KLP Banken bytter til resirkulerte bankkort

– Alle de nye bankkortene våre er produsert av gjenbruksplast som reduserer CO2-utslippene med 75 prosent, sier administrerende direktør Leif Magne Andersen i KLP Banken.

Leif Magne Andersen, adm.dir KLP Banken

KLP Banken var raskt ute med å legge inn bestilling da leverandøren TietoEvry nylig tilbød mer miljøvennlige kort av resirkulert plast. Alle nye bankkunder får den nye korttypen, og eksisterende kunder får kort av resirkulert plast når nåværende bankkort utløper.

– Det er naturlig for oss i KLP Banken å bytte til mer miljøvennlige kort nå som det er tilgjengelig på markedet. Vi signerte FNs prinsipper for bærekraftig bankdrift i 2019, og jobber med samfunnsansvar og bærekraft i alle ledd av virksomheten vår. Hvert år sender vi ut tusenvis av kort til nye og eksisterende bankkunder, og da blir bankkort av resirkulert plast et riktig bidrag til å redusere CO2-avtrykket vårt, sier administrerende direktør Leif Magne Andersen i KLP Banken.

Sirkulære løsninger er en selvfølge i dag
KLP har utmerket seg med bærekraftsatsningen over flere år, og høster stadig anerkjennelse for sine bærekraftige fond og vilje til å stille strenge krav til aktørene de investerer i. I mars i år kåret dessuten forbrukere KLP til den mest bærekraftige merkevaren innen kategorien «Forsikring og pensjon» i bærekraftundersøkelsen Sustainable Brand Index for 2021.

– I dag bør det være en selvfølge å støtte opp om sirkulære løsninger og velge gjenvinning der hvor det er mulig. Vi er glade for at alle bankkortene våre nå blir produsert av gjenvunnet restplast. Ved at vi bruker dette materialet, blir det utnyttet i stedet for å gå til spille. Dette er et eksempel på hvordan vi i finansbransjen, som er opptatt av å tenke bærekraft i investeringer og utlån, også kan gjøre tiltak i driften sammen med leverandørene våre, sier Heidi Finskas, som er direktør for samfunnsansvar i KLP.

KLP Banken jobber målrettet med å påvirke mennesker og planeten positivt og i en grønnere retning, og finansierer bærekraftig byutvikling, infrastruktur og grønn utvikling i hele Kommune-Norge.

–  Det er stor interesse for de grønne lånene våre både i det offentlige og private markedet. Vi ser at det gir en effektfull dytt i riktig retning at vi tilbyr vår aller beste rente til de som kjøper eller oppfører energivennlige bygg og boliger, eller utbedrer så de får det, sier Andersen.

Direktør personmarked KLP Banken, Jorunn Ygre Storjohann: tlf. 934 03 185

Leif Magne Andersen, adm.dir KLP Banken

Tise Basics vant POPPOPP i Glasmagasinet23.9.2021 12:57:57 CEST | Pressemelding

KLP Eiendom lanserte tidligere i år POPPOPP - et konsept som gjør det lettere for bedrifter, gründere og produsenter i startfasen å realisere sine idéer, uten å måtte forplikte seg til lengre kontrakter. Som en del av lanseringen arrangerte KLP Eiendom en konkurranse hvor gründere kunne sende en beskrivelse av sitt konsept og vinne gratis pop-up-lokale i Glasmagasinet på Stortorvet. Nå har vinneren blitt kåret!