Klimameldingen: Svekket elbilmål må avvises

Norsk elbilforening mener regjeringen mangler en plan for hvordan vi skal nå elbil-målet i 2025, og reagerer sterkt på at ordet "nesten" har sneket seg inn i 2025-målet.

- Hvorfor i huleste svekker regjeringen 2025-målet, er det en glipp? Dette bør det være helt uaktuelt for Stortinget å være med på. Tvert imot viser den raske elbilutviklingen at målet om å bare selge nullutslippsbiler kan nås tidligere, om politikken er sterk nok. sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

Et samlet Storting har i behandlingen av Nasjonal transportplan satt som mål at i 2025 skal alle nye personbiler og lette varebiler være nullutslippskjøretøy. Norsk elbilforening er derfor kritisk til at regjeringen i klimameldingen skriver at målet bare «nesten» skal nås.

Helhetlig ladestrategi trengs

Norsk elbilforening advarer mot å så tvil om visjonen om at elbil skal være for alle. Norge ligger an til å være verdens første land som elektrifiserer alle nye personbiler og lette varebiler.

- Elbilsatsingen trengs for å nå klimamålene. Fritaket for kjøpsavgifter er den viktigste grunnen til at folk tar grønne valg og velger elbil. Stortinget må sikre at politikken fortsetter og vedta at det skal lages en ladestrategi. Det er helt nødvendig for å lykkes med elbilsatsingen.

Ladeklare bygg

Norsk elbilforening har også fått viktige gjennomslag i klimameldingen.

- Endelig blir det krav om ladeklare nybygg. Dette vedtok Stortinget i 2017, etter forslag fra oss. Nå blir det endelig en realitet. Det er også veldig bra at det stilles krav om innkjøp av elbiler og elektriske busser i offentlig sektor, og at byene kan innføre nullutslippssoner, sier Christina Bu.

Bredt forlik viktig

- Klimakrisen er for viktig til at dette blir et smalt forlik på Stortinget. Skal vi lykkes med å kutte nok utslipp og elektrifisere transportsektoren, må det sikres bred forankring på Stortinget, sier Bu.

Norsk elbilforening er en medlemsorganisasjon og har over 80.000 medlemmer

Følg saker fra Norsk elbilforening