Kommuniké från årsstämman i Acarix

Kommuniké från årsstämman i Acarix

Årsstämman 2021 i Acarix AB ("Acarix" eller "Bolaget") hölls idag den 11 maj 2021 varvid aktieägarna fattade följande beslut. Med anledning av den pågående coronapandemin genomfördes stämman enbart genom poströstning, utan fysiskt deltagande.

Fastställande av resultat- och balansräkningen

Årsstämman beslutade att fastställa resultaträkningen och balansräkningen i Acarix samt koncernresultaträkningen och koncernbalansräkningen.

Vinstdisposition

Årsstämman beslutade att ingen utdelning skulle utgå till aktieägarna samt att tidigare balanserade medel, inklusive överkursfond samt årets resultat balanseras i ny räkning.

Ansvarsfrihet

Styrelsens ledamöter och den verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2020.

Val av styrelse och revisor samt arvodering

Årsstämman beslutade, i enlighet med valberedningens förslag, att styrelsen ska bestå av fyra ledamöter utan styrelsesuppleanter. Det beslutades vidare att Bolaget ska ha ett registrerat revisionsbolag som revisor.

Vidare beslutades, i enlighet med valberedningens förslag, att arvodet till styrelsens ledamöter ska uppgå till totalt 1 000 000 kronor (170 000 euro föregående år) och utgå till styrelsens och utskottens ledamöter enligt följande:

• 400 000 kronor (60 000 euro) till styrelseordföranden och 200 000 kronor (20 000 euro) till övriga ledamöter; och
  • 0 kronor (5 000 euro) till ordföranden i revisions- respektive ersättningsutskottet och övriga ledamöter av utskotten.

Vidare beslutades att arvode till revisor skulle utgå enligt godkänd räkning.

Till styrelseledamöter omvaldes, i enlighet med valberedningens förslag, Marlou Janssen-Counotte och Ulf Rosén. Fredrik Buch och Philip Siberg valdes till nya ledamöter. Philip Siberg valdes som ny styrelseordförande. Johanne Braendgaard, Werner Braun, Anders Jakobson och Paolo Raffaelli ställde inte upp för omval.

Öhrlings PricewaterhouseCoopers AB omvaldes som revisor för Bolaget. Öhrlings PricewaterhouseCoopers AB har meddelat att auktoriserade revisorn Cecilia Andrén Dorselius kommer fortsätta vara huvudansvarig.

Principer för utseende av valberedningen

Årsstämman beslutade att anta principer för utseende av en valberedning i enlighet med valberedningens förslag (oförändrade från föregående år).

Riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare

Årsstämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag om att anta riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare (oförändrade från föregående år).

Bemyndigande för styrelsen att besluta om emissioner

Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att bemyndiga styrelsen att intill nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, besluta om emission av aktier, konvertibler och/eller teckningsoptioner, med eller utan avvikelse från aktieägares företrädesrätt, till ett antal motsvarande maximalt 20 procent av det totala antalet aktier i Bolaget vid tidpunkten för årsstämman, att betalas kontant, genom apport och/eller genom kvittning.

Att styrelsen ska kunna fatta beslut om emission utan företrädesrätt för aktieägarna enligt ovan är främst i syfte att kunna anskaffa nytt kapital för att öka Bolagets flexibilitet eller i samband med förvärv.

Utgivande av nya aktier med stöd av bemyndigandet ska genomföras på sedvanliga villkor under rådande marknadsförhållanden.

Ändring av bolagsordningen

Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att ändra bolagsordningens gränser för aktiekapital och antal aktier. Det beslutades att aktiekapitalet ska vara lägst 1 410 000 kronor och högst 5 640 000 kronor samt att antalet aktier ska vara lägst 141 000 000 och högst 564 000 000.

Det beslutades även att införa möjlighet till poströstning och fullmaktsinsamling.

Teckningsoptionsbaserat incitamentsprogram för styrelseledamöter

Årsstämman beslutade, i enlighet med aktieägaren Puhua Jingxins förslag, att emittera högst 2 000 000 teckningsoptioner med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt till följd varav Bolagets aktiekapital kan komma att öka med högst 20 000 kronor. Teckningsoptionerna medför rätt till nyteckning av aktier i Bolaget.

Rätt att förvärva teckningsoptionerna ska tillkomma samtliga fyra styrelseledamöter till ett pris som inte understiger optionens marknadsvärde. Syftet med det föreslagna programmet och skälen till avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt är att kunna erbjuda nämnda styrelseledamöter en möjlighet att ta del av en värdetillväxt i Bolagets aktie, vilket kan förväntas leda till ett ökat långsiktigt engagemang för Bolagets verksamhet och resultatutveckling samt höja motivationen och samhörighetskänslan med Bolaget. Förslagsställaren bedömer att det kan få en positiv inverkan på Bolagets fortsatta utveckling till fördel för Bolaget och dess aktieägare.

Teckningskursen per aktie ska i enlighet med beslutet fastställas till 150 procent av den volymviktade genomsnittskursen på Nasdaq First North Premier Growth Market under perioden från och med den 11 maj 2021 till och med den 26 maj 2021.

Teckningsoptionerna får utnyttjas för teckning av aktier under perioden fr.o.m. den 1 juni 2025 t.o.m. den 31 augusti 2025.

Den maximala utspädningseffekten av incitamentsprogrammet uppgår till högst cirka 1,40 procent av det totala antalet aktier och röster i Bolaget, förutsatt full teckning och förvärv samt utnyttjande av samtliga erbjudna teckningsoptioner.

För detaljerade villkor avseende besluten på stämman enligt ovan hänvisas det till kallelsen och årsredovisningen samt valberedningens förslag som finns tillgängligt på Bolagets hemsida, www.acarix.com.

För merinformation, vänligen kontakta:
Per Persson, vd, e-mail: per.persson@acarix.com, telefon: +46 73 600 59 90

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande vid den tidpunkt som anges av företagets nyhetsdistributör, GlobeNewswire.

Om Acarix
Acarix grundades 2009 och är noterat på Nasdaq First North Premier Growth Market (ticker: ACARIX). Acarix CADScor®System använder en avancerad sensor som placeras på huden ovanför hjärtat för att lyssna på ljudet av hjärtkontraktion och turbulent flöde. Det har utformats för att vara ett allt-i-ett-system i den meningen att signalen från hjärtat spelas in, bearbetas och visas som en patientspecifik s k CAD-score på skärmen. Presentation av mätresultaten erhålls på mindre än tio minuter. Som en säker metod och lämplig för användning i både primärvården och på inneliggande patienter kan CADScor®System potentiellt komma att spela en viktig roll för patient-triage, något som gör att många patienter inte behöver undersökas ytterligare med invasiva, diagnostiska metoder. Redeye AB är bolagets Certified Advisor (+46 (0)8 121 576 90, (certifiedadviser@redeye.se). För mer information besök www.acarix.com.

Klövern ansöker om avnotering av bolagets aktier och utser ny VD24.6.2021 16:18:32 CEST | Pressemelding

Styrelsen i Klövern AB (publ) (”Klövern”) ansöker om avnotering av Klöverns aktier från Nasdaq Stockholm. Eva Landén har utsetts till ny VD för Klövern. Corem Property Group AB (publ) (”Corem”) lämnade den 29 mars 2021 ett offentligt uppköpserbjudande till aktieägarna i Klövern. Corem förklarade erbjudandet ovillkorat den 15 juni 2021. Corem kontrollerar per dagens datum cirka 95,0 procent av de utestående aktierna i Klövern och avser att påkalla tvångsinlösen av resterande aktier. Corem har även förlängt acceptperioden för erbjudandet till och med den 18 augusti 2021. Mot bakgrund av ovanstående, och på begäran av Corem, har styrelsen för Klövern beslutat att ansöka om avnotering av bolagets aktier från Nasdaq Stockholm. Sista dag för handel i Klöverns aktier vid Nasdaq Stockholm kommer att meddelas så snart Klövern erhållit besked om detta från Nasdaq Stockholm. På begäran av Corem har styrelsen i Klövern vidare utsett Eva Landén till ny VD för Klövern. Eva Landén är VD för Corem och

Klövern applies for delisting of the company’s shares and appoints new CEO24.6.2021 16:18:32 CEST | Press release

The Board of Directors of Klövern AB (publ) (”Klövern”) applies for delisting ofKlövern’sshares from Nasdaq Stockholm. Eva Landén has been appointed new CEO of Klövern. On 29 March 2021, Corem Property Group AB (publ) (”Corem”) announced a public offer to the shareholders of Klövern. Corem declared the offer unconditional on 15 June 2021. As of today, Corem controls approximately 95.0 percent of the outstanding shares in Klövern and intends to apply for compulsory redemption of the remaining shares. Corem has also extended the acceptance period för the offer to 18 August 2021. In light of the above, and at the request of Corem, the Board of Directors of Klövern has decided to apply for delisting of the company’s shares from Nasdaq Stockholm. The last day of trading in Klövern's shares will be announced as soon as Klövern has been informed thereof by Nasdaq Stockholm. Further, at the request of Corem, the Board of Directors of Klövern has appointed Eva Landén as new CEO of Klövern. Eva