KLP Banken øker rentene

KLP Banken øker boliglånsrenten med inntil 0,2 prosentpoeng, litt mindre enn Norges Banks renteøkning. Innskuddsrentene øker med inntil 0,25 prosentpoeng.

I forrige uke økte Norges Bank styringsrenten med nye 0,25 prosentpoeng. Til tross for at det gir KLP Banken økte innlånskostnader, velger banken å øke renten på boliglån litt mindre enn Norges Bank.

– Årsaken til denne tilnærmingen er at vi vet at husholdninger merker at privatøkonomien blir strammere. Vi opplever økt pågang fra kunder som er bekymret og som ønsker å gjøre grep, og håper denne lille håndstrekningen vil komme godt med, sier Jorunn Ygre Storjohann, som er direktør for personmarkedet i KLP Banken.

Beste boliglånsrente blir 3,90 prosent nominelt for Grønt Boliglån Unge medlemmer, mens beste innskuddsrente blir 3,05 prosent nominelt for Plasseringskonto medlem.

De nye rentene gjelder fra 31. januar for eksisterende kunder. For nye lån gjelder ny rente fra 21. desember og for nye innskuddskontoer fra 22. desember.

KLP Banken er heleid av KLP, som er kommune- og helse-Norges eget pensjonsselskap. Alle som har pensjonen sin i KLP får derfor bedre betingelser på lån i KLP Banken.

– Det er viktig for oss å tilby medlemmer som har pensjon i KLP gode betingelser.
At rentene har økt mye den siste tiden gjør at det er lurt av kundene å bruke litt ekstra tid på å sjekke om de har den beste renten de kan få.

– Vi råder alle til å passe på at du får best mulig rentebetingelser på boliglånet ditt over tid. Her i KLP Banken har vi helt åpen prisliste, og vi gir alltid alle som har pensjonsordningen sin i KLP våre beste rentebetingelser på både lån og innskudd, sier Storjohann.

Direktør personmarked KLP Banken Jorunn Ygre Storjohann: telefon 934 03 185 eller jorunn.ygre.storjohann@klp.no