Kommuniké från extra bolagsstämma den 16 september 2021 i Saniona AB

16 september 2021

Idag, den 16 september 2021, hölls extra bolagsstämma i Saniona AB. Mot bakgrund av den pågående covid-19-pandemin och i syfte att minska risken för smittspridning genomfördes extra bolagsstämman enbart genom förhandsröstning (poströstning) med stöd av tillfälliga lagregler. Nedan följer en sammanfattning av de beslut som fattades. Samtliga beslut fattades med erforderlig majoritet.

Val och arvodering av ny styrelseledamot

Extra bolagsstämman beslutade, i enlighet med valberedningens förslag, att välja Robert E. Hoffman som ny ordinarie styrelseledamot för tiden intill slutet av nästa årsstämma vid sidan av de styrelseledamöter som valdes vid årsstämman den 26 maj 2021.

Extra bolagsstämman beslutade vidare, i enlighet med valberedningens förslag, att styrelsearvode ska utgå med 260 000 kronor till Robert E. Hoffman för tiden intill slutet av nästa årsstämma (motsvararande ett årligt arvode om 390 000 kronor, varav 140 000 kronor avser det ytterligare arvode som utgår till varje styrelseledamot som är bosatt i Nordamerika). Därutöver ska ett separat arvode om 80 000 kronor utgå till Robert E. Hoffman i egenskap av ordförande för revisionsutskottet för tiden intill slutet av nästa årsstämma (motsvarande ett årligt arvode om 120 000 kronor).

Malmö den 16 september 2021

Saniona AB (publ)

För mer information, vänligen kontakta

Trista Morrison, Kommunikationschef, Saniona. Tel: + 1 (781) 810-9227. Email: trista.morrison@saniona.com

Denna information lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 16 september 2021 kl. 17.45.

Om Saniona

Saniona är ett biofarmaceutiskt företag i klinisk utvecklingsfas som fokuserar på att upptäcka, utveckla och kommersialisera innovativa behandlingar för patienter som lider av sällsynta sjukdomar, för vilka det saknas behandlingsalternativ. Bolagets huvudkandidat, Tesomet, undergår just nu kliniska studier i mellanfas på hypotalamisk fetma och Prader-Willis syndrom – allvarliga, sällsynta sjukdomar som kännetecknas av svårhanterlig viktuppgång, störningar i metabolisk funktion och okontrollerbar hunger. Saniona har utvecklat en motor för jonkanalläkemedel som är förankrad i IONBASE, Sanionas databas med mer än 130 000 jonkanalmodulatorer, varav mer än 20 000 proprietära jonkanalsmodulatorer. Genom sin jonkanalsexpertis utvecklar Saniona två helägda jonkanalmodulatorer, SAN711 och SAN903. Läkemedelskandidaten SAN711 genomgår klinisk prövning i Fas 1, med möjliga tillämpningar inom behandlingen av sällsynta neuropatiska sjukdomar. SAN 903, mot sällsynta inflammatoriska, fibrotiska och hematologiska sjukdomar, avanceras i preklinisk utveckling. Under ledning av ett erfaret vetenskapligt och operativt team har Saniona en etablerad forskningsorganisation i Köpenhamn och huvudkontor nära Boston, Massachusetts, USA. Bolagets aktie är listad på Nasdaq Stockholm Small Cap (OMX: SANION). Läs mer på www.saniona.com.

Nokia selected by T-2 Slovenia in five-year 5G deal as sole supplier18.10.2021 10:00:00 CEST | Press release

Press Release Nokia selected by T-2 Slovenia in five-year 5G deal as sole supplier Nokia to expand T-2’s Single RAN footprint and introduce enhanced 5G services across the country 18 October 2021 Espoo, Finland – Nokia today announced that it has been selected as the sole vendor by Slovenia’s T-2 in a five-year deal to supply equipment from its comprehensive AirScale 5G portfolio. The new deal will see Nokia upgrade T-2’s existing Single RAN radio footprint as well as introduce enhanced 5G new radio (NR) services. The project is expected to deliver ultra-fast, low-latency, and high-capacity 5G connectivity delivering superior coverage to businesses and consumers alike. Nokia will provide equipment from its latest AirScale radio portfolio, all powered by Nokia's energy-efficient ReefShark System-on-Chip technology. This includes 5G RAN, AirScale base stations, and Nokia AirScale radio access products including its Single RAN portfolio for both indoor and outdoor coverage. These solution

Scandinavian Tobacco Group A/S: Transactions in connection with share buy-back programme18.10.2021 09:24:27 CEST | Press release

Company Announcement No. 51/2021 Copenhagen, 18 October 2021 Transactions in connection with share buy-back programme On 10 March 2021, Scandinavian Tobacco Group A/S (“STG”) announced that a share buy-back programme of an aggregated price of up to DKK 600 million was launched with the purpose to adjust the Company’s capital structure and meet obligations relating to the Group’s share-based incentive programme. The buy-back programme is executed in accordance with Regulation No. 596/2014 of the European Parliament and Council of 16 April 2014 (the “Market Abuse Regulation”) and Commission Delegated Regulation (EU) 2016/1052, also referred to as the Safe Harbour rules. The share buy-back programme will end no later than 28 February 2022. The following transactions have been executed from 11 October to 15 October 2021: Number of sharesAverage purchase price, DKKTransaction value, DKKAccumulated, last announcement2,892,365366,515,65211 October 202117,481129.962,271,75912 October 20219,122