KLP Eiendom overtar investering på 2,6 milliarder svenske kroner i Stockholm

KLP Eiendom har overtatt eiendommen Princeton 1 sentralt i Hagastaden i Stockholm fra SveaNor JV Holding AB og Hemsö Life Holding AB.

Illustrasjon: White Arkitekter

Eiendommen er KLPs største enkeltinvestering noensinne. Brutto eiendomsverdi i transaksjonen er omtrent 2,6 milliarder svenske kroner. Leieinntekter er estimert til cirka 93 millioner svenske kroner. Eiendommen ble ferdigstilt i tredje kvartal 2021.

Om eiendommen
Eiendommen har en sentral beliggenhet i Hagastaden tett inntil Nya Karolinska Sjukhuset, et av Europas største medisinske universiteter Karolinska Institutet, forskningsmiljøet Biomedicum og KLP Eiendoms egen eiendom Torsplan. Området betegnes som en bioteknologiklynge hvor det er etablert flere foregangsbedrifter som driver høykvalitetsforskning og utvikling.

Bygget er fordelt på elleve etasjer, pluss to kjelleretasjer, og har et utleiebart areal på cirka 23.000 kvadratmeter. Bioteknologiselskapet RaySearch og Region Stockholm er blant leietakere i bygget. Bygget er miljøsertifisert med Miljöbyggnad Silver og BREEAM Very Good.

Illustrasjon: White Arkitekter

Tise Basics vant POPPOPP i Glasmagasinet23.9.2021 12:57:57 CEST | Pressemelding

KLP Eiendom lanserte tidligere i år POPPOPP - et konsept som gjør det lettere for bedrifter, gründere og produsenter i startfasen å realisere sine idéer, uten å måtte forplikte seg til lengre kontrakter. Som en del av lanseringen arrangerte KLP Eiendom en konkurranse hvor gründere kunne sende en beskrivelse av sitt konsept og vinne gratis pop-up-lokale i Glasmagasinet på Stortorvet. Nå har vinneren blitt kåret!