Kollektivtrafikkforeningen

Kollektivtrafikken reddet inntil videre

Inntektene fra billettene har vært redusert med opp mot 200 millioner kroner per uke. Det har blitt varslet at trafikken måtte kuttes kraftig allerede rett over påske hvis det ikke kom midler. I dag kom det penger i Krisepakke 3, og kollektivtrafikken er reddet for noen uker.
Foto: AKT v/ Adam Read

– Det var med stor lettelse og glede vi mottok meldingen om at Stortinget i natt ble enige om en krisepakke der kollektivtrafikken får 1 milliard kroner, sier daglig leder i Kollektivtrafikkforeningen Olov Grøtting. Hele bransjen har jobbet dag og natt for å få opprettholdt kollektivtilbudet, som er en samfunnskritisk funksjon.

Det gjør at bransjen er over kneika for noen uker framover, og administrerende direktør Jon Stordrange i NHO Transport håper at dette skal holde for de fleste til det kommer midler for drift ut året i revidert nasjonalbudsjett som legges fram i mai. Grøtting og Stordrange er krystallklare på at bransjen trenger mer langsiktige løsninger som varer ut året.

–  Hele det norske samfunnet står midt i en enorm krise. Det er viktig at vi som samfunn står sammen om å løse de alvorlige utfordringene vi står overfor. De politiske partiene på Stortinget har funnet sammen om en krisepakke som gjør at vi kan opprettholde trafikken et stykke utover våren. Det viser en styrke i det norske samfunnet, sier Stordrange

De to er fornøyd med at hele kollektivbransjen har stått sammen og kjempet for å redde kollektivtrafikktilbudet og næringen fra å stoppe opp. Alle fylkeskommunene, KS, Spekter, Kollektivtrafikkforeningen, NHO Transport, NHO Sjøfart, Fellesforbundet, Fagforbundet, Yrkestransportforbundet og Jernbaneforbundet har samlet bedt Stortinget om hjelp til å redde bransjen. Dette har hjulpet, sier de to.

– Dette er svært viktig for de som er avhengig av kollektivtrafikk for å gjøre sine samfunnskritiske jobber. Nå er det viktig at Stortinget etter påske arbeider videre med å sikre denne bransjen i revidert nasjonalbudsjett, sier Grøtting og får støtte av Stordrange.

– Når denne krisen er over skal vi bygge opp igjen kollektivtilbudet slik det var tidligere og dermed bidra at Norge når sine miljø- og klimamål. Til denne jobben må hele verdikjeden og infrastrukturen være intakt, og da trenger vi ytterligere støtte, sier han.

Kontaktpersoner:

Jon Stordrange, administrerende direktør NHO Transport.Tlf.: 415 06 770. E-post: jon.stordrange@transport.no

Olov Grøtting, daglig leder Kollektivtrafikkforeningen. Tlf.: 918 20 510. E-post: olov.grotting@kollektivtrafikk.no

Foto: AKT v/ Adam Read

Om Kollektivtrafikkforeningen

Kollektivtrafikkforeningen
Dronningens gate 40
0104 Oslo

Kollektivtrafikkforeningen er en nasjonal bransjeorganisasjon for offentlige aktører som planlegger, kjøper og markedsfører kollektivtrafikktjenester.

Følg pressemeldinger fra Kollektivtrafikkforeningen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kollektivtrafikkforeningen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Kollektivtrafikkforeningen