Kommuniké från extra bolagsstämma den 18 augusti 2022 i Saniona AB

18 augusti 2022

Idag, den 18 augusti 2022, hölls extra bolagsstämma i Saniona AB. Nedan följer en sammanfattning av det beslut som fattades. Beslutet fattades med erforderlig majoritet.

Beslut om (A) personaloptionsprogram; och (B) riktad emission av teckningsoptioner samt godkännande av överlåtelse av teckningsoptioner

Stämman beslutade i enlighet med styrelens förslag om införande av ett personaloptionsprogram för bolagets VD och CFO.

Personaloptionsprogrammet ska omfatta högst 2 129 821 personaloptioner. Varje personaloption berättigar innehavarna att förvärva en ny aktie i bolaget mot kontant betalning till ett lösenpris uppgående till 130 procent av den volymviktade genomsnittliga aktiekursen för bolagets aktie på Nasdaq Stockholm under tio handelsdagar omedelbart före den extra bolagsstämman den 18 augusti 2022. Personaloptionerna ska tilldelas vederlagsfritt och tilldelning ska ske senast den 31 december 2022. De tilldelade personaloptionerna tjänas in med 1/3 vardera den dag som infaller 12, 24 respektive 36 månader efter dagen för tilldelning.

Innehavarna kan utnyttja tilldelade och intjänade personaloptioner under perioden som startar den dag som infaller 3 år efter dagen för tilldelning och slutar den 31 december 2028. Styrelsen har rätt att begränsa antalet tillfällen under utnyttjandeperioden när personaloptioner kan utnyttjas.

För att möjliggöra bolagets leverans av aktier enligt personaloptionsprogrammet beslutade extra bolagsstämman även om en riktad emission av teckningsoptioner till bolaget eller annat bolag i koncernen. Teckningsoptionerna ska därefter kunna överlåtas till deltagarna utan vederlag i samband med att personaloptionerna utnyttjas.

Om samtliga teckningsoptioner som utges i anslutning till personaloptionsprogrammet utnyttjas för teckning av nya aktier kommer totalt 2 129 821 nya aktier att utges, vilket motsvarar en utspädning om cirka 3,30 procent av bolagets aktiekapital och röster efter full utspädning beräknat på antalet aktier som tillkommer vid fullt utnyttjande av samtliga teckningsoptioner som utgivits i anslutning till personaloptionsprogrammet.

Malmö den 18 augusti 2022

Saniona AB (publ)

För mer information, vänligen kontakta

Thomas Feldthus, verkställande direktör, +45 22109957; thomas.feldthus@saniona.com

Denna information lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 18 augusti 2022 kl. 16.30.

Om Saniona
Saniona är ett biofarmaceutiskt företag i klinisk fas vars uppdrag är att dra fördel av sin expertis inom målinriktning mot jonkanaler för att upptäcka, utveckla och leverera innovativa behandlingar för sällsynta sjukdomar. Bolagets längst avancerade läkemedelskandidat, Tesomet™, har framskridit till kliniska studier i mellanfas på hypotalamisk fetma (HO) och Prader-Willis syndrom (PWS) – allvarliga, sällsynta sjukdomar som kännetecknas av kraftig viktuppgång, ämnesomsättningsstörningar och okontrollerbar hunger. Dessa kliniska studier har på bolagets eget initiativ satts på tillfällig paus på grund av begränsad tillgång till finansiering, och Saniona undersöker aktivt möjligheter till partnerskap. Saniona har utvecklat en proprietär plattform för läkemedelsupptäckt som är förankrad i IONBASE™, en databas som omfattar över 130 000 föreningar varav över 20 000 är Sanionas proprietära jonkanalsmodulatorer. Med sin expertis inom jonkanaler avancerar Saniona två helägda jonkanalsmodulatorer, SAN711 och SAN903. SAN711 har framgångsrikt genomgått klinisk prövning i Fas 1 och är positionerad för behandling av neuropatiska smärttillstånd, och SAN 903 utvecklas prekliniskt för sällsynta inflammatoriska, fibrotiska och hematologiska sjukdomar. Saniona är baserat i Köpenhamn i Danmark och är noterat på Nasdaq Stockholm Small Cap (OMX: SANION). Läs mer på www.saniona.com.

Boyden Appoints Janne Jakola Partner in Finland3.10.2022 04:00:00 CEST | Press release

Prominent business leader and CEO of Matkahuolto joins Boyden, bringing digital transformation, change leadership and business turnaround expertise to clients worldwide Helsinki, Oct. 02, 2022 (GLOBE NEWSWIRE) -- Boyden, a premier leadership and talent advisory firm with more than 75 offices in over 45 countries, is delighted to welcome prominent business leader Janne Jakola as Partner in Finland effective 1st October 2022. “We at Boyden Finland are delighted to bring such vast technology business and digital services leadership experience to the firm,” commented Erkki Panula, Chairman of Boyden in Finland, and member of the global technology, healthcare & life sciences and fintech practices. “Janne has extensive experience in leading companies and businesses with novel digital services platforms and customer experience, not only in Finland, but in an international context.” Jakola will contribute to Boyden both locally and internationally with C-suite and board assignments as a senior

EMGA completes EUR 9.4M capital raise for Kashf Foundation with financing from BIO3.10.2022 02:00:00 CEST | Press release

LONDON, Oct. 03, 2022 (GLOBE NEWSWIRE) -- The EURO 9.4 million funding facility for Kashf Foundation was originated, structured, and negotiated by Emerging Markets Global Advisory LLP (EMGA), the emerging market investment bank. Speaking on the transaction, Mr Shahzad Iqbal, CFO of Kashf Foundation said, “Kashf Foundation is registered as a Non-Banking Micro Finance Company regulated by the Securities and Exchange Commission of Pakistan. Set up in 1996 as the first specialized microfinance institution of Pakistan it began its operations as a Grameen replicator and since then, Kashf has successfully carved out a distinct and unique niche for itself in the microfinance sector in Pakistan by offering a suite of innovative and transformative products and services to low-income households especially for women. It has a current outreach of over 600,00+ female borrowers across its 360+ branches with a GLP of USD 90+ million.” “Just to share that it has always been a pleasure working with EMGA