Konferanse om viktig klimateknologi

– Vi skal samle de klokeste hodene for å snakke om hvordan vi kan bruke karbonfangst og -lagring (CCS) til å redusere klimagassutslipp. CCS er en sentral teknologi for å løse klimakrisa, sier seniorrådgiver i Bellona, Eivind Berstad.
Seniorrådgiver i Bellona, Eivind Berstad

13. januar arrangerer Bellona en heldagskonferanse om nettopp CCS i Stavanger. Sentrale aktører vil dele siste nytt fra teknologifronten, og diskutere hvordan denne klimaløsningen raskt kan skaleres opp og eksporteres til resten av verden.

– Vi skal vise fram det råeste Norge har å by på av klimateknologi. På konferansen, som arrangeres på Clarion Hotel Energy i Stavanger, vil vi presentere siste nytt innen teknologisk utvikling av fangst, transport og lagring av karbondioksid, og diskutere hvordan Norge kan akselerere utviklingen videre, sier seniorrådgiver Eivind Berstad i Bellona.

Hva utfallet av klimatoppmøtet i Glasgow betyr for Norge og Stavanger vil også være et tema. «Langskip» er startpunktet, men hvordan skalerer vi opp raskt over hele verden for å gi et betydelig bidrag til å begrense global oppvarming? Blant foredragsholderne er ingeniører, forskere, ledere, beslutningstakere og representanter fra politisk ledelse.

Program: https://bellona.no/nyheter/co2-fangst-og-lagring/2021-10-bellona-inviterer-til-ccs-konferanse

Påmelding til CCS Technology Conference gjøres her.

Dersom restriksjoner forhindrer fysisk gjennomføring vil konferansen gjennomføres digitalt.

Seniorrådgiver i Bellona, Eivind Berstad

Miljøstiftelsen Bellona er en uavhengig, ideell stiftelse som arbeider med å løse verdens klima- og miljøproblemer. Bellonas tilnærming er teknologioptimistisk og basert på systemtenkning, med mål om å utvikle og fremme løsninger for politikere, offentlig forvaltning og næringsliv. Stiftelsen ble grunnlagt i 1986 og har i dag ca. 60 medarbeidere – deriblant ingeniører, statsvitere, økonomer, biologer, jurister og journalister – fordelt på våre kontorer i Oslo, Brussel, Vilnius og Berlin.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Miljøstiftelsen Bellona på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Samarbeid skal gjøre ørken til blå skog17.1.2024 07:00:00 CET | Pressemelding

I det stille har en av Europas største naturkriser utspilt seg utenfor Norges kyst. Havbunnen langs kysten har gått fra frodig tareskog til kråkebolleørken. Nå lanserer næringsliv, frivillige og miljøvernere samarbeidsplattformen NoMaRe for å gjøre Norges ukjente ørken om til blå skog. – Sammen ønsker vi å legge til rette for en storstilt restaurering av norsk tareskog, sier lederen i Bellonas bioprogram, Joakim Hauge.