Konkurransen blant lavpriskjedene begrenset prisveksten i desember
– Extra-kjedens vekst skjerper priskonkurransen i markedet, og de ferske tallene fra SSB bekrefter viktigheten av jobben vi gjør hver eneste dag for å holde dagligvareprisene lave, sier Håvard Jensen, kjededirektør i Extra.
SSB melder nå at matvareprisene falt med 0,9 fra november til desember og bidro til å dempe prisveksten i Norge. Forklaringen er tilbudsaktivitetene i dagligvarebransjen før jul. Dermed føyer desember seg inn i rekken av måneder i 2021 med prisfall, som har ført til at prisene på matvarer og alkoholfrie drikkevarer var 1,9 prosent lavere i desember 2021 sammenlignet med desember 2020. Vi må tilbake til februar 2021, da matvareprisene steg med 0,1 prosent, for å finne en måned der dagligvareprisene steg i SSBs månedlige konsumprisrapportering.
– Særlig i en tid med frykt for økt prisvekst og inflasjon i samfunnet, er det viktig at priskonkurransen i dagligvaremarkedet holdt prisveksten igjen. Vi har tydelige tegn til at konkurrensen er blitt tøffere i takt med Extra-kjedens vekst, sier Jensen.
De offisielle markedstallene fra Nielsen viste at Extra hadde høyest vekst av dagligvarekjedene i Norge i 2020, med en økning på 0,9 prosentpoeng til 15,6 prosent markedsandel. Extra-kjedens interne tall viser en vekst i 2021 som gir godt over 16 prosent markedsandel, noe som trolig gjør kjeden til vekstvinner i dagligvaremarkedet.
– Extra har i flere år vært vekstvinner i dagligvarebransjen. Vinneroppskriften er enkel: Vi kombinerer lave priser med et bredt utvalg. I tillegg har vi fantastiske ansatte som gjør at kundene kommer tilbake. Dette gjør at omsetningen øker i våre butikker, til tross for at prisene har falt det siste året, sier han.
Det er for tidlig å si noe om hvordan prisene på matvarer vil utvikle seg videre. Flere leverandører har varslet kraftige prishopp på sine varer.
– Vi følger nøye med i markedet og sørger for at vi er minst like billige som våre konkurrenter. Det gjør at kundene, som også er våre medeiere, kan være sikre på at den rimeligste handelen får de i en av Extras 535 butikker, sier Jensen.
Kontakter
Harald KristiansenKommunikasjonssjef i Coop Norge
Tel:+47 905 99 726harald.kristiansen@coop.noOm Coop Norge
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,5 millioner medlemmer og familiemedlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Denne norske juleklassikeren brukes som dyrefôr i andre land22.12.2025 10:30:00 CET | Pressemelding
Kålrot er et kjærkomment innslag på middagsbordet for mange her til lands i jula, og nesten en tredjedel av andelen kålrot Coop selger i løpet av året går unna i juleukene. Men selv om vi setter kålroten på festbordet, så blir den i de fleste andre land foret til dyra fremfor til middagsgjestene.
Tilbakekaller Xtra fryste jordbær 500 gram19.12.2025 19:06:52 CET | Pressemelding
Coop tilbakekaller Xtra fryste jordbær solgt i Coop sine butikker. Årsaken er funn av pestcidrester over grenseverdien. Produktet er fjernet fra butikk.
Extra-kundene kan spare over 100 millioner kroner til jul19.12.2025 10:00:00 CET | Pressemelding
Oppfordrer medlemmene til å bruke kupongene sine før jul.
Spinnvilt priskutt: Extra kutter prisene på ribbe og pinnekjøtt16.12.2025 13:05:00 CET | Pressemelding
Lavpriskjeden Extra setter ned prisene på julemat med opptil 30 kroner per kilo. Testvinneren Coop Tynnribbe kuttes til 69 kroner per kilo, mens Xtra tynnribbe selges til 59 kroner per kilo.
Flere gir mat i julegave: Coop rigger seg for økt etterspørsel etter lokalmat15.12.2025 14:50:58 CET | Pressemelding
Norske forbrukere får stadig større appetitt på lokalmat som julegave. En fersk undersøkelse gjennomført av Coop Norge og YouGov viser at over 4 av 10 (43 %) mener det er viktig at mat- eller drikkegaven er lokalprodusert. Et klart flertall sier de setter pris på å både gi og få mat som gave i julen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
