Kompensasjonsordningen til bedriftene er et godt steg videre, men faren er ikke over

De som rammes i norsk næringsliv har løpende utgifter utover det staten bidrar til å dekke, og uten inntekt vil de ikke sitte igjen med noe å leve for.

Christine Lundberg Larsen

At ordningen er til god hjelp er det liten tvil om, men faren for norsk næringsliv er på langt nær over.

Tilskudd som dekker bortfall av inntekt

– Neste steg vil være å se på ordninger som gir bedriftene et tilskudd til å dekke den tapte omsetningen, sier administrerende direktør i Regnskap Norge, Christine Lundberg Larsen. – Noe de kan leve av. Det er også viktig for å kunne holde hjulene i gang i næringslivet.

Kompensasjonsordningen, som ble presentert av Finansminister Jan Tore Sanner under Regjeringens pressekonferanse torsdag ettermiddag, er et godt steg på veien og en veldig god hjelp. Ordningen vil bidra til å dekke faste kostnader for virksomhetene.

Løsningen er god og enkel, og gjør det mulig for bedriftene å raskt få tilgang til midler.

Regnskapsbransjen er klare til å brette opp ermene

Bedriftene må søke om å få støtte. Her står regnskapsførerne, bedriftenes nærmeste hjelpere, klare til å hjelpe sine kunder.

Det handler om å plukke tall fra regnskapet for å finne grunnlaget for støtten bedriftene kan søke om. Her er regnskapet avgjørende og regnskapsføreren har en nøkkelrolle.

Dette er en oppgave vi som bransje med glede ivaretar for norsk næringsliv.

–  Det er godt for vår bransje å se at utgifter til regnskapsføring er på listen over de faste kostnadene som inngår i kompensasjonen i den siste redningspakken fra regjeringen, sier Lundberg Larsen. – Dette er et klapp på skulderen til alle regnskapsførere som jobber sent og tidlig nå om dagen for å hjelpe kundene sine best mulig, selv om det i flere tilfeller er usikkert om de faktisk vil få betalt for jobben.

I den nye kontantstøtteordningen vil kontroll skje i etterkant, og Regnskap Norge har fått gjennomslag for at bekreftelse fra regnskapsfører likestilles som bekreftelse fra revisor.

Christine Lundberg Larsen

Følg saker fra Regnskap Norge