Kolly starter levering til storhusholdninger

Fra i dag styrkes konkurransen i det norske dagligvaremarkedet for storhusholdning. Kolly, som er Reitan Retail sin satsing på storhusholdningsmarkedet, starter nå å levere varer til hoteller, restauranter og cateringbedrifter i hele Norge.
1. februar startet Kolly å levere varer til storhusholdningskunder i Norge. Hovedlageret ligger på Vinterbro utenfor Oslo. Fra venstre: Morten Gabrielsen (Kolly), Pia Almvang (Kolly), Ole Robert Reitan (Reitan Retail), Benno Graser (Kolly), Anne-Cecilie Kaltenborn (NHO Service og Handel) (Foto: Øyvind Breivik / Reitan Retail)

– Dette er et viktig grep for konkurransen i dagligvarebransjen og et strategisk steg for oss inn i et nytt og viktig marked. Etableringen skaper forutsigbarhet og valgfrihet for både leverandører og kunder, sier CEO i Reitan Retail, Ole Robert Reitan.

Sikret stor kontrakt
I fjor sommer ble det kjent at GRESS Gruppen AS valgte Reitan Retail sin satsing på storhusholdning, Kolly, til å levere mat til sine over 550 medlemmer innen hotell- restaurant- og cateringbransjen i Norge. Leveransene starter 1. februar.

På listen over selskaper som fra nå av mottar leveranser fra Kolly står blant andre Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO), som vil forsyne sine kantiner med mat fra Kolly. Sammen med Ole Robert Reitan og administrerende direktør i Kolly, Morten Gabrielsen, var administrerende direktør i NHO Service og Handel, Anne-Cecilie Kaltenborn, til stede på Kollys hovedlager på Vinterbro utenfor Oslo på tirsdag, hvor de første leveransene ble gjort klare for levering.

– Både som arbeidsgiverorganisasjon og som kunde synes vi det er bra at Kolly etablerer seg i dette markedet. At vi får en ekstra aktør inn i markedet for storhusholdning bidrar til å skjerpe konkurransen, noe som er grunnleggende positivt, sier Kaltenborn.

550 kunder over hele landet
Andre medlemmer av GRESS, som dermed vil få leveranser fra Kolly fra og med tirsdag 1. februar, omfatter blant annet Scandic Hotels, Radisson Hotel Group, Compass Group, Gate Gourmet og Hurtigruten. Avtalen, som strekker seg over fem år, har en verdi på opp mot én milliarder kroner i et normalår.

Markedet for hoteller, restauranter og cateringbedrifter i Norge, også kjent som HORECA-markedet, har et årlig innkjøp av mat- og drikkevarer på om lag 28 milliarder kroner i et normalår. Omtrent halvparten av dette leveres direkte fra produsenter som Tine og Ringnes, mens det resterende markedet i hovedsak forsynes fra ASKO og Servicegrossistene, og nå også Kolly.

Viktig første steg
Kollys administrerende direktør, Morten Gabrielsen, sier avtalen med GRESS er et viktig første steg for det nye selskapet, som har ambisjoner om å vokse og bli en betydelig aktør innen storhusholdningsmarkedet.

– Det er veldig gledelig å endelig være i gang. I Kolly, som i resten av Reitan Retail, er kunden vår øverste sjef, og vi gleder oss over at vi nå kan sende bilene våre ut på veiene og starte levering til kunder over hele landet, sier Gabrielsen.

Han legger til at Kolly i tillegg til storhusholdningsmarkedet har rundt 1500 kunder innen kiosk-, bensin-, og servicemarkedet (KBS), og at selskapet vil fortsette å vokse også i dette og andre kanaler i det norske matmarkedet.

Bilder

Last ned bilde
CEO i Reitan Retail, Ole Robert Reitan og administrerende direktør i NHO Service og Handel, Anne-Cecilie Kaltenborn (Foto: Øyvind Breivik / Reitan Retail)
Last ned bilde
Ole Robert Reitan, CEO i Reitan Retail, på besøk hos Kolly på Vinterbro utenfor Oslo (Foto: Øyvind Breivik / Reitan Retail)

Om Reitan Retail

Gladengveien 2

24 09 85 55https://www.reitanretail.no/

Reitan Retail er et ledende retailselskap i Norden og Baltikum med virksomhet innen dagligvare, servicehandel og mobilitet i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Latvia, Estland og Litauen.

Reitan Retail omfatter forretningsområdene Reitan Convenience, Uno-X Mobility, REMA 1000 Norge og REMA 1000 Danmark.

Til sammen utgjør vi 39 000 medarbeidere og 3800 utsalgssteder i syv land i Norden og Baltikum.

Reitan Retail eies av REITAN.