KLP til topps i bærekraftkåring

Det kommer frem i bærekraftundersøkelsen Sustainable Brand Index for 2021. Den rangerer hvert år merkevarer etter hvordan norske forbrukere oppfatter dem når det gjelder bærekraft og miljømessig og sosialt ansvar.
I årets undersøkelse rangeres KLP som den aller beste merkevaren i egen bransje. KLP går dermed forbi Gjensidige og topper listen som den mest bærekraftige merkevaren innen forsikring, ifølge undersøkelsen. På listen over alle norske merkevarer oppnår KLP en 16. plass, opp fra en 31. plass i fjor og en 44. plass i 2019.
– Dette er en utrolig hyggelig løypemelding for KLP! Verden står midt oppi store bærekraftutfordringer som vi må håndtere, og da er det veldig oppmuntrende at folk ser at vi jobber seriøst med å bli mer bærekraftig og å gjøre en reell forskjell, sier Heidi Finskas, direktør for samfunnsansvar i KLP.
Helt på topp av merkevarene på tvers av alle bransjer finner vi Tine, fulgt av Ikea, Kiwi og Finn.no.
Bærekraft påvirker
Finskas mener vi nå er inne i et tiår der bærekraft kommer til å prege agendaen innenfor alle næringer, og at vi kommer til å se en større omstilling enn tidligere.
– KLP skal levere best mulig avkastning på pensjonssparingen til kommuner og helseforetak. Bærekraft er høyt oppe på agendaen vår fordi det vil påvirke den finansielle avkastningen fremover, og fordi det fellesskapet som KLP er kan bruke den store forvaltningskapitalen til å være en pådriver for omstillingen, sier hun.
Åpenhet og tydelige valg
KLP har gjennom mange år tatt noen tydelige valg, som å investere betydelig i fornybar energi, og samtidig gå ut av de mest karbonintensive energiformene som kull og oljesand. Selskapet har også tatt tydelige standpunkt som aksjonær og eier, for eksempel om avskoging, skraping av skip på uansvarlig vis, eller korrupsjon.
– Vi er investert i et stort antall virksomheter, og er opptatt av å få alle med på reisen. Det er ikke nok at et fåtall selskaper er skikkelig gode på bærekraft. Vi må jobbe for å hele tiden heve minstestandarden, og påvirke næringslivet i en mer bærekraftig retning. Derfor er også åpenhet om alt vi gjør viktig for oss, sier Finskas.
Om undersøkelsen
Sustainable Brand Index er Europas største uavhengige merkevareundersøkelse om bærekraft. Den er basert på intervjuer med mer enn 60.000 forbrukere i de nordiske landene, Nederland og Baltikum, og har blitt gjennomført siden 2011. Målgruppen er alle voksne mellom 16 og 75 år. I Norge har 10 460 forbrukere svart på årets undersøkelse, og 254 merkevarer innenfor 24 bransjer er vurdert.
Topp 20 på Sustainable Index på tvers av bransjer
1. Tine
2. IKEA
3. Kiwi
4. Finn.no
5. Stormberg
6. Posten
7. Coop
8. Q-meieriene
9. Vipps
10. Bama
11. Flytoget
12. VY
13. Meny
14. Bergans of Norway
15. Vinmonopolet
16. KLP
17. REMA 1000
18. Ruter
19. The Body Shop
20. Rørosmeieriet
Topp 5 innenfor bransjen forsikring og pensjon
1. KLP
2. Gjensidige
3. Tryg
4. Storebrand
5. Fremtind
Les mer om undersøkelsen her
Bilder
Om KLP
KLP er Norges største pensjonsselskap. Cirka 900.000 yrkesaktive og pensjonister har pensjonen sin i KLP. Selskapet eies av kommuner, fylkeskommuner, helseforetak og bedrifter som gir sine ansatte offentlig tjenestepensjon. I KLP er det å tenke samfunn, miljø og ansvarlige investeringer en del av den daglige driften.
Følg pressemeldinger fra KLP
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra KLP på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra KLP
KLP utelukker to våpenprodusenter30.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
KLP og KLP-fondene ekskluderer selskapene Oshkosh Corporation og Thyssenkrupp for salg av våpen til militæret i Israel.
KLP Banken senker rentene med inntil 0,30 prosentpoeng20.6.2025 09:58:27 CEST | Pressemelding
KLP Banken setter ned boliglånsrentene med inntil 0,30 prosentpoeng og innskuddsrentene med inntil 0,25 prosentpoeng.
KLP kjøper utleieboliger for 3,3 milliarder kroner28.5.2025 06:56:00 CEST | Pressemelding
KLP Eiendom kjøper eiendomsporteføljen til Selvaag Utleiebolig AS for 3,3 milliarder kroner, og blir med det en av Norges største innenfor utleiebolig.
Solid financial buffers protect customers15.5.2025 07:07:42 CEST | Press release
KLP's first-quarter figures are characterised by turbulent markets. The return was 0.0 percent, resulting in a customer result of minus NOK 3.9 billion. The company's profit was NOK 160 million. KLP has built up solid buffers to deal with such negative periods.
Solide økonomiske buffere sikrer kundene15.5.2025 07:00:49 CEST | Pressemelding
KLPs førstekvartalstall er preget av urolige markeder. Avkastningen ble 0,0 prosent og det ga et kunderesultat på minus 3,9 milliarder kroner. Selskapsresultatet ble på 160 millioner kroner. KLP har bygget opp solide buffere for å håndtere slike negative perioder.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom