Kolonihagen

Kolonihagen henter inn Reitan som partner - rigger for øko-vekst

I mer enn 12 år har Kolonihagen jobbet for å gjøre økologisk mat tilgjengelig for alle. Nå henter Kolonihagen inn Ole Robert Reitan som ny partner, og rigger for øko-vekst.

Økologisk mat tilgjengelig for folk flest

-Markedet for mat og dagligvarer er krevende. Størrelse blir stadig viktigere for å få til alt, fra distribusjon, lager, innkjøp og ikke minst produktutvikling. De siste to årene har vi jaktet på noen med de samme visjonene for økologisk mat som oss selv. Vi har hatt mange friere, og nå er vi trygge på at vi har valgt den rette, sier gründer Jon-Frede Engdahl.

-Da Kathrine og jeg startet å lage økologiske matkasser i 2004, var visjonen å bidra til bedre matkultur og gjøre økologiske varer tilgjengelige for folk flest. Vi har aldri sluppet visjonen av øyet, men etter hvert har konkurransen har hardnet til og flere forsøker å ta posisjonen på økologisk. Nå har vi tatt et grep som sikrer at visjonen vår får leve videre. Rema er partneren vi trenger for å realisere visjonen om at økologisk mat skal være tilgjengelig for alle, sier Engdahl.

Økologiske vekstmuligheter

Gründeren har sammen med sin kone og søster vært majoritetseier i Kolonihagen siden starten. Gründeren beholder 18 % av eierskapet når Ole Robert Reitan og Rema Invest kommer inn på eiersiden. Partnerskapet med Rema betyr flere vekstmuligheter på mange områder. Flere av Kolonihagens produkter skal selges i Remas butikker, i første rekke brød, øl, olivenolje og juice. Etter hvert skal flere produkter skal utvikles.

-Nå som vi får ryggdekning for distribusjon og omsetning, har vi mulighet til å utvikle flere økologiske produkter. En utfordring for Kolonihagen har tidligere vært underskudd på økologiske råvarer, men samarbeidet med Rema gjør at vi kan samarbeide med bønder som vil legge om til økologisk, og garantere at de får solgt varene sine. På den måten blir økologisk mat tilgjengelig for alle, fortsetter Engdahl.

Eget utsalg – en økologisk butikk med fullsortiment

I tillegg til salg gjennom Rema, skal Kolonihagen åpne egne utsalg.  Der vil sortimentet fra matkassene og netthandelen selges, i tillegg til en alle nye produkter.

-Vi skal åpne butikker som på sikt skal bli fullsortimentsbutikker, på linje med Wholefoods. Det skal bugne av økologiske varer, det skal bli en one-stop-shop for alle som vil spise økologisk.

Som før – eller bedre

I tillegg til middagskassene, består Kolonihagen i dag av et bakeri, et bryggeri og en restaurant på Frogner. Her blir alt som tidligere – eller bedre, forteller gründeren.

-Vi skal åpne flere bakerier og bryggerier, og levere økologiske brød og økologisk øl til Rema 1000. Først i Oslo, deretter resten av landet. Restauranten på Frogner skal fortsatt være vårt utstillingsvindu, hvor du får det siste av det siste av økologiske råvarer. Når det gjelder middagskassene, har utfordringen vært at vi ikke alltid har fått tak i nok økologiske råvarer. Nå som vi får Rema 1000 på laget, blir det problemet løst – og vi kan åpne for enda flere middagskasse-kunder, sier en fornøyd gründer.

Kristina Finne
Daglig leder, Kolonihagen
kristina@kolonihagen.no

Jon-Frede Engdahl
Gründer
jon@kolonihagen.no

Om Kolonihagen

Kolonihagen
Professor Dahls gate 37

22 71 55 00http://kolonihagen.no/

I over 10 år har Kolonihagen levert økologiske smakfulle råvarer hjem til deg og til egne restauranter. Råvarer som er produsert på naturens premisser, fremstilt uten bruk av kunstige tilsetninger eller andre snarveier. Vi kjøper fra produsenter som har valgt kvalitet fremfor kvantitet og som brenner for det de driver med. Slik at du kan være helt trygg på at det du spiser er rent, næringsrikt og produsert på en bærekraftig måte.

Følg pressemeldinger fra Kolonihagen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kolonihagen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Kolonihagen