spor av egg og kan derfor medføre helsefare for personer som er allergiske for egg.
Coop har dagligvarebransjens beste omdømme16.10.2025 16:00:00 CEST | Pressemelding
Analyseselskapet Ipsos peker på at samvirkemodellen og et tydelig samfunnsoppdrag er en viktig forklaring på Coops sterke omdømme.
Coop setter brystkreft på agendaen: Sikter på rekordbeløp til Rosa sløyfe1.10.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
For 19. år på rad støtter Coop Rosa sløyfe-aksjonen. Gjennom årene har Coops kunder og medlemmer bidratt med over 100 millioner kroner til kreftsaken. Dette er midler som har gått til livsviktig forskning og støtte til brystkreftrammede og deres familier.
Rekordbra eplehøst i vente6.9.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
Nå fylles butikkene endelig med norsk frukt. Det varsles om rekordproduksjon av norske epler, samt solide volumer av norske pærer.
Tilbakekaller Lakseloin5.9.2025 21:26:36 CEST | Pressemelding
Coop Norge kaller tilbake Coop Lakseloin 300g etter funn av listeria. Siden listeria kan medføre helsefare, særlig når produktet spises rått, kaller vi tilbake varen. Produktet er fjernet fra butikk. Kunder som har kjøpt produktet bes om å kaste det eller levere det tilbake til butikk og få pengene tilbake.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
