KLP Eiendom overtar investering på 2,6 milliarder svenske kroner i Stockholm

KLP Eiendom har overtatt eiendommen Princeton 1 sentralt i Hagastaden i Stockholm fra SveaNor JV Holding AB og Hemsö Life Holding AB.

Illustrasjon: White Arkitekter

Eiendommen er KLPs største enkeltinvestering noensinne. Brutto eiendomsverdi i transaksjonen er omtrent 2,6 milliarder svenske kroner. Leieinntekter er estimert til cirka 93 millioner svenske kroner. Eiendommen ble ferdigstilt i tredje kvartal 2021.

Om eiendommen
Eiendommen har en sentral beliggenhet i Hagastaden tett inntil Nya Karolinska Sjukhuset, et av Europas største medisinske universiteter Karolinska Institutet, forskningsmiljøet Biomedicum og KLP Eiendoms egen eiendom Torsplan. Området betegnes som en bioteknologiklynge hvor det er etablert flere foregangsbedrifter som driver høykvalitetsforskning og utvikling.

Bygget er fordelt på elleve etasjer, pluss to kjelleretasjer, og har et utleiebart areal på cirka 23.000 kvadratmeter. Bioteknologiselskapet RaySearch og Region Stockholm er blant leietakere i bygget. Bygget er miljøsertifisert med Miljöbyggnad Silver og BREEAM Very Good.

Illustrasjon: White Arkitekter

Quarterly results affected by weak equity markets and higher interest rates16.5.2022 09:04:59 CEST | Press release

KLP’s first-quarter results were affected by weaker equity markets and higher interest rates. Good buffers built up in good times provide stability our fund management, and the rise in interest rates we are now seeing will result in higher revenues going forward. The first quarter saw large inflows into KLP’s funds, making the company the largest in Norway in sales to the retail market.