Kloke hoder diskuterer brennhete temaer

I morgen samles kloke hoder fra politikken, akademia og næringslivet på Knutepunktkonferansen 22 for å diskutere hva som skal til for å skape gode tettsteder. Dette er en konferanse med lange tradisjoner som tar for seg brennhete temaer i dagens mediebilde: fortetting, høyhus, utbygging av kollektivtransport og hvordan folk forflytter seg i fremtiden.

Nok folk + Kollektivtilbud = God sentrumsutvikling?

Hva skaper god og bærekraftig sentrumsutvikling? Hvilken rolle har et godt kollektivtilbud for å lykkes med utviklingen? Har knutepunktets funksjoner og tilbud betydning for om folk lar privatbilen stå?

Dato: Tirsdag 6. september 2022. Sted: The Hub, Oslo. Tid: Kl. 09.00 – 13.00.

Program:

• Den gjensidige avhengigheten mellom kollektivtransport og fortetting. Adm.dir. Jon-Erik Lunøe, Bane NOR Eiendom og konsernsjef Gorm Frimannslund, Bane NOR
  • Sammenhengen mellom bygging av jernbanen og bolig/næring. Statssekretær Johan Vasara, Samferdselsdepartementet
  • Betydningen av arkitektur og byutvikling for folkehelsa og vårt sosiale liv. Førsteamanuensis Gunnar Ridderstrøm, NMBU
  • Høydeskrekk? Hvilke problemstillinger må imøtegås? Strategisk veileder Ellen de Vibe, Urban Vibes og Jon-Erik Lunøe
  • På tide å snakke om agglomerasjon! Ph.D. Erling Røed Larsen, Oslo Met og dir. fag og utvikling Sjur Helseth, Bane NOR Eiendom
  • Hvordan forflytter vi oss i fremtiden? Leder mobiltjenester Vibeke Harlem, Ruter og prosjektsjef Niall Ó Muiré, Bane NOR Eiendom
  • Bidrar kort reisetid til byutvikling? Førsteamanuensis Erling Dokk Holm, NMBU
  • Knutepunktutvikling i dag og i fremtiden. Samtale mellom ordførerne i Lillestrøm, Nordre Follo og Hamar samt Erling Dokk Holm

Meld deg på til kommunikasjonssjef Stine Strachan, stine.strachan@banenor.no, 907 88 968

Bane NOR Eiendom AS eier, forvalter og utvikler all jernbaneeiendom i Norge. Porteføljen har en anslått brutto verdi på 23,6 milliarder kroner og omfatter stasjoner, jernbanetilknyttede service- og driftsbygg, næringsbygg, boliger og tomter. De fleste eiendommene er sentralt plassert ved kollektivknutepunkter og langs jernbanen.

Vi utvikler moderne og miljøvennlige boliger og næringsbygg og bidrar aktivt til by- og stedsutviklingen i Norge. På stasjonene tilbyr vi gode fasiliteter til de reisende, legger til rette for hyggelige serveringssteder og fine butikker og tilbyr bil- og sykkelparkering. Til togoperatørene tilbyr selskapet funksjonelle og moderne verksteder, terminaler og driftsbygg.

Våre 150 ansatte håndterer en portefølje på 926 bygg og ca. 3.000 leiekontrakter, og over 200 pågående eiendomsutviklingsprosjekter. De årlige investeringene utgjør ca. 1,3 milliarder kroner.

Bane NOR Eiendom AS er en del av Bane NOR-konsernet og har som samfunnsoppdrag å utvikle attraktive knutepunkt som får flere til å velge toget..